Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 12:45 Der er 23 kommentarer

Computer slukker efter 10-30 sekunder

Kære eksperter.
Jeg har brug for jeres kloge hoveder!
Min pc slukkede i går uden advarsel af sig selv. Efterfølgende ville den godt starte op, men slukkede igen. Nogle gange efter 10 sekunder, andre op til 30.
Dette er uanset om det booter Windows eller jeg går i BIOS.

Følgende er gjort:
Jeg tog siderne af og støvsugede, samt fik den kølet, da jeg tænkte det var for høj temp ved CPUen.
Jeg opdagede at det termiske pasta ved CPU’en var indtørret.
Ligeledes sørgede jeg for at alle stik sad ordenligt. Intet at se.
Jeg fik den startet og alt virkede fint - jeg fik tjekket CPU temp mm.
Om aftenen skiller jeg den ad igen og påfører nyindkøbt termisk pasta, men da jeg så starter den igen, så laver den samme nummer; slukker efter få sekunder.
Og her står jeg så nu!
Den har været slukket hele natten, så det kan ikke være et temp. problem.
Jeg har i morges blæst den igennem med højtryk luft og igen tjekket alle stik.

Har I nogle bud på problemet?

På forhånd tak!
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. oktober 2021 - 14:32 #1
De kan tænkes at være PSU´en (strømforsyningen) der er syg.

Prøv at studere linket:

https://www.dell.com/support/kbdoc/da-dk/000125185/tjekliste-til-fejlfinding-af-str%C3%B8mforsyning
Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 15:16 #2
Tak - jeg prøver at frakoble lidt og se om det gør en forskel. Vender tilbage
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2021 - 16:20 #3
du har vel renset flader helt af fra gammelt pasta før ny kom på (synes at huske, man skal bruge lidt rensebenzin på en tot vat - og der skal være knastørt før ny pasta kommes på)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2021 - 18:02 #4
Det er rigtigt flader skal være rene og aftørrede inden ny pasta påføres. Jeg bruger isopropylalkohol til formålet.
Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 18:46 #5
Tak for svar.
Jeg brugte også isopropylalkohol til rengøring inden ny pasta.
Jeg troede kortvarigt det var problemet, da jeg fik liv i maskinen igen, men det blev så defekt igen efterfølgende.
Det skøre er, at den ved opstart nu slukker nogle gange efter 10 sekunder og andre gange efter flere (når at boote Windows helt op)
Jeg skal forsøge mig med at afkoble lidt hardware, således jeg kan se om det er strømforsyningen.
Bare for at være sikker: kan det skyldes en software fejl? Den slukker også hvis jeg går direkte i BIOS.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2021 - 19:03 #6
det er 99% hardware i min optik
Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 19:24 #7
Spørgsmålet er bare hvad det er så! Og hvorfor det virkede kortvarigt i går; omkring 3 timer
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2021 - 19:25 #8
Enig med Claes57 at det er hardware fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2021 - 19:26 #9
Alle dine blæsere kører hele tiden?
Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 19:43 #10
Ja de kører alle sammen. Prøver at afkoble noget af det
Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 22:21 #11
Har prøvet at afkoble diverse uden held. Til min store overraskelse mærkede jeg at CPUen var vanvittigt varm.
I BIOS har den stået på alt mellem 70 og 92 grader (her slukkede den)
Ved ikke hvor hurtigt temp falder, når den er slukket? Ved godt at den lynhurtigt bliver varm.
Jeg tænker problemet alligevel kan være køleren.
Har en COOLER MASTER MASTERLIQUID ML120L
Den lyser op, blæseren kører, men jeg kan ikke med garanti sige om væsken løber rundt.

