Avatar billede Usta28 Praktikant
05. september 2021 - 19:13 Der er 6 kommentarer

4 højtalere med kabler

Hej Alle

Jeg har 4 højtaler med kabler, hvor der er 2 af hver (bas og lyd tror jeg). Hvordan får jeg sat dem op, hvor skal kablerne ind, for jeg kan afspille musik? Kablerne er to (sikkert plus og minus). Hvad er det præcist jeg skal investere i at købe, for at få højtalerne til at "virke"?

Tak på forhånd ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2021 - 19:28 #1
du skal have et delefilter på hver af de to kanaler. Delefilter splitter så op i bas (typisk under 100Hz)  og resten. Du kan vælge at dele andre steder (fx 250Hz) alt efter bas-højttalers evner i forhold til den anden.
50Hz er så typisk til subwoofer - hvis dine bas-højttalere går til fx 500Hz, så tag en anden
https://www.amazon.com/ROLLS-SX95-A-B-Box/dp/B07KJRYHFH/ref=pd_lpo_3
Jeg havde - den gang jeg gik op i det - delefilter til bas, mellemtone og diskant på hver kanal. Nu har jeg en soundbar med subwoofer.
Subwoofer (den helt dybe bas) har den fordel, at den ikke er retningsbestemt, så man kan nøjes med en mono-enhed der. Dit sæt er sikkert mellemtone og diskant, så du mangler dyb bas, og så skal du have et andet delefilter, der passer til dine højttalere. Antal kan ikke bruges - der skal data på de enkelte enheder til, før det kan findes...
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2021 - 19:30 #2
Avatar billede Usta28 Praktikant
05. september 2021 - 19:33 #3
2x telefunken L 2500, IMPEDANCE: 4 ohm
2x telefunken, power rating 30 W, max power 40 W, impedance 3-8 ohm med isolering i.

De alle har et stort hul og et mindre øverst.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2021 - 20:08 #4
de har vel også et frekvensområde til hi-fi - til at justere ind efter? Det er umiddelbart mellemtone/fuldtone enheder. En af hver i et kabinet (en L2500 og en af den anden model) - parallel forbundne internt - og det er det. Delefilter er ikke nødvendigt.

Dvs den ene leder ned til et stik på højttaler1, og videre til det stik, der ser ens ud på højttaler2. Den anden leder ned til de to andre.
På den anden højttaler, så skal enheder forbindes på samme måde (stik og farver)
På kabinettet kan du så have fx https://www.daraz.pk/products/2pack-four-conductor-speaker-wire-spring-terminal-i170660129.html så du har en sort og en rød til hhv højre og venstre kanal i dit anlæg.
Er det via jackstik, så er det en rød til hver af lederne, og saml de to sorte til jord.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2021 - 19:29 #5
Hvad skal du bruge dem til?
Er det pc skal der forstærkning imellem da pc kun udsender et variabelt linjesignal.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2021 - 18:30 #6
Er du kommet videre??