Avatar billede TV47 Seniormester
10. oktober 2021 - 09:46 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Visual Studio: En webapplikation og platform

Hejsa.

Skal i Visual Studio 2019 lave en ny webapplikation og er i tvivl om jeg skal lave det med webforms eller om jeg skal lave projektet som Core istedet.
På Core er Mac og Linux nævnt... men hvad betyder det egentlig?
Der står Web på både den ene og anden slags projekt?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2021 - 15:15 #1
Der er to muligheder for web apps  i ASP.NET:

Web Forms (.NET FX 4.x)

MVC (.NET FX 4.0, .NET Core 3.x og .NET 5.x og fremtidige versioner)

Med Web Forms udvikler man web apps næsten ligesom man udvikler desktop apps.

Med MVC udvikler man web apps ligesom man udvikler web apps i andre sprog.

Medmindre du er hard core Win Forms udvikler og er ligeglade med at Web Forms ikke er en del af .NET 5.x og fremtidige versioner, så vil jeg anbefale MVC.
Avatar billede TV47 Seniormester
10. oktober 2021 - 17:21 #2
Hej Arne.

Lige to spørgsmål:

1.
Hvis jeg har lavet webforms (fem forskellige sider) i (.NET FX 4.x) kan de så køre på Mac og Linux... altså hvis man f.eks. går på internettet på en Mac og browser på siderne?

2.
Hvis man har lavet løsninger med webforms, holder de så op med at virke før eller siden eller hvordan skal det forstås (altså hvis det klassiske .net ikke videreudvikles)?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2021 - 20:40 #3
Web Forms er Windows only så vidt jeg ved. Linux og macOS vil kræve MVC.

Web Forms kode vil naturligvis fortsætte med at virke. Men ingen nye versioner betyder ingen nye features. Og.NET 4.8 er EOL i 2024, så hvis du finder en fejl i Web Forms efter 2024, så vil den ikke (nødvendigvis) blive fixet af MS.
Avatar billede TV47 Seniormester
10. oktober 2021 - 21:07 #4
Ok modtaget.

Men angående spørgsmål 1, hvis det nu ikke er en app, men bare helt almindelige websider. Altså nogen der hostes på et webhotel, som rammes via et domæne.

Stadig websider som bygger på det traditionelle .net framework.

Kan disse så ikke køres på en Mac?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2021 - 21:53 #5
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det spørgsmål.

Web Forms - Windows only

MVC - multi platform - uanset om det er med view eller det er et rent API

Jeg ved ikke hvad "helt almindelige websider ........ som bygger på det traditionelle .net framework" er.