Avatar billede 450025 Ekspert
17. september 2021 - 03:44 Der er 14 kommentarer og
6 løsninger

Hukommelses svikt

Hukommelse s- vi
Google Chrom -  Win10  .-  Skanning  -l    agring  –    Disktopp fungere ikke Kopier lime inn ok.    Når jeg skriver i Wor.d evt Epost går det fint    så stopper – da  trykker på Insert  ja da da vakner den
Skriv jeg  g  i Word men den skulle vert en stor    G j  a da er det insert  igjen-
Jeg har nå 2 valg.
Kaste computeren eller sende den    på aldershjem å håpe en der klare og fikse den    jeg har gitt opp  –    men prøver her først  -  den er ca 5 år å kan forstå at det svikter lidt    Takk om noen har et tips til meg  -

Beklager om der er noen feil her jeg er nesten blind nå å det kan jeg ikke få gjort noe meg Sorry også det er alder.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. september 2021 - 12:43 #1
Hos mig er tastatur og mus på batteri - man skal huske at skifte batteri når funktionerne svigter periodevis. Er dit også batteridrevet, så skift batterier som det første.

Hvis du ikke kender en lokal person, der kan installere windows helt forfra på maskinen så der ryddes op, så er alternativet en ny pc.

Du har lært win10, så pas på med win11, der kommer lige før jul - den vil du ikke have ind, da du så skal lære alt forfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2021 - 12:49 #2
Jeg er enig i #1.
Windows 10 supportes til oktober 2025 så der er ikke noget krav til at opgradere😊
Avatar billede 450025 Ekspert
17. september 2021 - 15:21 #3
Claes 57- 220661 Kjære Venner begge 2 jeg glemte dette det er Stasjonær computer.
Takk for svar – jeg er 95% blind nå å gjør feil.    Jeg bruker størrelse 150 + rullehjul – jeg ser knapt  Tasterne  selv med godt lys –    men vet hvor de, sitter.

Jeg har Fiber raskt nettverk -  jeg har ingen mulighet til og få en lokal hjelp –  jeg har hjulpet mange i min tid –  men kan stille opp for meg her nei -  jeg må klare meg selv –  bruker nå briller Nr 5.00 prøver og bestille 6.00 ingen kan skaffe dette selv Optikkere.
Gidder ikke -  svaret er nei?.    Få Data folk fra butikk hitt er ikke enkelt og ikke vanlig her dem har ofte dårlig erfaring også  svaret er  (vi seller computere utolig? Ok ikke mer om dette-
re
Claes 57 har vert fantastisk med hjelp  (skjerm er blitt lete og se) -  Batteri det glemmer vi    -  jeg har strøm nok -  ny computer  nevnes den tanke er jeg for claes 57 -  det er 8000 kr minst for denne jeg klare vel dette.

Jeg har kos  tet masse på mine øyne vert på 2 steder –  du må bruke dråper å tror jeg. vente?    Hjelper ikke    (dem er mest glad i penga mine tror jeg.

Jeg har et sted til lang reise men tør ikke reise ditt nå grunn corwit er på sitt verte her i Thailand –    jeg er registrert og det var vellykket fikk jeg til svar  og det er 3  nå.Mdnå siden men (jeg er utlending og    dem stiller sist i kjøen. Derfor tør jeg ikke
reise  nå.

Men klare jeg og reise å det Mislykkes dette Totalt så ok  jeg er omtrent Blind i daalikevel og kan knapt bli verre en det er nå? Men jeg  forlanger sett inn linse Nå det kan ikke bli verre en nå mener jeg.

