Avatar billede Hjørgensen Novice
27. august 2021 - 10:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kommandoknapper

Hej.

Først og fremmest er jeg ny ift. at bruge makro (hvis det er det jeg gør)
Jeg prøver at oprette et ark, hvor jeg kan skjule kolonner ved at bruge en kommandoknap (ToggleButton). Jeg har søgt en del på nettet, og fundet frem til en metode.
Jeg skal dog bruge mere end en knap, og det er her mit problem opstår.
Når jeg laver flere knapper virker de ikke uafhængigt af hinanden, men i den rækkefølge de er sat ind.
Dvs. at jeg kun kan skjule kolonne I+J når jeg har skjult kolonne C+D, og jeg kan kun vise kolonne I+J når jeg har "åbnet" kolonne C+D.
Jeg har brug for, at knapperne virker (kolonnerne kan skjules) uafhægigt af hinanden.

Jeg har brugt følgende koder:

Private Sub ToggleButton1_Click()
Dim xAddress As String
xAddress = "C:D"
If ToggleButton1.Value Then
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = True
Else
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = False
End If
End Sub

Private Sub ToggleButton2_Click()
Dim xAddress As String
xAddress = "I:J"
If ToggleButton1.Value Then
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = True
Else
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = False
End If
End Sub

Håber der er nogen der kan hjælpe med mit problem.
Avatar billede store-morten Ekspert
27. august 2021 - 11:49 #1
Prøv at rette knap 2 (Markeret med fed, 1 rettes til 2)
Private Sub ToggleButton1_Click()
Dim xAddress As String
xAddress = "C:D"
If ToggleButton1.Value Then
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = True
Else
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = False
End If
End Sub

Private Sub ToggleButton2_Click()
Dim xAddress As String
xAddress = "I:J"
If ToggleButton2.Value Then
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = True
Else
    Application.ActiveSheet.Columns(xAddress).Hidden = False
End If
End Sub
Avatar billede Hjørgensen Novice
27. august 2021 - 12:43 #2
store-morten, det er perfekt. -Tak for hjælpen