Avatar billede Jan Post Mester
20. september 2021 - 16:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

WinSxS (7.1GB) - FileRepository (7.4GB) - Installer (26.4GB)

Kan man slette nogle af de filer som ligger i disse mapper (se overskrift). Nogle af dem er flere år gamle. Har prøvet med "Windows Slimmer", men den fjerner ikke meget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2021 - 17:14 #1
Du må ikke slette filerne manuelt - WinSXS indeholde i hvert fald filer, der ikke skal slettes - desværre sammen med masser af filer der sagtens kan slettes.

Start du cleanmgr.exe op, vælg "Ryd op i systemfiler" og vælg alt til. Det bør være det der kan slettes...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2021 - 17:19 #2
Avatar billede Jan Post Mester
20. september 2021 - 17:28 #3
Cleanmgr.exe sletter ikke mere. Nu har jeg kopieret de 3 mapper over på et andet drev, og så vil jeg prøve at slette dem som er over 1 til 2 år gamle. Jeg kan altid kopiere dem tilbage igen. Er træt af at Windows bruger 40GB til filer som måske ikke bruges mere.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2021 - 17:38 #4
Jeg er enig med Ole ved svaret #1, da det kan nemt klares fra Diskoprydning startet som administrator.

Yderligere dokumentation fra Microsoft:
https://docs.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/manufacture/desktop/clean-up-the-winsxs-folder

-Kommentar på bunden af dokumentation beskriver, at det nemt kan klares fra Diskoprydningen og slette 'System filerne'.

Windows Support løsningen:
https://support.microsoft.com/da-dk/windows/diskoprydning-i-windows-10-8a96ff42-5751-39ad-23d6-434b4d5b9a68

-Husk, man også kan markere alt her, så det bliver fjernet fra din system og vil stort set kunne starte om og starte disk defragmentering for at forbedre dit system.

Hvad angår gamle Driver ved Filerepositories, efter du har kørt Diskoprydningen, kan du benytte program der hedder DriverStore Explorer. Med den kan du slette gamle drivers, som du højst sandsynligt har erstattet med nyere udgave før.

https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer/releases
- Hent det der siger: "DriverStoreExplorer.v0.11.72.zip"...
eller hvis det er nyere eks. "DriverStoreExplorer.v0.11.8.zip". Udpak den og start den der hedder "Rapr". Accepter hvis der kommer besked.
-Derinde kan man finde "Select Old Drivers" og bagefter kan man trykke på "Delete Driver(s)".

Så er det klaret.
Avatar billede Jan Post Mester
21. september 2021 - 12:49 #5
Takker for tipsene. DriverStoreExplorer hjalp meget. Man skal bare ikke slette det hele. Efter kørsel kunne Windows ikke finde skærm nummer 2. Heldigvis havde jeg et spejlbillede. Jeg har fået mellem 10GB og 15 GB tilbage.