Avatar billede John Fredsted Mester
13. september 2021 - 07:53 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Tvunget ind i Bios

Siden i går er min computer ved opstart begyndt at stoppe ved en skærmbesked, der meddeler mig noget i stil med, at jeg skal gå ind i Bios for at færdiggøre nogle indstillinger. Ved at gå ind i Bios og ud igen uden at foretage mig noget som helst, fortsætter Windows opstarten af computeren.

Hændelsen forekommer tilsyneladende kun ved koldstart af computeren, altså efter en nedlukning, ikke ved en genstart. Men, få at gøre tingene endnu mere underlige, så sker det ikke altid efter en nedlukning.

I går meddelte Reimage mig, at onecloud var blevet installeret på min computer. Det fattede jeg ikke en disse af, idet jeg ikke på noget tidspunkt har bedt om det (rent faktisk har jeg hele tiden ville undgå den cloud-installation). Jeg kørte Reimage for at se, om den mon kunne rette fejle. Det så sådan ud i går, til min store glæde, men i dag er Bios-problemet tilbage igen.

Hvad pokker foregår der mon? Og hvordan kan jeg få det til at stoppe?

PS: Et måske relevant link: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/bios-error-from-windows-update/8d4d1b67-5a82-4572-8b79-62cee6f873ab.
Avatar billede John Fredsted Mester
13. september 2021 - 08:17 #1
Jeg har lige opdaget, at uret på min computer viser en helt forkert tid. Datoen er dog korrekt. Hvad pokker foregår der?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. september 2021 - 08:31 #2
Dit BIOS batteri virker ikke længere. Derfor taber den opsætningen og nulstilles, når du slukker den helt.

Du må finde ud af om det er muligt at skifte BIOS batteriet på din specifikke model.
Avatar billede John Fredsted Mester
13. september 2021 - 08:36 #3
@ole_madsen: Tak for dit svar. Jeg tror, du har ret. Tanken slog mig faktisk selv for få minutter siden, som følge af det med uret, der går forkert.
Avatar billede John Fredsted Mester
13. september 2021 - 13:21 #4
Øv, har lige sat nyindkøbt batteri i, og det hjalp ikke. Så det er ikke det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. september 2021 - 13:35 #5
Så må der være en dårlig forbindelse ved batteriet - jeg er ret sikker på det er det.
Avatar billede John Fredsted Mester
13. september 2021 - 13:50 #6
Har lige prøvet en koldstart igen. Og denne gang var der intet problem (tør jeg mon håbe, at det varer ved?). Kunne det mon skyldes, at der er en eller anden kondensator, der først lige skulle lades op af det nye batteri?
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2021 - 14:07 #7
Hvis du allerede har installeret fuld om, skal du bare fortsætte med at installeret Drivers og Softwares til dit system. Og Windows opdatering kørt?

---

Her vil vi være interesseret hvad der er på dit system.

1. Smæk dit System Oplysninger tilbage til os ved hjælp af https://imgbb.com/
-og angiv den tilbage. https://ibb.co/b1ZTBBd

2. Smæk dit winver information tilbage til os ved hjælp af https://imgbb.com/
-og angiv den tilbage. https://ibb.co/LZ0BnTb

3. Har du synkroniseret mht. uret ved at gå til  -> Indstillinger, -> Tid og Sprog, og trykke på -> Synkroniser uret?

4. Når du kører Windows 10 opdatering, henter den opdateringer?
Avatar billede John Fredsted Mester
13. september 2021 - 14:18 #8
@Jørgen B: Jeg tror faktisk, det var batteriet, der var fladt. Der var et problem (igen) ved koldstart for knap en time siden (se tidligere post) lige efter isætning af nyt batteri. Men indenfor den seneste halve time har jeg foretaget tre problemfrie koldstart. Måske forskellen skyldes, at en kondensator endnu ikke var ladet op ved den første koldstart? Jeg er derfor forsigtig optimistisk, at problemet er løst, og derfor har jeg markeret ole_madsen's første post som Løsning. Anyway, tak for dit svar.
Avatar billede John Fredsted Mester
14. september 2021 - 07:48 #9
Efter natten, hvor computeren har været slukket, er problemet desværre tilbage igen. Måske der er en "dårlig forbindelse ved batteriet", som ole_madsen mener. Men det undrer mig nu stadigvæk, hvorfor den lige pludselig skulle være opstået. Så ved jeg ikke lige.
Avatar billede John Fredsted Mester
14. september 2021 - 08:04 #10
@Jørgen B: Da problemet ikke er løst hermed svar på dine spørgsmål:

