Avatar billede John Fredsted Mester
18. september 2021 - 09:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows update chikane

Jeg er ofte generet af, at Windows sætter sig massivt på min harddisk i længere tid (en halv time eller mere) kort efter opstart af min computer. Ifølge Jobliste er der tale om 'Waas Medic Agent' og 'Windows Module Installer Worker'.

Som resultat af denne 'belejring' af harddisken kan det tage andre programmer irriterende længe at starte op (et simpelt mailprogram kan tage et minut, for eksempel). Ja, det er endda ofte så omfattende, at der ind imellem er forsinkelse på selv mit tastatur. Jeg bliver vanvittigt af det. Problemet startede efter overgang fra Win7 til Win10 for omkring halvandet år siden.

https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-waasmedic-agent-exe-high-disk-usage/ står der (om Waas Medic) følgende: "The main goal of this service is to ensure that the Windows update process is smooth and uninterrupted so that users could receive the latest patches without issues." Nå!!!

Er der nogen sikker og ikke alt for teknisk (jeg ønsker for eksempel ikke at skulle til at rage rundt inde i registreringsdatabasen) måde at nedprioritere disse programmers tilgang til min harddisk på, så de automatisk drosler ned, så snart der er anden aktivitet på computeren?
Avatar billede INK Ekspert
18. september 2021 - 10:27 #1
Der er der næppe efter min ringe mening, men enten er din maskine meget gammel, eller også trænger den til en re-installation af nyeste udgave af Windows 10. Jeg ved det kræver geninstallation af dine programmer, men har oplevet, at det løser mange problemer.
Du kunne også overveje en SSD disk til styresystemet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. september 2021 - 11:00 #2
En SSD kan jeg kun anbefale - jeg skiftede selv den "gamle" HDD ud med en SSD, for 2-3 år siden. Dette har jeg ikke fortrudt. SSD´en skal bare have mindst samme størrelse i GB som HDD´en, eller større.
Avatar billede John Fredsted Mester
18. september 2021 - 12:18 #3
Tak for jeres svar. Men jeg har meget ringe lyst til at formatere og geninstallere hele balladen, med eller uden udskiftning af harddisk. Og jeg synes heller ikke, at det skulle være nødvendigt, for med undtagelse af denne Windows-update chikane, så er jeg ganske godt tilfreds med min computers hastighed. Og hvorfor opdatere til nyeste version af Windows 10, når nu jeg installerer alle de updates, der kommer til den nuværende udgave? Hvis Microsoft var både bevidste om, at der er et problem her, og var villige til at gøre noget ved det, så ville de vel(?) forsøge at rette op på situationen via netop sådanne updates. Sidst, men ikke mindst, ved jeg fra søgning på nettet, at jeg ikke er den eneste, der har brokket sig over for eksempel Waas Medic Agent, se for eksempel link i mit oprindelig indlæg.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. september 2021 - 14:25 #4
Prøv at reparere windows via en boot-usb med win10.
Der må ligge noget knas i en opdatering, så den bruger tid på at hente en ny, finder ud af, at det ikke virker, og ruller tilbage til den tidligere.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. september 2021 - 14:26 #5
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Avatar billede claes57 Ekspert
18. september 2021 - 14:26 #6
og - lad den køre reparationen i fred - bare tag en kop kaffe og vent.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. september 2021 - 14:32 #7
Og når den er færdig kunne du jo også Konfigurere din oprydning på Lager!
Sådan rydder du effektivt op!
Tryk på WindowsTasten + i = indstillinger
1.vælg System - 2.vælg Lager -3.vælg slå til
4.kør den nu! 5. slå Lagerassistenten til
6.Vælg hvor ofte? 7. Papirkurv? 8.Mappen overførsler?
9.Hvis mappen Windows old"tidligere version"marker og fjern.
10. Start oprydningen.
Biled vejledning!
https://ibb.co/XXxbcxG
Avatar billede John Fredsted Mester
18. september 2021 - 17:32 #8
@poko1 + claes57: Tak for jeres forslag, hvoraf det med DISM og sfc lyder mest interessant. Jeg kendte allerede til sfc. Men jeg kendte ikke til DISM, som ser ud til være et meget interessant redskab (det skal jeg have kigget nærmere på ved lejlighed). Jeg vil prøve oprydningen, som foreslået.
Avatar billede John Fredsted Mester
19. september 2021 - 08:05 #9
Som nævnt ovenfor, så ville jeg prøve oprydningen. Den fik jeg foretaget i går aftes. Jeg vender tilbage til denne tråd med en status, når jeg har afgjort, om det har afhjulpet problemet eller ej. Det kan godt vare nogle dage.
Avatar billede John Fredsted Mester
25. september 2021 - 08:01 #10
Update: Jeg er forsigtig optimistisk, at DISM har hjulpet. Harddisken kan stadig 'monopoliseres', men indtil videre slet ikke i nær samme grad som tidligere. Og det giver jo god mening i lyset af, at DISM rydder op i det Windows image, som diverse update-programmer skal tjekke igennem (det er i hvert fald sådan, jeg forstår det). Derfor har jeg markeret poko1's svar om DISM som løsning. Men tak til alle for forslag/hjælp.