Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 14:42 Der er 39 kommentarer

kan ikke installerer windows 10 på min laptop som har windows 8.1

jeg har en laptop som kører windows 8.1, og vil gerne havde den til at installerer windows 10.

når jeg bruger Microsofts media creation tool til at installerer windows 10, fejler installeringen altid på 74% (når skærmen er blevet blå, og man ikke længerer kan bruge skrivebordet).

min laptop har system kravende til at køre windows 10.
næsten alt på min pc er blevet afinstalleret, (inklusiv antivirus software). det eneste der er tilbage er Microsoft produkter som word og powerpoint, og filer som tilhører under dem.
mit windows er aktiveret, og alle opdateringer til windows 8.1 burde være installeret på min laptop.

det eneste problem jeg kunne finde med windows "get windows 10 app" fejlfinder, er at noget ved navn KB3035583 ikke var installeret. det er så nu installeret, men værktøjet siger stadigvæk at jeg mangler det. også selvom når jeg prøver at geninstallerer det, så siger den bare at KB3035583 allerede er installeret.

så jeg står her og er lidt forvirret. alt hjælp Settes pris på. og guides er velkomne, da jeg ikke er den største computer software nørd.

mvh. Jacob
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. september 2021 - 15:29 #1
Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener med:

det eneste der er tilbage er Microsoft produkter som word og powerpoint, og filer som tilhører under dem.

Installerer du Windows 10 slettes alt. Har du nogle vigtige filer: Office, Powerpoint o.a. så tag en back up, på f.eks en ekstern harddisk eller en USB-stick.
inden installationen.

Se links her under.
https://www.youtube.com/watch?v=fkq9aVtp6kU

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10startfresh
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2021 - 15:31 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2021 - 15:58 #3
Tænker du forsøger at "opgradere" og det fejler.
Denne fremgangsmåde har jeg ikke brugt når jeg har gået fra Windows 7/8 til 10.
I begge tilfælde har jeg taget backup af de personlige filer der skulle passes på, og når installation så startes op så bruger jeg installationsprogrammet til at slette alle partitioner på harddisken som Windows skal installeres på. Har du en sekundær disk, og du ikke lige kan tage den ud, så skal du selvfølgelig ikke slette denne hvis der er filer du vil beholde. Men c drev og de små systempartitioner skal slettes.
Når Windows er på plads og er opdateret, skal programmer man skal bruge så herefter installeres.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2021 - 16:09 #4
Skal lige siges her at begge de computere jeg installerede på, kører med den gammeldags BIOS type.
Kører din UEFI (hvilket jeg måske vil tro) så vil Poko1 kunne guide dig i mål med at få installationsmediet til at virke på UEFI.
Jeg har ikke erfaring lige med denne bios type.
Håber du når i mål 😊
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 16:13 #5
så når jeg prøver på at installerer windows 10 over media toolet, skal jeg vælge at ikke bevare nogle form for apps of filer?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2021 - 16:13 #6
Ad #3  Partition  vil komme til at stå som "ikke allokeret" og du vælger denne partition at installere Windows på. Har du meget disk plads kan du selv vælge hvor stor partition du skal bruge på systemet og oprette logiske drev bagefter hvis dette ønskes.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2021 - 16:18 #7
#5 Hvis du har de programmer du skal bruge som medier og licenser til disse og du har backup af dine private filer ser jeg ikke et problem i at slette det hele.
Du skal blot være 100% sikker på dine programmer kan installeres og køre på Windows 10 og at dine filer ligger sikkert et andet sted end på den disk der slettes.
BACKUP er et must ved en ren installation.
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 16:25 #8
er der så nogle form for windows eller system fill/filler man skal backupe vis der sker en fejl i installationen?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2021 - 16:31 #9
Hvis du vil beholde dine Filer & Programmer skal du benytte muligheden for opdatering.
PS. Prøv at indsætte et Screenshot af din Diskhåndtering?
Benyt dette værktøj!
https://imgbb.com/
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 16:39 #10
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2021 - 17:09 #11
Jeg ser den kører EFI/UEFI. Så hvis du kommer dertil hvor du vil lave en ren ny installation, så tager vi den derfra?
Fortæl hvilke mærke laptop du har og hvilke taster du skal vælge for henholdsvis BIOS og Setup.
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 17:19 #12
erm, jeg ved at min pc model er HP Pavilion Sleekbook 15-b110so [D5A27EAUUW]
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 18:51 #13
jeg prøvede at vælge "bevar ingenting" men installationen fejlede alligevel
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2021 - 19:17 #14
#13 Hvilken fremgangsmetode anvender du?
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 19:21 #15
jeg brugte Microsofts media creation tool, og fulde denne guide: https://www.youtube.com/watch?v=fkq9aVtp6kU
bortset fra at jeg valgte at intet skulle gemmes.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2021 - 19:31 #16
Vil det sige at du ikke har prøvet at opdatere Herfra?
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Hvis du vil lave en ren installation, skal du vælge UEFI fra dit medie.
https://ibb.co/J2H5GVc
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 19:38 #17
#16
værktøjet i det første link er det som har jeg brugt, men det virkede uheldigvis ikke
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2021 - 19:50 #18
# 17 Har du prøvet at opdater eller har du blot lavet et installations 10 medie?
Der er en lille chance for at du kan lave en on screen installation.
Prøv at følge denne vejledning!
https://ibb.co/4N9nCt0
Hvis det ikke lykkes er du nok nød til at lave en ren ny installation.
https://ibb.co/J2H5GVc
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 20:21 #19
#17
prøvede at følge din vejledning men den fejlede igen ved 74%
ved ikke helt hvordan det fungerer med en ren installationen, er det mugligt at man kan få en guide i form af video ellerligende?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2021 - 20:48 #20
Bliver du spurgt hvor du vil installere så følg disse og slet partitionerne.
https://ibb.co/C6mxy2w
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
12. september 2021 - 20:55 #21
jeg bliver ikke spurt hvor jeg vil installerer
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2021 - 23:40 #22
https://youtu.be/fBbR665HAk0