1.) Systemoplysninger: https://ibb.co/c6WcY6F.
2.) Winver: https://ibb.co/kBsRpJR.
3.) Efter genstart er tid/dato korrekt.
4.) Min computer er opdateret. Har lige kørt en check for updates.
Avatar billede John Fredsted Mester
14. september 2021 - 08:11 #11
Ups: Links skulle være uden punktum. De fungerede lige uden punktum, men nu fungerer de ikke længere. Hvad foregår der? Jeg har ikke tidligere anvendt ibb.co.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 12:48 #12
https://youtu.be/VgCEnj5Xq1U

Tak for relevante oplysninger. Jeg kan se teknisk set fejler dit system fordi Windows 10 har behov for at blive installeret som UEFI og med hdd formattering GPT. Sikkerhedsmæssigt vil TPM have teknisk fejl. Og det er nok derfor dine programmer fejler mv.

Windows 10 tvunget ind i Bios | Formater HDD fra MBR til GPT og BIOS brug UEFI only, Deaktiver CSM

1. Vil være at konvertere HDD formatering fra MBR til GPT ved hjælpe af
'Paragon Partition Manager Community Edition':
https://www.paragon-software.com/free/pm-express/#resources

2. Kom ind til dit BIOS ved at trykke på "Delete" ved opstart af din PC.
-Og indstil dit CSM til at være slået fra. CSM er mest designet til Ældre (Legacy = Windows XP og Windows 7). Windows 10 har ikke behov for dette af sikkerhed.

3. Skift Boot Device Control / Boot Mode inde i BIOS til 'UEFI only'.

4. Opdater dit BIOS version 0603 til version 2205:
https://www.asus.com/dk/supportonly/H81M-PLUS/HelpDesk_BIOS/

5. Opdater diverse drivers og softwares:
https://www.asus.com/dk/supportonly/H81M-PLUS/HelpDesk_Download/

https://docs.microsoft.com/da-dk/windows/release-health/release-information

6. Når du benytter Windows 10 20H2 opgrader til Windows 10 21H1 ved at hente værktøjet 'MediaCreationTool21H1':
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
- Accepter betingelse, og kør den første kugle 'opgrader'.

7. Færdig med opgradering, hent 'Inte Drivers and Support Assistant' og se om du kan yderligere opdatere drivers:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2021 - 12:55 #13
Altså... - helt grundlæggende kan jeg godt støtte op om at installere windows 10 op på en GPT baseret partition, med ren UEFI boot.

Men undskyld - det har altså intet at gøre med at BIOS "nulstiller". Legacy mode har eksisteret i over 10 år, så jeg kan ikke se hvorfor Microsoft pludselig skulle lade Win10 blokere. Og da slet ikke som de har annonceret at Win11 SKAL køre UEFI/GPT - så vil de jo få alle private brugere imod sig, hvis de også lukker ældre OS af.
Og hvis en installation endelig får kvababbelse, vil den kort og godt nægte at starte - og ikke begynde at rode rundt i tidsindstillinger m.m. i BIOS.

Vi snakker ren hardwarefejl - ikke softwarefejl, dog med én eneste undtagelse - hvis der kører noget malware eller andet, der har skriverettighed til BIOS. Så kan det skyldes dette program. Men ikke Windows i sig selv...
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 13:16 #14
PS - Hvis du ikke kan opdatere til BIOS version til seneste med det samme, kan du hoppe enkelte ad gangen fra 0603.
Avatar billede John Fredsted Mester
14. september 2021 - 13:29 #15
@Jørgen B: I lyset af dit store arbejde er jeg ked af at skulle sige, at det er hen over hovedet på mig. Jeg kan slet ikke overskue (har slet ikke tilstrækkelige faglige evner) at skulle til at rode rundt med Bios, Windows, partitioner, etc., på det niveau, som din video ligger op til. Og jeg tænker faktisk heller ikke, at det skulle være nødvendigt, for min computer har kørt problemfrit i lang tid inden dette bios-halløj opstod. (Jeg sørger blandt andet for løbende at Windows-opdatere den, virusscanne den, defragmentere den, etc.)
Avatar billede John Fredsted Mester
16. september 2021 - 13:42 #16
@ole_madsen: I lyset af din tidligere kommentar "Så må der være en dårlig forbindelse ved batteriet" tænkte jeg, at jeg nok hellere som minimum lige måtte prøve at tage batteriet ud og så sætte det i igen. I den forbindelse opdager jeg så lige pludselig, at der på minus-polen af batteriet (den side, der vender ind mod bundkortet) sidder et "Harmful if swallowed"-mærkat, som jeg havde overset - der er tydeligvis dømt snork til mig! - og så er det jo ikke så underligt, at der ikke kommer strøm til CMOS'en. Efter at have fjernet mærkatet og sat batteriet i igen, så er Bios-problemet løst. Yeaah! Så du havde ret hele tiden. Tak for hjælpen.