Avatar billede 1Dorte Guru
06. oktober 2021 - 15:59 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

WIFI i hele huset

Hej.
Jeg har haft wifi i mange år med en yousee-router, som er kablet til en Linksys EA6900 v.1 router. Jeg købte i sin tid Linksys routeren, for at få et wifi i hele huset.
Om lidt kommer fiber via Stofa (eneste mulige udbyder). Kan jeg så stadig bruge min Linksys router?
Eller skal jeg købe, så jeg laver et MESH system - fx https://www.avxperten.dk/mesh-router/tp-link-deco-m4-mesh-router-saet-3-pack.asp

Jeg har mursten, 2 etager med 170 kvm i grundplan og 110 kvm ovenpå. I dag er det kun det fjerneste rum, som har svagt wifi. Da det rum er soveværelset, er det ikke et problem.

Mvh Dorte
Avatar billede 1Dorte Guru
06. oktober 2021 - 16:14 #1
Skal jeg i øvrigt bruge Stofas router, eller kan jeg - med fordel - blot bruge min linksys router?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2021 - 16:17 #2
Din WiFi router skal bare have ethernet kabel ind fra din ISP router. Den er ligeglad om det er en Yousee eller Stofa router den snakker med.

Det største problem er hvis du bruger internt IP net defineret i ISP router, du har allokeret faste IP addresser til nogle enheder f.eks. printere og så Stofa bruger andre adresser end Yousee. Så skal der omkonfigureres - men det er helt uafhængigt af hvilken WiFi router du har.

Hvis du er tilfreds med WiFi dækningen har du ikke brug for Mesh.

Jeg har for nylig opgraderet fra en traditionel LinkSys router til en 3 stations Deco S4 mesh (S4 er samme som M4 bare et par cm lavere) fordi vi havde problemer med dækningen. Men helt anden type hus.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2021 - 16:23 #3
Gå efter modellen:

---ISP router---(50 cm kabel)---din router---

Muligvis tillader din ISP slet ikke at du sætter din router direkte på.

Muligvis er der ikke standard ethernet på bagsiden af ISP router så du ikke kan undgå den teknisk.

Og selvom det var teknisk muligt ville det være en særdeles krævende opgave at få sat din router op til ISP's netværk.

No go.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2021 - 16:31 #4
Hvis du mener EA9600 og ikke EA6900, ja, køb WiFi Mesh.

EA9600 understøttes ikke længere siden Juli 2021
https://www.linksys.com/ca/support-article?articleNum=291976
Avatar billede wjens Guru
06. oktober 2021 - 16:33 #5
Helt enig med Arne.
Dog: hvorfor det med "50 cm kabel" ?
Det bør vel være et krav om cat6 kabel frem til den nuværende - bevist brugbare - placering af Linksys routeren.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2021 - 16:41 #6
@wjens

Den faktisk længde af kablet er ikke så vigtig.

De 50 cm var bare et næsten tilfældigt tal aka den længde som jeg har set på mange kabler der kommer med ISP router.
Avatar billede 1Dorte Guru
06. oktober 2021 - 17:23 #7
Hej igen
Tak for jeres svar. Lige lidt, for at jeg er helt med.

#3 - "Muligvis tillader din ISP slet ikke at du sætter din router direkte på.

Muligvis er der ikke standard ethernet på bagsiden af ISP router så du ikke kan undgå den teknisk."

ISP er det den router, som Stofa låner til mig?

#4 - det er EA6900
Avatar billede 1Dorte Guru
06. oktober 2021 - 17:30 #8
... jeg fik ikke det hele med...

#2
"Det største problem er hvis du bruger internt IP net defineret i ISP router, du har allokeret faste IP addresser til nogle enheder f.eks. printere og så Stofa bruger andre adresser end Yousee. Så skal der omkonfigureres - men det er helt uafhængigt af hvilken WiFi router du har."
Det gør jeg så vidt jeg ved ikke. Jeg vil skifte udbyder, da jeg pt. har ca. 6/0,5 i hastighed.

#3
"Og selvom det var teknisk muligt ville det være en særdeles krævende opgave at få sat din router op til ISP's netværk." - Det du skriver om i denne sætning, er hvis jeg ikke ville bruge Stofas router? Det har jeg ikke noget imod, det virker bare umiddelbart for mig dummies fjollet at have 2 router, men nu forstår jeg det vist.

#4
Da min router ikke er nævnt på listen i dit link, kan jeg altså godt forsøge mig med den?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2021 - 18:14 #9
1Dorte

Ja, hvis den ikke er med på ikke understøttet længere, og stadigt virker, kan du benytte så længe du kan. Det er først når den havner ikke understøttet, at det ikke vil betale sig at bruge den længere.

Så du kan roligt behold din EA6900 v.1 til din nye leverandør.

God fornøjelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2021 - 19:24 #10
#7

Det er meget muligt at Stofa's regler ikke vil tillade dig at sætte din router direkte på deres net uden deres router imellem.

Og hvis deres router ikke tager et standard ethernet kabel men noget fiber sjov (eller coax men du sagde fiber), så kan slet ikke fysiske plugge ledningen i din router.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2021 - 19:30 #11
#8

Hvis din Yousee router giver dig dynamiske adresser 192.168.1.100 - 192.168.1.254 og du vælger at give en printer fast 192.168.1.90 så virker det. Men hvis den nye Stofa router giver dynamiske adresser 192.0.100 - 191.168.0.254 så vil din PC likke længere se printeren. Men bruger alle enheder dynamiske IP adresser er der ikke noget problem.

