Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 11:05 Der er 36 kommentarer

PC vil kun starte efter mange timer

Hej,
... en gamerPC vil boote op 1 gang.
Slukker man så via luk computeren i Windows, så vil den ikke tænde.
Stendød (intet starter udover lidt lys i bundkortet)... dagen efter vil den igen boote normalt, hvis strømmen har været afbrudt.

Er det PSU eller bundkort eller en tredje ting?

Mvh Jean.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 11:34 #1
For at spare mere tid, kan du hente seneste Windows 10 fra Microsoft hjemmesiden, med værktøjet kan du vælge samme type og version, og starte opgradering med værktøjet (Media Creation Tool på Engelsk).

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 11:36 #2
Tak for svar, men dette er et hardwareproblem.
Windows 10 Home er installeret og opdateret.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 11:40 #3
Dette vil stort set udelukke om din nuværende Windows 10 brugerkonto er korrupt og derfor agerer sådant. Hent værktøjet og endnu engang foretag opgraderingen. Dette vil lave frisk brugerkonto med opgraderingen.
-Husk, at du kan vælge behold alt ved opgraderingen. Men husk, at lave backup før du foretager opgradering.
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 11:41 #4
PC'en er stendød - lidt lys i bundkort - blæsere osv. tændrr ikke - intet på skærmen - intet post-bib.

Tager jeg strømmen fra, og venter til i morgen, så booter den normalt første gang og går i Windows - post-bib og det hele.

Men sidder strømmen i vil den ikke boote i morgen.

Jeg har udelukket det meste inkl. ram og graffikort.

Så det må være bundkort, PSU eller?  :)
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 11:44 #5
Det kan ikke være Windows, da den reagerer sådan også uden harddisken er sat til... og som skrevet så forsøger den slet ikke at boote før efter mange timer og strømmen er taget fra.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 11:45 #6
😂😁 eller du mangler blot at udskifte BIOS batteri? Hvis ikke det er PSU der skal udskiftes?
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 11:52 #7
Jeg har lige sat nyt C2032 i til CMOS og virkede desværre ikke.
Jeg kan være rimeligt sikker på det er PSU ik?

Det burde ikke være CPU eller motherboard med dette mønster?  :)
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 11:56 #8
Hvis dette var motherboard, havde du nok bemærket det tidligere brug af Windows mv., og nej for CPU hardware til motherboard.

Besøg nærmeste computer butik og køb PSU som møder krav til din setup, så prøv med nyt PSU. Du vil jo have returret for det, når du har kvittering.
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 12:20 #9
Nuværende PSU:
https://ibb.co/1z0Vrqg

Butikkerne er ikke forpligtet til at yde returret og min lokale yder kun retur på ubrudt emballage.

Kan du finde en online, som jeg kan bruge?  :)
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 12:41 #10
Proshop?
https://www.proshop.dk/Stroemforsyning

Hvad er modellen til PC?
Hvad er motherboard?
Hvor mange GPU?
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 12:44 #11
Hmm.. og modellen af GPU.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 12:48 #12
Du benytter vel ikke dvale eller hypernate?
Ved du om den er aktiv eller ej?

Et andet spørgsmål. Har du prøvet at starte PC'en og sker ikke noget, og prøve igen og igen indtil det starter? -Dette kan skyldes dvale eller hypernate...
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 13:11 #13
Når jeg slukker pc'en normalt er den stendød efter korrekt nedlukning.

Jeg tænder direkte på bundkortets startknap og selv uden harddisk er den død - indtil den gar stået en del timer uden strøm til.

