Avatar billede Ducky Juniormester
11. oktober 2021 - 17:21 Der er 13 kommentarer

tab af trådløs forbindelse

Kære computerworld.

Er der mon nogle der kan besvare mig på følgende spørgsmål.
Jeg har fået anskaffet mig en mindre AirTies som skulle kunne forstærke mit trådløse netværk så jeg ikke endte med at snuble og falde i meter lange internetkabler mv.
Mit problemer er bare at jeg flere gange kan opleve at jeg bliver smidt fuldstændig af det trådløse netværk og IKKE kan genoprette forbindelse når jeg prøver at skrive den kode som står under den AirTies som jeg har sat op - den bliver ved med at skrive "Der kan ikke oprettes forbindelse til dette netværk" og så er jeg bagefter nærmest nødt til at genstarte min comp. for at kunne oprette forbindelse til netværket igen, jeg har selv prøvet alle mulige mulige og nærmest umulige løsninger for at slippe for at skulle genstarte, men jeg synes ikke at jeg kommer til noget brugbart.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2021 - 19:32 #1
det virker ikke - det optimale er den forbindelse som de 3 store udbydere har på mobil-net, og hvad samme selskaber (og deres filialer og andre) kan tilbyde via fiber/kabel.
Hvis du er på fiber/kabel så aktiver wifi i hjemmet, og sæt tlf til at bruge wifi til opkald.
Og så kan du stort set ikke trylle mere...
Avatar billede Ducky Juniormester
11. oktober 2021 - 19:41 #2
claes57, ja jeg ved snart ikke hvad jeg skal gribe og gøre ..
har lige snakket med et firma som mente at jeg skulle måske prøve at købe en Trådløs Dual Band Wi-Fi extender men det undre mig bare stadig at jeg er nødt til at skulle genstarte min comp. for hver gang at jeg mister min forbindelse, når det sker så mister jeg mange af de samtaler jeg har igang er nødt til at starte forfra, man burde jo normalt kunne skrive den kode som står under AirTies og så genoprette sin trådløse forbindelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2021 - 19:51 #3
og - for ikke at forvirre begreber. "Trådløs Dual Band Wi-Fi extender" er den router, som din internet leverandør har giver dig. De klarer fint boliger op til 100+ m2, så du skal bo i en beton-bolig og sidde fjernt fra router, før der er problemer.

Dual Band er, at den kan levere wifi på 2,4 og 5GHz, og det kan alle nu om dage.
Trådløs wifi - er to ord for det samme.
extender er en 'router' der bare er koblet på din router, og reelt leverer det samme.
Hvordan er dine boligforhold? er det i kælder/garage/loft, der ikke er forbindelse?
Avatar billede Ducky Juniormester
11. oktober 2021 - 20:02 #4
jeg bor i stue etagen så kan bare ikke helt forstå hvorfor at jeg konstant skal ende med at blive smidt af, jeg har haft flere forskellige teknikker til at kigge computerens netværks drivere og andet igennem.. der kan lige gå 1-2 dage hvor der ikke er nogle problemer og vupti hvis jeg tager afsted på arbejde kl 8 og kommer hjem igen kl 14 så er jeg blevet smidt af :O
det er AirTies nummer 2 som jeg nu forsøger at holde en stabil forbindelse med men jeg har bare min usikkerhed på om det holder i sidste ende :/

så hvis du sidder med et brugbart råd til hvorfor at jeg IKKE kan genoprette forbindelse når den bare skriver "der kan ikke oprettes forbindelse til dette netværk" så lytter jeg gerne.. for jeg følger anvisning med at slukke den helt, vente de sekunder som den skriver og så sætte den til igen.
Avatar billede Ducky Juniormester
11. oktober 2021 - 20:09 #5
det skal lige siges at jeg faktisk kun sidder omk. 1 meter fra den AirTies så den burde jo nemt og fint give helt og stabil forbindelse.. for min lejlighed er ikke større end 66 m2 så den burde kunne dække hele lejligheden uden at give problemer.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
12. oktober 2021 - 08:44 #6
Tænker at vi lige skal sikre os hvad vi snakker om.
Har du mulighed for at skrive model nummeret på din extender?

Hvordan har du monteret det?
Avatar billede Ducky Juniormester
12. oktober 2021 - 11:49 #7
hej Rune1983,
som jeg skrev til din kollega claes57 har jeg kun en mindre AirTies stående i mit vindue som har serienummeret AW273204300364 og nu har jeg prøvet at snakke med min internet udbyder som er EnergiFyn som siger at jeg skal prøve at få skaffet mig sådan en Netgear A6100 trådløs AC USB-adapter (wi-fi)
men jeg synes bare at det er underligt at man skal hele tiden købe nyt og andet for at kunne sikre sig den trådløse forbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2021 - 13:46 #8
Vi har ingen data om hvilken enhed vi snakker om, computer? / touchpad? / iPad? / bærbar?

Og hvis det almindelig computer / bærbar, så prøv kig på netværk strømspare indstillingen, og slå strømsparer fra, for at se om dette vil løse dit problem.
-For hvis dit forbindelse ryger ud, fordi du ikke aktivt benytter netværkforbindelse, kan dette være grunden til at du mister forbindelse.