220661 svaret er også til deg. Du har hjulpet meg masse over tid har kjeftet på meg har du også for mine lange poster så Sorry 220661  deg eller begges hjelp har jeg
ikke klart det jeg gjør nå å skrive det hukommelsen kommer att i normale former igjen.
te det vet jeg.- det virker
Jeg vet med ny computer så kanskje. Jeg får i gang  Hukommelsen  hvis ikke da er jeg ferdig med c for alltid.omputerer jegferdig.er får jeg ikke dejeg n til så er mitt liv på computer ferdig for alltid.- igjen)
Derfor denne posten min den er lidt lang Sorry 220661.  Hilsen fra Thailand. .
Avatar billede claes57 Ekspert
17. september 2021 - 16:09 #4
Min brors to børnebørn bruger styrke 10 og 8 - så det findes i hvert fald i Danmark.
Så hvis du kommer til Skandinavien, så sæt tid af hos en optiker. Og ellers, så læs https://tastythailand.com/buying-eye-glasses-at-mister-eye-in-bangkok-thailand-awesome-opticians-cheap-prices/ Det kan være, du skal måles igennem, og få lavet et sæt briller, der er 100% dig.

Jeg har desværre ikke en 'gør det selv' vejledning i, hvordan man fra et usb-stik selv kan lave en oprydning i windows.
Avatar billede 450025 Ekspert
17. september 2021 - 17:56 #5
Jeg Takker for dne posten her men klokken er mange her nå jeg er sliten skal lese lidt i mergen og unsøke lidt her men Takk Claes 57.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. september 2021 - 05:34 #6
Ja jeg gjør menge feil nå - hele 2 nå - for jeg sliter nå 1 ting  - jeg ser ikke. Om jeg vet hvor Tastenen er går det på et vis.
Svaksynt er så    computeren husker ikke.  Må bruke innsert rett som det er.
Svaksynt er slitsomt.
claes 57 har gitt meg en lenke til en løsning den ga en god forklaring på bedre briller størrelse 6.00 og hvor –  god forklaring fra Dama men få kontakt med dette compani var umulig.  Så det hopper jeg over.

Briller er kun midlertid. Jeg vil ta sjangsen på og opperere inn linser senere  Men
nå corwit stenger meg nå  jeg mangel på sprøyter?.

Jeg hadde et spørsmål til det henger lidt i    hop  med det først.    #2.  220661 svarte meg Win 10 går ikke ut på dato før 2025    (å insert nå igjen)  nesten umulig og skrive nå – det er fint at det vare så lenge for meg.

jeg trenger ikke Win 11 nå.
Min computeer er rask ellers har ikke lyst til og bytte den ut  enda.
Men en ny ville nok løse mitt p.blem med hukommelsen det koster bare en del 8 til 9000 kr men må jeg så må jeg.
Der sitter en SSD 120 GB i dag byttes jeg den ut med SSD 250 GB vil det være en tanke?    Jeg må overføre uansett hva jeg gjør. Dette er rene  gjening?  fra min side og den jobben vil jeg vel klare selv kanskje..
Jeg skriv ikke mer nå dette har vert en kamp og skrive med  insert    hele tiden men Takker  så inderlig for hjelpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2021 - 08:01 #7
Kort spørgsmål Arne:
Skriver du i et "tekstdokument" hvor du kopierer og herefter sætter ind der hvor det skal bruges?
Hvis der er fejl i tastaturet eller Word programmet kunne det måske udskiftes med et der virker.
Eller er det blot sådan at du tror du trykker på skift tasten når du skal skrive stort, men rammer den ikke?
Avatar billede 450025 Ekspert
18. september 2021 - 10:50 #8
Hei 220661 skal forsøke å forklare – jeg bruker skrift størrelse 150 (ikke normalt) men ser dårlig - min datter fra England har jeg sakt bruk større skrift og Fett dP klare je og lese hva du skriv.
Sorry Pappa jeg glemte det (Insert igjen)  jeg ville rette en feil –    videre og - Kopier posten og limer det inn i Word gjøre det Fett forstørre opp da fungere det. For meg.
Jeg – redning    INSERT    vil jo gjerne svare også da er det stop etter noen ord  – redning INNSERT.
Jeg fortsetter igjen en ny INSEdRT er nødvendig jeg kjemper brevet er ferdig en klad kopier den inn i Eposten ingen problem med dette.