Er der en løsning på at tjekke om den faktisk virker? Eller at få den til at virke?
Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 22:45 #12
Update:
Jeg kan fint boote i Fejlsikret Tilstand uden den lukker ned.
Her er også minimal belastning på CPUen
Avatar billede Famme85 Novice
02. oktober 2021 - 23:04 #13
Lige nu iBIOS:
CPU temp til at være ca 77grader lige
CPU voltage: ca 0.850V
Motherboard temp: 26 grader
Hvis jeg booter alm op, så slukker den.
Hvis jeg lader den blive i BIOS slukker den efter lidt tid.
Det er kun i SAFE mode at den forbliver tændt ?
Avatar billede kurtba Ekspert
02. oktober 2021 - 23:31 #14
Hvorfor den kan forblive tændt i safe mode er uklart. Men for mig at se er cpu temp helt sikkert for høj, og når den slår fra allerede i bios, så tyder alt også på, at du har et temp problem.
Så af med cpu og prøv med nyt kølepasta og sørg for at køleren sidder ordentligt monteret.
Kender ikke din køler, men om den kan være defekt kan jo nok ikke udelukkkes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. oktober 2021 - 23:35 #15
Jeg kunne mistænke at CPU-køleren er skæv. Jeg har engang været ude for at CPU´en blev omkring 90 grader og lukkede. Jeg afmonterede køleren og CPU´en rensede fladerne, gav fladerne ny kølepasta, monterede cpu´en og køleren igen, men lige meget hjalp det. I stedet købte jeg en ny køler, og derefter var temperaturen nede på et niveau (omkring 30-35 grader) og alt virkede derefter perfekt.
Avatar billede Famme85 Novice
03. oktober 2021 - 08:00 #16
Jeg har afmonteret, renset, påført ny pasta og forsigtigt sat CPU køleren på plads.
Tændte og gik i BIOS.
Temp umiddelbar fin, startede på omkring 50 og da den nåede 70 slukkede den. Tænker ikke 70 grader er kritisk?
Billede af BIOS inden sluk:
https://gcdn.pbrd.co/images/K3ZgUwlyUf5z.jpg?o=1

Jeg har i morges oplevet at det slukker inden boot, efter 5 sekunder. Jeg har oplevet at kunne boote i safe mode og køre i 4 min før sluk.
Der er ikke noget system i nedlukningerne, andet at jo mere det kræver, jo hurtigere slukker den?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2021 - 08:31 #17
Temperaturen er et problem Den skal ikke ved koldstart lande så hurtigt på 50 grader. Den bør ikke blive mere end ca 35 i idle. Du har en hardwarefejl. Hvis du mærker fysisk på komponenter, er der så steder i computeren du bare ikke kan holde hånden på?
Avatar billede Famme85 Novice
03. oktober 2021 - 09:04 #18
Tak. Jeg har lige startet efter 45 sluk.
CPUen var helt kold, men på under 1 min er den så varm at jeg ikke kan holde min finger på den, så du har sikkert ret.
Spørgsmålet er om det “bare” er køleren eller om det er selv CPUen?
Køleren kan jeg selv købe og skifte i morgen.
Avatar billede Famme85 Novice
03. oktober 2021 - 09:13 #19
Læser flere steder at 70 grader ikke er kritisk?
Nærmere 90 grader.
I BIOS stod den på 70 grader hvor den slukkede.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2021 - 09:24 #20
#19 Den bliver så hurtigt 90 grader at bios ikke når at registrere det inden den lukker.
Om det er selve køleblokken eller cpu der fejler er svært at vide.
Der skal jo være en pumpe der cirkulerer væsken i køleren. Er du sikker på den gør det? Sidder stikket i til pumpen?
Sidder stikket i den rette port?
Avatar billede Famme85 Novice
03. oktober 2021 - 09:34 #21
Det har du sikkert ret i. Det går stærkt.

I BIOS står der at AIO PUMP kører med omkring 3000 RPM, så den virker vel?
Jeg har ikke ændret på stik, men kan kigge på det.
Den lyser ellers op og blæseren der køler væsken virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2021 - 09:44 #22
#21 Jeg har ikke erfaringer med vandkølede systemer. De 3000 rpm der listes kan vel være blæseren der sidder på radiatoren?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2021 - 09:56 #23
Hvis pumpen ikke cirkulerer vandet op til radiatoren kan blæseren ikke køle væsken ned.