Avatar billede ptj_11 Forsker
30. september 2021 - 22:24 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Udvendig ip-adresse

Hvad afgør, hvilken offentlig ip-adresse, din computer får tildelt/viser sig med på internettet.
Logisk skal det nok have noget med dit netkorts mac-adresse at gøre, men spiller din interne ip-adresse også ind.
Har det også en betydning, hvis du anvender en intern router foruden den router, som ISP leverer?
Et sidespørgsmål:
Er der nogen her, der kender fjernstyringssoftwaren "No Machine", og kan kloge sig på det?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2021 - 02:44 #1
Man får den offentlige IP adresse som ens ISP vælger.

Det kan være ens ISP router bruge DHCP til at requeste en IP adresse fra ISP's DHCP server.

Eller det kan være at ISP har en firewall foran hele netværket med en fast IP adresse på ydersiden.
Avatar billede puren Ekspert
01. oktober 2021 - 03:31 #2
Q:Hvad afgør, hvilken offentlig ip-adresse, din computer får tildelt/viser sig med på internette ??
A: din ISPs DHCP server. (som arne_v også er inde på)

Q:Logisk skal det nok have noget med dit netkorts mac-adresse at gøre, men spiller din interne ip-adresse også ind.
A:Nope internettet er bygget op på TCP/IP som findes i Cosco`s OSI layer 3 og 4, mac-adresser findes kun i OSI layer 2 som ikke er routebar

Q:Har det også en betydning, hvis du anvender en intern router foruden den router, som ISP leverer?
A:nope, router fra din ISP ser jo bare et netkort den skal snakke med, hvad den(din router) gør med det data er din ISP`s router ligeglad med

Q:Er der nogen her, der kender fjernstyringssoftwaren "No Machine", og kan kloge sig på det?
A: aldrig hørt om det
Avatar billede KHN Guru
01. oktober 2021 - 10:29 #3
Nu kender jeg ikke No Machine - men når man ser på det sikkerhedmæssige ville jeg ikke selv bruge det: https://sitecheck.sucuri.net/results/https/www.nomachine.com/download
Avatar billede ptj_11 Forsker
01. oktober 2021 - 14:45 #4
KHN #3
Det er jo kun downloadsiden der er efterprøvet på dit link, det siger vel ikke meget om selve programmet.
Avatar billede ptj_11 Forsker
01. oktober 2021 - 14:47 #5
Men jeg takker for jeres svar.
Jeg stillede det oprindelige spørgsmål, fordi jeg opdagede tilfældigt, at en maskine fik en anden udvendig ip-adresse, end den havde dagen før.
Avatar billede puren Ekspert
01. oktober 2021 - 15:05 #6
ved ikke med andre gør men hos waoo er min WAN ip kun gyldig for en time afgangen  så i løbet af en dag kan jeg nå at få 24 forskellige ip´er