Gårjeg motsatt vei skriver bare i Eposten samme problem fett og stor skrift ver jeg noen ord og  INSERT  er i gang på nytt  et verktøy ser det ut som - Jeg kjemper jeg så skal det ikke være.
Mine uttrykk er det henger –    husker ikke –  på Thai sier man  gjør  vi det ikke i dag –  ja da gjør vi det om et par  dage  eller en uke med det mener jeg det henge.

Det er ikke feil i programvare  Word ei heller i Gmail.

Skal jeg kopire noe fra Nettet lagres def for meg på Disktopp er det lagre som – det tar en evighet syntes jeg –  går bakk  kopier å lime det inn på Disktopp det er  raskere men så kommer det etter -  nøleren en stund etter på Disktopp  virker som filen har vert hos kremmeren en tur øltørst kanskje..
Jeg har kjempet  kjempa hele veien med INSERTter.
Denne posdet er en forferdelig kamp detteten her går veien til computerword med INSERT om bord..
Jeg spør det er en forferdelig kamp - er der håp for denne computeren med r rep eller må jeg kjøpe ny for dette er et slit og bruke nå. Takk for svaret.
Avatar billede 450025 Ekspert
19. september 2021 - 03:54 #9
Det er Helg nå bør ikke jobbe nå men god helg til begge 2 vil spørre enkelt  hvordan blir jeg kvitt -    INSERT -    det er en plage for meg hele tiden.
Enkelt klare jeg nok ikke og fortelle det alikevel.

Skal jeg reparere eller kjøpe ny computer –    Rep hade vert rimeligst og begrunner det med dette    computeren Stasjonær  fungere fint er rask og bruke den er  5
6 år kjøre fint med Google Chrome  og Win 10    Har en liten Disk SSD 120 GB samt 8 GB Ram.
Hvorfor så liten disk jo den har enda ledig 48 GB men jeg er en flittig til å  bruk  av skyen der er  -  viktige Dokumenter –    alle Bilder –    coder  nøkler for Programvare jeg har det  meste av verdier + jeg har en eksta hardisk opp bakk  om noe skjer trives med denne løsning.

Ved skifte av disk frykter jeg ikke noe måtte være Win 10 da    har jo  nøkkel kjøpt  i sin tid  –    2025 er den nok museums gjenstand men entil da vil jeg fortsette med Win 10 og ikke 11 den får jegte senere.

Nok ser jeg dårlig nå og feil kan jeg gjøre men godtar ikke det som en grun for at jeg plages med  INNSERT    hele tiden også nå –  jeg har gitt den nav n  et  Hukommelses  svikt    feilen  er ikke Word og ikke Gmail heller men  INSERT gjør det umulig og skrive for det stopper rett som det er for meg..

Må jeg skrote denne computer så si det rett ut til meg. Noe må gjøres med  dette.

Der var spørsmål om jeg kopierte og limte ved lagring ja er svaret – jeg ser dårlig - bruker (lagre som )til Disktopp har gjort det i alle år. Ja j

Der kommer ingen ting? -  jo noen gange så    (INSERT)    fortseter  andre gange må jeg gå bakk og jeg ser det er der –    setter på musen + et tegn kopier gå ut på skrivebordet for og se om den er kommet meida der er ikke kommet noe  av  det først jeg limte inn.
Men nå kom det andndre jeg hadde gitt tegn - nei her stopper jeg orker ikkee mer  Sorry men problemet har jeg fortsatt- god helg alle sammen.
Avatar billede 450025 Ekspert
19. september 2021 - 05:10 #10
Nå går  jeg direkte inn her på Forum  jeg er dritt lei av alt med INSERT n å gir jeg opp stenger ikke tråden nå -    men nokk er nok  nå -

