Avatar billede jgormm Juniormester
26. september 2021 - 12:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Streaming_og_hastighed_på_internetforbindelse

Jeg har en HP ProBook med Win10. Hjemme har jeg en fiberforbindelse fra YouSee, hvor målinger på diverse hjemmeside, giver en hastighed på ca. 500 Mbps. Når jeg på arbejde kobler op på arbejdspladsens netværk giver de samme målinger en hastighed på ca. 80 Mbps. Nu til problemet: Hvordan kan det være at streaming fra Youtube, DR etc. ofte går i stå der hjemme, hvor jeg har den høje hastighed, men forløber problemfrit på arbejde, hvor jeg har den lave hastighed? Det skal bemærkes at jeg ikke har opkoblet andre enheder på mit hjemmenetværk end computeren. Endvidere havde jeg også problemer med streaming da jeg havde en 60 Mbps ADSL forbindelse. Lidt naivt troede jeg, at en hurtigere forbindelse ville eliminere problemerne. Det er irriterende hele tiden at skulle klikke mediaplayeren i gang igen for at få genoptaget streamingen. Er der nogen der har oplevet lignende problemer? Måske ligefrem kender en løsning.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2021 - 12:59 #1
Det vil være ideelt at vide hvilken HP ProBook model det er for at finde ud af hvilken WiFi adapter den har, for at kunne finde ud af hvad den kan erstattes med.

WiFi generation udvikler sig videre såvel som teknologi forbedres konstant, så her vil det være smart at opgradere disse ting inde i huset.

Det var normalt at have enkelt router i hjemmet engang, nu er det videre udviklet at man kan have mere end enkelt router til at tilslutte sig til og med.
Vi kender i dag, enkelt router som alle kan have adgang til er ikke nok, fordi jo flere bruger routeren på enkelt lokation vil prøve at prioritere leveringer ud fra dens lille CPU routeren har, vil nogle gange have svært ved at levere på grund af mange enheder forbundet til den mv.

Løsningen vil være at opgradere din WiFi adapter til seneste generation og måske starte med at benytte WiFi MESH, medmindre det stadigt er nok med enkelt router så gå efter WiFi 6. Dette er den seneste "skal have" i dag, WiFi 6.

Lidt om WiFi generationer:

802.11 (WiFi 0)
802.11b (WiFi 1)
802.11a (WiFi 2)
802.11g (WiFi 3)
802.11n (WiFi 4)
802.11ac (WiFi 5)
802.11ax (WiFi 6)
802.11ax (WiFi 6E)

802.11 (WiFi 0) - 1997  - (1 to 2 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11b (WiFi 1) - 1999 - (1 to 11 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11a (WiFi 2) - 1999 - (6 to 54 Mbit/s - 5 GHz)
802.11g (WiFi 3) - 2003 - (6 to 54 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11n (WiFi 4) - 2008 - (72 to 600 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11ac (WiFi 5) - 2014 - (433 to 6933 Mbit/s - 5 GHz)
802.11ax (WiFi 6) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11ax (WiFi 6E) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 6 GHz)

WiFi 6E har privat 6 Ghz frekvens og for at kunne benytte dette, skal routeren også være WiFi 6E.
Avatar billede puren Ekspert
27. september 2021 - 22:59 #2
jgormm>>  er du på wifi eller kabel
Avatar billede jgormm Juniormester
02. oktober 2021 - 08:50 #3
Jeg er på wifi både hjemme og på arbejde. Hjemme bruger jeg det nyeste udstyr (hub etc.) fra YouSee. Kan mine problemer hænge sammen med at netværkene i lejlighederne i min ejendom "generer" hinanden? Når jeg klikker på netværksikonet nederst til højre kommer der en liste med 12 andre netværk. Så vidt jeg ved er jeg den eneste i ejendommen, som har en fiberopkobling.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2021 - 09:02 #4
Ja, der kan sagtens være andre som bruger netop samme kanal frekvenser, og her kan du sagtens lave analyse i at skifte det fra routeren.
Problemet er, hvis der er andre som bruger samme kanal, kan dette forstyrre hinanden og levere derfor lavere end det burde kunne, så skifte det til andet kanal frekvens hjælper enormt, især hvis det ikke bliver benyttet.

Det seneste gratis analyse program som du kan benytter er dette, som jeg selv har:
https://www.tethabyte.com/

https://www.tethabyte.com/download
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
12. oktober 2021 - 05:46 #5
Nogle gange kan en statisk IP blive fyldt "Langsom".
Ved at enten tage strømmen fra den i 3 minutter eller, hvis den har en reset knap, bagpå.
Så får du en ny "frisk" IP adresse ;-)

Udbydere leverer en IP adresse til dit område og den bliver, over tid fyldt med andre brugere og, de giver først en ny, når den er HELT fyldt.

Men med et "reset", kan du få den hurtigere ....
Avatar billede puren Ekspert
12. oktober 2021 - 09:31 #6
#3>> hvad er det for nogle stoffer du er på og har du flere?? For det er tydeligvis nogle der virker…

En statisk ip adresse er når du selv indtaster den manuelt i forholdt til en dhcp tildelt.

Det du tænker på når flere bruger den samme ip er dobbelt NAT, meget brugt på mobil siden men også mere og mere på faste hus installationer da ip  v4 adresser er ved at være dyre da der er meget få af dem tilbage men det har ikke noget at gøre med hastighed på nettet
Avatar billede jgormm Juniormester
17. april 2022 - 11:55 #7
Problemet er løst: Jeg skiftede blot min bluetooth højttaler ud. Det forklarer også hvorfor jeg har problemfri streaming på min arbejdsplads med den samme computer. Her bruger jeg ikke bluetooth højttaler.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. april 2022 - 13:30 #8
Ja så meget båndbredde som du måler kræver streaming ikke. For i øvrigt Yousee skal være slukket en uge eller mere for ny IP-adresse. Godt du fik det løst.