1. Eksporter dine Drivers INF ved hjælp af 'DriverStore Explorer', så du kan kopier det tilbage ind på Windows 10 eget DriverStore.
Gem driverne til ekstern hdd eller usb.

Stien fra stifinder er:
C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository

2. Lave en ISO-fil af seneste Windows 10 21H1 ved at starte værktøjet.
Accepter betingelserne.
I stedet for opgradering (hvis det er forstået det er her du løber ind i problemer).
Vælg opret installationsmedium.
Gem ISO-fil.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

3. Benyt RUFUS program til at ligge ind seneste Windows 10 21H1.
https://rufus.ie/en/

4. Lav ren installation af Windows 10 eksempel vist på 'Tuben:
https://youtu.be/zJJtvnCoaGg

5. Hvis du har installeret Windows 10 21H1 færdigt, kan du starte med at ligge ind dine INF drivers tilbage på stien:
C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository

6. Se om der mangler drivers installeret fra 'Enhedshåndtering'.
-Fordi du allerede har kopieret det ind tilbage på stien:
C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository
-For for at rette drivers, kan du lad den automatisk se efter driverne. Men hvis dette behøves manuelt, kan du blot pege til
C:\Windows\System32\
-Her skal du bare huske, at inkludere undermapper.

7. Se yderligere om du mangle installere nyere Intel drivers, hvis du har Intel hardware.
Brug Intel Driver and Support Assistant til at opdatere dine drivers yderligere, hvis det kan lade sig gøre:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

8. Du kan prøve og se om du kan installere Windows 8.1 drivers for dit system fra:
https://support.hp.com/dk-da/drivers/selfservice/hp-pavilion-15-b100-sleekbook/5330561/model/5350260

Herfra kan du sagtens genstarte og installere dine favorit programmer mv.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2021 - 00:11 #23
https://youtu.be/jTIAhpWTJl8

Opfølgning af DriverStore Explorer fra: https://youtu.be/fBbR665HAk0

Backup af Windows 8.1  drivers med DriverStore Explorer og installer igen fra Enhedshåndtering.

Hvis du allerede har taget backup af dine Drivers fra Windows 8.1 kan du bare vælge den mappe du har gemt dine Drivers fra, ved Enhedshåndtering.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2021 - 07:37 #24
Husk at hvis du laver en ren Installation som foreslået i #22  #23 Så skal du være i besiddelse af licenser til de programmer du havde installeret før eks. Office osv.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2021 - 09:10 #25
Som jeg forstår det er opgradering på den ene og den anden måde forsøgt udført. Der må være en fejl i Windows 8 installation siden opgradering ikke kan lykkes. Der er derfor i mine øjne kun to muligheder. Man kan forsøge at reparere win 8 ved at køre Dsim kommandoer over Powershell, eller udføre en ren installation som jeg foreslog het fra start af. Spørger skal være opmærksom på at en ren installation altid starter med boot fra installation medie. Jeg mener stadig ren installation er den rigtige måde at få løst problemet her.
Jeg hopper ud af tråden her. Held og lykke.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2021 - 09:45 #26
Som jeg skrev i #18.
Hvis det ikke lykkes er du nok nød til at lave en ren ny installation.
https://ibb.co/J2H5GVc
Som heller ikke lykkedes.
Tilføjelse.
husk at der skal stå UEFI: Foran installations mediet!
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2021 - 09:47 #27
https://youtu.be/hGci_GRTp30

Diskoprydning, Tjenester og SoftwareDistribution eller WSUS offline updater

Hvis du vil gerne fortsætte videre hvor du slap.