Jeg reparerere ikke lengre denne computeren    jeg kjøper en ny computer.
Pris vet jeg ikke enda men bestiller fra Bangkok ikke her    for dem gidder ingen ting her så enkelt- er min erfaring.
Jeg vil holde meg rundt 100000 kr eller lidt under  kanskje -  det må jeg kunne klare  - Win 11 nei    men jeg fortsetter med Win 10  jeg  for den kjenner jeg -  nå er jeg sta Alder -  Nettleser er fortsatt Google Chrome velger  DSD  250  GB  - 8 GB Ram  -  prisen bestemmer om jeg vil øke begge mer  Eks  SSDvil ha 2 partisjoner C og D
Ser ikke bort ifra SSD 450GB-r ikke bort ifra  SSD 450 GB og 16 Ram den  INSERTEN skal ikke drepe meg nå.
Det blir ikke så mye mer i Pris tror jeg.
Har ingen noe imot dette så lukker jeg ikke Tråden vil gjerne få fortsette om jeg treng hjelp med den nye - nå får jeg se hva dem gjør med den først-
-.Fortsatt god helg til Dere da.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2021 - 07:53 #11
Hej Arne og god weekend til dig også.
Jeg kan give dig denne guide her til hvordan man installerer Windows 10 om.
https://www.officepakke.dk/pages/windows
Når men når til punktet "Express settings" kan man vælge "Use Express settings".
Dette gør jeg dog aldrig når jeg installerer. Jeg vælger "costumize".
Når men gør dette vælger man selv (til dels) hvad Microsoft må kigge en over skulderen over når men bruger pc. Personligt vælger jeg sev det modsatte af hvad Microsoft anbefaler der sikrer mindst mulig indblanding fra deres side.
Jeg kan ikke love dig guld og grønne skove hvis du installerer om, for jeg kan jo ikke 100% være sikker på at det løser dit problem.
Jeg tænker derfor du måske burde have en online support der med et fjernstyrings program  kan assistere når du har problemer med computeren. Anydesk og Teamwiever et par af disse programmer.

Der er også andre værktøjer man kan køre på pc for at tjekke installationen. Jeg ved ikke om du har mod på at kopiere og køre disse?

Hvis du har se med her:

Højreklik på start knap og vælg at køre POWERSHELL SOM ADMINISTRATOR.

Når denne er startet kopier og højreklik denne smøre ind i vinduet. Vælg enter når det står derinde:

DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow

Vær opmærksom på at disse job tager nogen tid.
Når alle kommandoer er kørt, prøv at genstarte pc og se om der er sket en ændring.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2021 - 07:58 #12
Jeg beklager for den skrift der er i linket. Det er ikke den mest venlige for en svagt seende person😢
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2021 - 08:11 #13
Installationsguide til Windows 10

Klik på dette link for at hente Windows 10:
http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Indsæt en tom USB i computeren. Der skal være minimum 4GB plads på USB'en.
Start programmet som er hentet
Under "Hvad vil du foretage dig" vælg "Opret installationsmedier til en anden computer" og derefter klik på "næste"
Under "Vælg sprog, arkitektur og udgave" klik på "næste"
Under "Vælg, hvilket medie du vil bruge" vælg USB flashdrev
Under "Vælg et USB-flashdrev" vælg den USB du vil bruge, derefter klik på "næste"
Herefter oprettes USB’én med Windows 10 installationsfilerne.
Indsæt USB’en i computeren og tryk på F8 for at starte installationen af Windows 10
Man kan gemme en .ISO-fil, så man altid har backup af installationsfilerne.

Under billede 1 står  Vælg det sprog du vil benytte.
Under billede 2 står    Klik på "Install Now"
Under billede 3 står    Vælg "Custom: Install Windows Only (advanced)".
Under billede 4 står    Marker den enhed Windows skal installeres på og formater denne enhed, derefter klik på næste - (Formatering sletter alt, derfor husk at gemme alt du ikke vil miste!)
Under billede 5 står      Tag DVD/USB´en ud af computeren efter dette punkt, så installationen ikke starter igen. Tast din produktnøgle ind i feltet, når du bliver spurgt om det.
Under billede 6 står    Her kan du vælge dine indstillinger. Du kan altid gå tilbage og ændre dine indstillinger senere.

Du kan evt dele din skærm så du ser begge billeder af både tråden her og linket så du kan se sammenhængen i det inden du går i gang.