Er der mon nogen idé om, hvilken computer / bærbar model vi har at gøre med?
- Måske mangler du bare at opgradere dit netværk-adapter på dit, når AirTies er nyere end hvad der sidder ind i din computer / bærbar?

Du kan eventuelt opgradere til dette AX201 hvis det er bærbar. Dette er den 6. generation WiFi 6 (AX-generation):
https://alias.live/aUL2sK

Proshop 1# Intel AX201 Pro - 145,- kr.
https://alias.live/aUL2sL

Proshop 2# Intel AX201 - 123,- kr.
https://alias.live/aUL2sM

WiFi generationer

802.11 (WiFi 0)
802.11b (WiFi 1)
802.11a (WiFi 2)
802.11g (WiFi 3)
802.11n (WiFi 4)
802.11ac (WiFi 5)
802.11ax (WiFi 6)
802.11ax (WiFi 6E)

802.11 (WiFi 0) - 1997  - (1 to 2 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11b (WiFi 1) - 1999 - (1 to 11 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11a (WiFi 2) - 1999 - (6 to 54 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11g (WiFi 3) - 2003 - (6 to 54 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11n (WiFi 4) - 2008 - (72 to 600 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11ac (WiFi 5) - 2014 - (433 to 6933 Mbit/s -2.4/5 GHz)
*802.11ax (WiFi 6) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 2.4/5 GHz)*
802.11ax (WiFi 6E) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 2.4/5 GHz/6 GHz)
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2021 - 14:13 #9
https://youtu.be/XGEkS9JU6Iw
Windows WiFi netværk adapter strømspare feature og WiFi generationer:

Du kan kontollere om dit strømspare feature er slået til, er den dette, kan du deaktivere dette fra dit eget netværk adapter og indstille til seneste Wi-Fi generation fra dit eget adapter. Kig på videoen for yderligere detaljer.

Tab af trådløs forbindelse kan være fordi, du har ikke har den seperate frekvenser. Eksempel dit nabo kan have samme trådløs kanal og derfor oplever tab af forbindelse.

Du kan benytte "WinFi" program til at fortage analyse af trådløse navne og hvilken kanaler der bliver benyttet på nabo-laget, og skifte til den frie kanal, så der er optimalt udsendelser på dit trådløse forbindelser:

Tethabyte.com - grratis WinFi app
https://www.tethabyte.com/download
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2021 - 14:31 #10
https://youtu.be/oL-6HHH3Ek0

Tab af trådløs forbindelse kan være fordi, du har ikke har den seperate frekvenser. Eksempel dit nabo kan have samme trådløs kanal og derfor oplever tab af forbindelse.

Du kan benytte "WinFi" program til at fortage analyse af trådløse navne og hvilken kanaler der bliver benyttet på nabo-laget, og skifte til den frie kanal, så der er optimalt udsendelser på dit trådløse forbindelser:

Tethabyte.com - gratis WinFi app
https://www.tethabyte.com/download
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. oktober 2021 - 16:39 #11
Forstår jeg det rigtigt?  Du har problemer med at få signal med din bærbare, der hvor du bruger den, og derfor har du en extender. Den extender stiller du nogenlunde samme sted hvor den bærbare har problemer?

Hvis din bærbare ikke altid har forbindelse har din extender nok heller ikke.

Mit bud er at din extender skal stå midtvejs, sådan cirka, mellem din router med Wifi og din bærbar.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2021 - 19:27 #12
Fjernet video fra på den tidligere kommentar fra #10
-Redigerede den om offline, når YouTube ikke kunne censorere.

https://youtu.be/RBZwXFqN6uU

Tab af trådløs forbindelse kan være fordi, du har ikke har den seperate frekvenser. Eksempel dit nabo kan have samme trådløs kanal og derfor oplever tab af forbindelse.

Du kan benytte "WinFi" program til at fortage analyse af trådløse navne og hvilken kanaler der bliver benyttet på nabo-laget, og skifte til den frie kanal, så der er optimalt udsendelser på dit trådløse forbindelser:

Tethabyte.com - gratis WinFi app
https://www.tethabyte.com/download
Avatar billede puren Ekspert
14. oktober 2021 - 00:50 #13
waoo og waoo for energifyns crap af AirTies

mine forældre bor i et hus på 121 m2 og energifyn havde sat 3 AirTies op i starten af 2020 til at dække deres hjem, efter 14 dage med crap internet og mange opkald satte jeg foden ned og bad dem vælge A: egen router og ringe når der er problemer B: ring til energifyns kundeservice. de valgte A og har ikke ringet siden om at deres internet ikke virket.

jeg satte sådan en sveske op https://www.senetic.dk/product/RBD52G-5HACD2HND-TC jeg har ikke nået stop klodsen til hvad den ikke kan endnu,
skal da blankt erkende at mikrotik er ikke for folk der skal holdes i hånden men det er også det der gør det lidt sjovt i min verden.

har anbefalet mikrotik før men det kan du jo læse om her https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1022201