Når der er en ISP router så kommer den konfigureret med de rigtige setup. Indersiden er nem nok typisk 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 og DHCP. Men ydersiden skal jo snakke med ISP netværk så det vil være en eller anden addresse typisk 10.x.y.z og ingen dokumentation for hvad x, y og z er.
Avatar billede 1Dorte Guru
06. oktober 2021 - 19:49 #12
#10 - COAX - er det så internet igennem kabel-tv?  Det er nemlig ikke en mulighed, jeg bor langt ude på landet, og jeg modtager mit tv igennem en gammel loftantenne og antennestik. Jeg har kun de gratis kanaler, ikke engang TV2. Og pt. har jeg bredbånd via telefonstik, og det er oftest ubrugeligt pga. lav hastighed. Luftbårne er nok heller ikke en god ide, da mit område ligger lavt med flere bakker rundt om.

#10 - Vil det give mening, at jeg spørger Stofa: "Kan den IPS-router, som er en del af abonnementet hos jer, tage et standard ethernet kabel, så jeg kan forstærke wifi med min egen router?"

#11 - jeg venter lige og ser, om det giver problemer.
Avatar billede wjens Guru
06. oktober 2021 - 20:05 #13
Du skriver at du får Stofa via fiber. De har denne vejledning:
https://stofa.dk/vejledning/trin-for-trin-fiberbredbaand-telefoni

Der er vist fire ethernet-stik bag på fiberboksen du får fra Stofa. Slut din egen router til en af dem med et kabel (der skal være forholdsvis nyt, kvalitet cat5e eller nyere).
Avatar billede 1Dorte Guru
06. oktober 2021 - 20:14 #14
Wjens - det var hjælpsomt.
Så må jeg hellere købe et nyt kabel.

Mvh Dorte
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2021 - 20:26 #15
Hvilke boxe har du modtaget eller vil du modtage fra Stofa?

fiber ind på bagside ethernet ud på forsiden ingen wifi => forbind din wifi router med forsiden

fiber ind på bagside ethernet ud på forsiden med wifi => (forbind din wifi router med forsiden) eller (drop din egen wifi router og brug deres)

[jeg foretrækker min egen i den situation]

fiber ind på bagside ethernet ud på forsiden ingen wifi forbundet til en wifi router med ethernet porte *OG* Stofa siger deres router skal bruges => (forbind din wifi router med deres router)  eller (drop din egen wifi router og brug deres)

[jeg foretrækker min egen i den situation]

fiber ind på bagside ethernet ud på forsiden ingen wifi forbundet til en wifi router med ethernet porte *OG* Stofa siger deres router ikke nødvendigvis skal bruges og har dokumentaion for hvordan en router skal konfigureres => (forbind din wifi router med deres router) eller (drop ders router og forbind din egen direkte per deres instruktion) eller (drop din egen wifi router og brug deres)

[jeg ville vælge det første]

Jeg kender ikke Stofa - har det ikke og har aldrig haft det, så jeg er lidt på gyngende grund.
Avatar billede 1Dorte Guru
06. oktober 2021 - 21:01 #16
Tak for vejledningen, Arne.

Jeg har ikke modtaget noget fra Stofa. Faktisk er indvendig og udvendig boks ikke op endnu, men jeg har fået en dato for det. Men jeg er allerede blevet meget klogere pga. jeres svar. Så nu venter jeg, og så følger jeg jeres gode råd og håber det bedste.
Avatar billede stjans Guru
07. oktober 2021 - 10:25 #17
Stofa kræver, at første station vedr internet er deres router.

Hér kan du sætte hvad som helst på af dit eget udstyr - og etablere dit eget netværk.

Hvis du gør dette, kan du med fordel bede STOFA slå det trådløse signal fra på deres egen router.
Avatar billede 1Dorte Guru
07. oktober 2021 - 10:44 #18
Tak stjans -
Hvordan beder man Stofa slå det trådløse signal fra (og til, hvis det ikke virker tilfredsstillende med min gamle Linksys router) -  er det bare et opkald? eller skal de gøre noget fysisk ved routeren?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
07. oktober 2021 - 11:49 #19
Mener Stofa har noget med at kunne logge ind. Der kan du se regninger og andet. Men også instillinger på din router hvis jeg husker rigtig.
Avatar billede stjans Guru
07. oktober 2021 - 14:11 #20
Hvis du ikke kan gøre det via routerens admin adgang, ringer du bare til deres support - så hjælper de med det.
Avatar billede 1Dorte Guru
27. november 2021 - 22:15 #21
En lille opfølgning på mit spørgsmål - hvad jeg faktisk har gjort:
Jeg har haft min Linksys router tilsluttet, men den gav en tilfredsstillende net i hele mit hus.

Jeg har købt et mesh-system - Netgear Orbi RBK353 AX1800 dual-band
mesh WiFi 6 3-pak - https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/netvark/router/netgear-orbi-rbk353-ax1800-dual-band-mesh-wifi-6-3-pak/222266?gclid=Cj0KCQiAy4eNBhCaARIsAFDVtI2abgRODN88YhckC4GKlkMEtlSx83HWUn3uGheuc3tqE2YUrKl7sKEaAjdJEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jeg har kablet direkte fra fiberboksen til den ene af de 3. 1 står i huset længst væk fra fiberboksen. Det giver en rigtig fin dækning i huset, dog med en anelse tab, men det kan jeg godt leve med.
Den anden har så valgt at bruge i værkstedet (ca. 20 meter fra fiberboksen - i et andet hus). I værkstedet er internetforbindelse noget lavere end de 200/200, jeg har, men det er helt fint til vores behov.