Jeg håber du får styr på det så du i år fremover også kan bruge din pc. Personligt bliver jeg også på Windows 10 indtil support stopper. Jeg har computere der er for gamle til at køre Windows 11. Så når vi når en 4 år længere frem i tiden så slutter min support jo nok her på eksperten. Jeg vil hvis computerne vil det gå over på Linux når denne tid kommer.
Fortsat god weekend i Thailand
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2021 - 08:11 #14
Beklager for den lange post 😉
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2021 - 08:14 #15
Rettelse til #13:
USB skal være minimum 8 GB i dag. Guide her er ikke opdateret på siden med hensyn til dette.
Avatar billede 450025 Ekspert
19. september 2021 - 08:53 #16
Her kommer svaret fra Word og du vet hvorfor.

Takk 220661 for disse opplysninger – jeg må nå Kopiere det du skriv  øke skriften og le..se meg til rette kanskje også gjøre skriften Fett.
Men jeg er fult bestemt på at jeg kjøper en en maskin fra Bangkok der har jegdforbindelse fra tidligere da drev og iriterte deg med mine lange poster men det var en god skole det.
Jeg fikk tittel Expert ogå – i dag er jeg langt nede på stigen men det hindre meg ikke i og tenke..
Jeg er fast bestemt nå har skrevet hva jeg vil ha av disk  sa ikke gjentamt størrelse også nå tenker jeg ikke kr.ikkeikkedette10
Trenger ikke gjenta - men ny Win 10 Pro vil jeg haog jeg må kunne kjøre Win når jeg blir moden for dette.For jeg har forstått den blir lidt annerledes – om jeg får satt inn 2 Partisjoner vet jeg ikke men klare jeg ikke det ja du da spør jeg bare Eks deg Ha Ha.
Ikke le av meg jeg sliter nå også når jeg skriver dette men den kampen skal jeg vinne – hvorfor det er så og blitt så aner jeg ikke.
Men nå skal jeg lese meg opp lidt på det du skrev og kommer igjen  men det kan kanskj ta lidt tid og seier igjen Takk for du stiller opp.
Avatar billede 450025 Ekspert
19. september 2021 - 09:17 #17
# 15 Takk for denne opplysnig 220661 det er notert-.
Avatar billede 450025 Ekspert
28. september 2021 - 07:18 #18
Jeg vil lukke denne Tråden nå  -  jeg har fått mange gode råd på veien det har vert til god hjelp helt klart.
Men jeg kan si såpass at jeg løste oppgaven selv  ved og kløpe  meg en ny computer og Maset med  Insert    har tatt slutt og Takk for dette.

Computeren er på  SSD  950 GB og 16 GB Ram.
Få hjelp Lokalt ink Butikken    var bare og gi opp.  Men er stolt for det  -  for jeg ser omtrent ingen  ting.  lengre.

Hvem kan jeg Takke dette for  jo  alle Hjelpere i computerword  -  spesielt vii leg nevne  2  claes 57  og ikke minst    220661  Dere har altid stilt opp  med lærdom og gode tips    Alle har alndre også har  Bidratt med  det dem kan -  så Stor Takk til allesammen-
Jeg stopper hernå med denne Tråden.  Og bringer enhilsen fra Thauland til slutt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2021 - 08:43 #19
Godt du har fået glæde afdin nye pc.
Fortsat god dag.
Avatar billede 450025 Ekspert
03. oktober 2021 - 10:07 #20
Jeg spøø pent kan du hjelpe meg.  Hvis ja så svar Takk.  Hvis nei så glem det.

Jeg har elt ny computer  det vet du  det er en drøøøøm  og bruke  -      men jeg har et problem .
Kan du gå Bakk  til et Sprsmål jeg haddt skrevet på Forum    Se overkreft her  .ØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØ der har jeg fått hjelp  men fungere ikke.    3 har 3 svart blant dem Jørgen B.
Men vet du en løøsning kom  igjen Takk.
Jeg har stavekontrll den retter det Men tugvint er detja jeg erikke glad lengre nå forstår ikke hvorfor det er sådan.
God Søndag til deg da Sorry jeg komigjen men hjelp meg. Takk. Arne. fra Thailand