Motherboard: Asus Maximus VII Ranger
1 GPU: Asus DirectCU II - Strix GTX980 dc2
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 13:19 #14
Dette kunne måske tyde på for lidt køling af dette tråde:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?52997-maximus-7-ranger-does-not-start-anymore
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 13:24 #15
Eller hvis det er muligt, vende 1 trin tilbage af BIOS version, hvis muligt?
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 13:28 #16
Eksempel downgrading BIOS version kan hjælpe: Kun indtil 3:33
https://youtu.be/q5IHzTOqQ4I
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 13:30 #17
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 13:38 #18
På 7:28 nævner han, at han skiftede BIOS chip.
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 13:45 #19
Tak for linket.
Han ender med at konkludere i tråden at det var PSU'en der var problemet hele tiden.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 14:02 #20
Så du kan erstatte eksempel med dette:
https://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Corsair-CV450-Stroemforsyning-450-Watt-120-mm-80-Plus-Bronze-certified/2826212

Men prøver at se om jeg kan finde ved at udregne hvor meget PSU du har behov for.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 14:07 #21
Se om du kan udfylde dette og angiv linket efter "Calculate":
https://www.bequiet.com/en/psucalculator
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 15:41 #22
Hvis jeg køber en PSU på 550 watt eller mere - kan det så give problemer?

Den nuværende er 550 watt.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 16:02 #23
Du kan sagten benytte samme watt eller mere, hvis tilføjer mere på watt vil det måske understøtte to grafik kort eks., så udregne hvad der skal benyttes er altid godt.

Der findes andre alternative CPU udregninger, som man kan udfylde nohet mere om.
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 16:13 #24
Så hvis jeg køber en der passer ind fysisk, så kan jeg frit vælge en med 550 watt eller mere?
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 16:25 #25
Undersøgelse af bruger manual indikeres at du sagtens kan smække 1000 watt, og fandt en link til Asus watt udregner fra manual.
-Skal lige se om linket virker...
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 16:29 #26
Der var angivet dette link:
http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

men ser ikke ud til at virke.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 16:31 #27
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2021 - 16:39 #28
Har ikke fået alt kigget igennem her i tråden.
Hvis du lukker din pc og trækker stikket ud af kontakten og trykker og holder start knappen nede i små 30 sekunder kan du så starte pc op med det samme efterfølgende?
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 16:53 #29
Ja, det lyder fornuftigt, hvis det ikke rent faktisk fejler. Er dette løsningen.

Der er også diverse knapper på motherboard ud fra manualen.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 16:58 #30
Punkter du kan have kig på er Start er "nummer 6".
Reset er "nummer 8".
Og clear CMOS er "nummer 17".

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-RANGER/E9798_maximus_vii_ranger_ug_v2_WEB.pdf
-Siden indikeret på Motherboard layout: "1-7".
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 16:59 #31
At holde tænd-knap inde i 30 sekunder, uden strøm tilkoblet er forsøgt.
Virker hverken ved at tænde via kabinetknap eller startknap direkte på motherboard.

Jeg prøver ny PSU - vil denne passe?

https://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Inter-Tech-Argus-APS-620W-Stroemforsyning-620-Watt-120-mm-80-Plus/2503798
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2021 - 17:04 #32
#31 Har du forsøgt at teste din psu lige efter du har lukket pc ned.
Man kan på visse psu'er kortsluttte med en clips mellem den grønne og en sort ledning. Du kan så ved at tænde psu se om den kører. Kører den tjek om den leverer alle 3 spændinger. Der skal være 3,3 - 5 og 12 på sådan en.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 17:06 #33
Ja, den har samme FAN diameter. Demensionen er samme. Ja, det kan lade sig gøre.
Avatar billede kingjean Juniormester
09. september 2021 - 17:14 #34
Jeg har bestilt den.
Giver besked når det er afprøvet...  :)
Avatar billede kingjean Juniormester
11. september 2021 - 17:05 #35
Det var bare PSU'en.
Desværre passede den ikke da den kun var leveret med et strømstik til eksternt strøm til grafikkortet, så måtte lige vente på en converter, så grafikkorttet fik strøm nok.

Det virker - tak for hjælpen...  😀👍
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2021 - 17:51 #36
Du kan angive dit svar som løsning, og tilbage i tråden om PSU udskiftninger mv.

Tak for tilbage melding.