1. Sørg for at slette dine tidligere Windows opdateringer ved at bruge 'Diskoprydning' som administrator.

2. Stop og deaktiver tjenesten 'Windows update' ved at starte 'Tjenester'.

3. Start stifinder og gå til mappen:
C:\Windows\SoftwareDistribution\Download
-Slet alle mapperne herinde.

4. Start og aktiver tjenesten 'Windows update' fra 'Tjenester'.

5. Kør Windows opdatering igen, og se om den yderligere kan hente Windows opdateringer.
-Færdig? Prøv igen med Media creation tool opgradering.

--- Virker det ikke ---
Kan du hente WSUS offline updater version 11.1.1:
https://download.wsusoffline.net/wsusoffline1111.zip
-Det er således Microsoft har stoppet understøttelse af Windows 8.1 siden Jan 9, 2018.

Hente alle nødvendige Windows 8.1 opdateringer.
    a) Hent Windows 8.1 opdateringer som forevist på video.
    b) Færdig med at hente opdateringer, kan du starte opdateringer inde i 'client'.

-- Virker det ikke --
Er du nød til at lave ren installation som anbefalet tidligere. Her som nævnt fra trådet, skal du have licenser til Office der er installeret mv.. Eller programmer der skal have licens for at benytte.
Avatar billede kulawig Professor
13. september 2021 - 10:22 #28
lige en lille ting inden du sletter alt ... windows 8 har en start partition og en partition den er installeret på, typisk er problemet at startpartition ikke er stor nok til at windows 10 kan bruge den ... så løsning er "bare" at forøge startpartition

problemet er ekstremt dårligt beskrevet
https://support.microsoft.com/en-us/topic/-we-couldn-t-update-system-reserved-partition-error-installing-windows-10-46865f3f-37bb-4c51-c69f-07271b6672ac
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2021 - 11:05 #29
#28 Hvad er det for en startpartition du mener hans Harddisk ser sådan ud!
https://ibb.co/Gt2Fzth
Avatar billede kulawig Professor
13. september 2021 - 12:52 #30
EFI system partition skal være på minimum 100 mb ... jeg kan se den er 260 så det skal være ok ...👍 så glem min tidlige post .. med der er da noget andet galt siden den tæller D: op 2 gange ?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2021 - 15:53 #31
Burde der ikke være brugt plads på efi systempartition, eller hvad bruges denne til?
Den står til 100%
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2021 - 16:36 #32
Sådan sr det ud i min Win 10
https://ibb.co/4TPQZ6r
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2021 - 16:49 #33
Opdatering fra 8.1 til 10
https://ibb.co/pQF9wJk
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2021 - 17:04 #34
#32 Tak for billede. Sådan skal det åbenbart se ud så.
På min pc  med den gamle bios type bruges pladsen  i systempartitionen
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
14. september 2021 - 14:04 #35
har prøvet mig lift frem med jeres hjælp, og det ser ud til at en ren installation nok er løsningen.

vil gerne lige være sikker på nogle ting, vis jeg nu skulle fucke op i det, ved et uheld.

så først skule jeg sørge for at alle mine drivers var downloaded på en usb. og så skulle jeg også downloaded Windows 10 filerne fra medie toolet på et usb. derefter skulle jeg gå min laptops boot device options og downloaded windows 10. efter windows 10 så er installeret skal jeg downloaded alle mine drivers fra usbet igen.

håber ikke jeg har misforstået noget
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 14:17 #36
Ja, samle alle dine drivers og software til andet ekstern hdd eller usb.
Hent Windows 10 ISO ved hjælp af Media Creation Tool (Værktøjet).

Lave en ISO-fil af seneste Windows 10 21H1 ved at starte værktøjet.
a) Accepter betingelserne.
I stedet for opgradering (hvis det er forstået det er her du løber ind i problemer).
b) Vælg opret installationsmedium.
Gem ISO-fil.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Benyt RUFUS program til at ligge ind seneste Windows 10 21H1.
https://rufus.ie/en/

Lav ren installation af Windows 10 eksempel vist på 'Tuben:
https://youtu.be/zJJtvnCoaGg

Se yderligere om du mangle installere nyere Intel drivers, hvis du har Intel hardware.
Brug Intel Driver and Support Assistant til at opdatere dine drivers yderligere, hvis det kan lade sig gøre:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

Du kan prøve og se om du kan installere Windows 8.1 drivers for dit system fra:
https://support.hp.com/dk-da/drivers/selfservice/hp-pavilion-15-b100-sleekbook/5330561/model/5350260

Herfra kan du sagtens genstarte og installere dine favorit programmer mv.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2021 - 15:46 #37
#36 Er der en helt speciel grund til du anbefaler at bruge Rufus til at oprette installationsmedie?
Jeg har ikke haft problemer med at bruge det værktøj Microsoft har (Media Creation Tool)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 15:58 #38
Ja, foretrækker den, da den presenterer detaljerne. Det gør ikke Media Creation Tool. Og værktøjet er normalt længe om at ligge det ind, det gør Rufus ikke med ISO-filer.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 15:58 #39
*præsenterer