Avatar billede nu_igen Professor
26. september 2021 - 13:06 Der er 7 kommentarer

Billedbehandlingsprogram ACDSee - finde databasen i systemet

Hej - Dette er nok et spørgsmål, der kun kan besvares af en ACDSee bruger. Jeg har oprettet en ny database, som fylder omtrentt 60 GB. Jeg burde have aktualiseret den gamle database. Sket er sket, men 60 GB tager meget plads og jeg vil slette den gamle database. Desværre kan jeg ikke finde stedet, hvor databasen lægger sig. Er der nogen, der kan hjælpe?
Kan jeg eventuelt flytte Databasen over på en ekstern HD, hvis jeg altid har det eksterne Drev slået til?
Ingeborg
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. september 2021 - 14:37 #1
Hvis du i ACDsee vælger først FILE så DATABASE så RECENT bør du kunne se dine databasers placering.

Ja du kan godt have databaser på eksterne drev - ACDsee kan dog få startproblemer hvis den aktuelle database ikke er tilgængelig.
Avatar billede nu_igen Professor
26. september 2021 - 15:47 #2
Hej Kurt54 og mange tak for svaret.
Jeg har versionen Photo Studion Ultima 19 og har opgraderet flere gange. Jeg har installeret den tyske version, fordi jeg som Sydslesviger er vokset op med både dansk og tysk. Desuden er der et fint Forum, som jeg gennem længere tid ikke har kunnet logge ind på.
Nu har jeg takket været dit input fundet mine databaser - og har flere mapper
ACDSeeBK 25-09-2021 kl. 17.11 og
Default 25-09-21 kl. 17.07

Default 31-01-2020. (Filmappe)
Jeg vil tro at sidstnævnte er den gamle Database, som jeg kan slette?
Desværre vises der ingen størrelser på  skærmen.

Jeg arbejder på en Imac og Bootcamp til Windows 7. Jeg har i sin tid fået lagt for mange GB på Mac delen, som jeg ikke bruger ret ofte. Min lagerkapacitet på Win C drevet er skrumpet fra 90 GB til 30 GB efter oprettelsen af den nye database. Og det stemmer til de 30.000 billeder jeg har. Den gamle må være endnu større. Derfor vil jeg gerne slette den. Kan jeg slette filmappen fra 2020?
Mon du kan hjælpe?
Hilsen - Ingeborg
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. september 2021 - 18:03 #3
Til at håndtere og finde store filer bruger jeg treesize free.  Her et klip der viser placeringen:

https://ibb.co/tQh3fDP

Du kan finde den tilsvarende sti i stifinder - det kræver nok den er sat til at vise systemfiler - men der kan slettes fra treesize også. Principielt skal man passe godt på i disse biblioteker - men jeg er altid sluppet godt fra at slette dem - dine billeder ligger jo andetsteds,
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. september 2021 - 18:14 #4
her er de to versioner jeg har på C-drev - har databaser på andre drev også
170 er tysk acdsee 17 version  - 120ult er ACDsee ultimate 2019.

https://ibb.co/jD23dTb
Avatar billede nu_igen Professor
26. september 2021 - 20:02 #5
Tak for svarene. Burde jeg sikkerhedskopiere den gamle database over på mit eksterne 2 TB DREV?
Du har ret i at jeg  ikke har indstillet stifinder til at finde systemfiler. Jeg bruger et andet søgeprogram, men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle søge. Filnavnet indeholdt datoen for oprettelse, men det kunne mit søgeprogram ikke finde.
Kan jeg trække den gamle database fra C drevet over på F drevet? (Ekstern) eller hvordan skal jeg bære mig ad?
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
30. september 2021 - 20:37 #6
Så kom dagen, hvor jeg har fået slettet alle databaser og programmet virker ikke længere.
Jeg har downloadet og installeret en ny version af programmet. Det hele går planmæssigt,men programmet dukker ikke op på skrivebordet eller i programmappen.
Som jeg skriver i et andet indlæg, er det måske min firewall der blokerer?
Hvordan fikser jeg det?
Jeg må finde mig i at min gamle database er tabt og jeg mener at kunne huske at en ny installation opretter en ny database.
Mine billeder har jeg sikret.
Godt nok træls -
Avatar billede nu_igen Professor
03. oktober 2021 - 14:36 #7
Selv med hjælp fra den tyske Acdsee Kundeservice er mine tabte filer ikke dukket op. Med Revo uninstaller har jeg slettet Ultima 2019 Versionen i håb at der også ville blive slettet uønskede ting i registry.
Jeg besluttede så at opgradere til Ultima 2021. Det fungerer, AppData mappen dukker også op igen. ( Jeg har dog fået mit Win til at vise skjulte filer). Man kan søge filen ved at skrive %appdata% i stifinderens søgefelt. Det fungerer fint.

Nu har jeg så en helt ny Version af Ultima 2021 til at køre. Desværre kan jeg så ikke knytte den sammen med den gamle database og går ud fra at jeg er nødt til at katalogisere hele billedarkivet. Er det rigtigt husket?
Jeg mener at huske at programmet automatisk katalogiserer de billeder man åbner manuelt?