Avatar billede tmonk Mester
23. september 2021 - 18:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fil for fil

Er der nogen som har kendskab til om, der findes et gratis backup program (til ekstern harddisk) hvor det er muligt at lave backup af enkelte filer og ikke til een samlet fil, der kun kan læses af selvsamme program. Pft
Avatar billede claes57 Ekspert
23. september 2021 - 18:53 #1
Som sådanne har jeg Macrium Reflect (der er en gratis version, som er helt ok). Den kan indlæses på ny pc, og gamle backup kan så åbnes via stifinder - så du kan hente enkelte filer/mapper ud.
Så din backup af fx 'dokumenter' kan du med stifinder bladre rundt i, og kopiere en enkelt fil ud - bare træk den til din nye mappe.
Når du åbner en backup-fil (dobbeltklik på den), så får den et midlertidigt drev-bogstav, så den ikke konflikter med din pc. så det er som normal kopiering fra drev til drev.
Avatar billede tmonk Mester
23. september 2021 - 19:27 #2
@claes57, Betyder det, at Macrium Reflect gemmer flere filer i een samlet backupfil? Det jeg leder efter, er et program som kopierer fil for fil, så jeg i fremover ikke er afhængig af om det pågældende backup software bliver vedligeholdt.
Avatar billede milter Ekspert
23. september 2021 - 20:11 #3
@tmonk.

Tilllad mig at foreslå en ukompliceret metode, som ikke kræver, at du kan huske passwords til gendannelserne, eller at der er risiko for, at backup software ikke længere bliver vedligeholdt.

Det går i al sin simpelhed ud på, at du kopierer alle filerne over på en USB eller andet via Windows. Det kommer selvfølgelig nok an på, hvad det er, du ønsker at gemme. Fortæl os lidt om det.
Avatar billede tmonk Mester
23. september 2021 - 20:36 #4
@milter,

Det er sådan jeg gør i dag. Jeg bruger en ekstern harddisk, når jeg kopierer diverse projekter, som jeg arbejder på. I alt vel omkring et par GB, som jeg tager backup af et par gange om måneden.
Sådan har jeg gjort i nogle år, men jeg bryder mig ikke om den tanke, at jeg en dag i distraktion kommer til at kopiere den forkerte vej og overskrive 14 dages arbejde, bl.a. en bog som jeg skriver på hver dag. Derfor ville det være perfekt, hvis jeg kunne lade et program om opgaven.
Avatar billede milter Ekspert
23. september 2021 - 21:21 #5
@tmonk.

Du nævner selv nogle af fejlmulighederne ved at bruge et backup-program. Jeg kan kun tilføje, at jeg selv gennem mange år har forsøgt at undgå de problemer (og flere), bl.a. som redaktør af et klubblad og med mine mange billeder og videoer.

Jeg har tidligere brugt backup-programmer, men 20 års erfaring med den slags førte mig netop til at undgå dem, bl.a. af de grunde du selv og jeg har nævnt. Backup på eksterne medier uden passwords og lignende forhindringer har været min metode i mange, mange år.

Du skriver, at du er bange for at "... kopiere den forkerte vej og overskrive 14 dages arbejde". Ja, det kan ske. Jeg bruger den metode, at hvis en teskst skal redigeres, så gemmer jeg de nyere versioner med ændrede filnavne, f.eks. "Bogversion1", "Bogversion2", "Bogversion3", osv. Forskellige versioner af det samme billede bliver gemt som "Himmelbjerget1", Himmelbjerget2", osv.

Mine erfaringer siger mig, at omhu med at gemme og sikkerhedskopiere alle filer manuelt giver færre problemer end ved at overlade arbejdet til et automatiseret program.
Avatar billede bvirk Guru
23. september 2021 - 21:37 #6
Avatar billede tmonk Mester
23. september 2021 - 22:20 #7
@milter Jeg bruger nogle gange en lignende mellemløsning, hvor jeg før overskrivning af seneste backup tager en sikkerheds kopi af den vigtigste filmappe og navngiver den Bogxxx. Den eksterne harddisk opbevarer jeg i samme hus som computerens hardisk, så for ikke at risikere at miste 4-5 års arbejde i tilfælde af indbrud eller husbrand, har jeg desuden en kopi liggende i skyen. Det er omstændige procedurer, så det ville være dejligt, hvis det er muligt at forenkle noget af arbejdet med et simpelt program, der bare kopierer udvalgte filer.

@bvirk, tak jeg vil prøve at læse lidt på det i morgen
Avatar billede hjolsen Ekspert
24. september 2021 - 05:50 #8
Avatar billede supportsiden Professor
24. september 2021 - 08:53 #9
https://freefilesync.org/
Synchronize Files and Folders
Key featuresFreeFileSync is a folder comparison and synchronization software that creates and manages backup copies of all your important files. Instead of copying every file every time, FreeFileSync determines the differences between a source and a target folder and transfers only the minimum amount of data needed. FreeFileSync is Open Source software, available for Windows, macOS, and Linux.