Avatar billede KBR Novice
12. oktober 2021 - 08:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

nulstil pc nyt windows

Hej Jeg skal have nulstillet min pc - windows er en clon og giver problemer; så jeg tænker at købe en ny licens til home. Men, hvad skal jeg købe  og billigst? Pc bruges kun til spil og Youtube ;o) Forslag for jeg synes at det er en jungle?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2021 - 08:19 #1
Du kan sagtens klone windows i dag, men ikke licensen.

98% af de PC´ere der er blevet solgt de sidste 10 år, har indbygget licens i BIOS.

Se på din PC efter et Windows mærkat - er det en bærbar, KAN det sidde under batteriet.

Har du mærket, skal du bare downloade og installere Windows - så vil den automatisk blive licenseret.

Der står typisk på mærkatet om det er Home eller Pro.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2021 - 08:51 #2
Man kan købe licens her har jeg set andre anbefale hvis du får behov for det. https://productkeys.dk/
Da ny pc har anden hardware end den som den kommer fra vil en nyinstallation altid være mest optimalt.
Avatar billede KBR Novice
12. oktober 2021 - 09:31 #3
Det er købt som en hjemmebyg af en ung fyr for 3 år siden og det sidste  år har den flippet ud i perioder og chrasher konstant i spil - hver gang jeg aktiverer win knap for at tale med nogen på discord chrasher den - når jeg ser you tube chrasher den - jeg har haft en anden til at nulstille og han har sat win pro i og det har kun gjort det værre. Alt andet end motherboard er skiftet til bedre i løbet af de 3 år; så det er ikke det. Jeg lavede driverupdates og win update - og det var det der tiltede maskinen - derfor blev den nulstillet ( tror jeg i al fald han gjorde ) satte nyt win i - han prøvede 2 forskellige - og det er jo noget han har på usb og giver til alle - så jeg tænker at prøve med mit eget
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2021 - 12:53 #4
Du kan sagtens nulstille Windows 10, for eventuelt at rette op på fejl eller skillle af med malware.

Det kræver dog, at du installerer om på drivers og softwares, og programmer.

Gør det gerne, og du kan sagtens købe dig billere opgraderings-license fra dit Microsoft konto med kredit kort fra Microsoft konto, ved at købe licensen fra Microsoft Store. Du skal blot starte Microsoft Store, være logget ind med din Microsoft konto med den, og søge Windows 10 Pro opgrade. Dette er billigere end fuld ud license til Windows 10 Pro, sammenlignet.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2021 - 12:54 #5
Husk, at opdatere Discord til seneste udgave, og slå to-faktor godkendelse til, da Discord benyttes også ofte til overtagninger mv.
Avatar billede KBR Novice
12. oktober 2021 - 14:42 #6
1000 tak for svar ;o)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2021 - 15:47 #7
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2021 - 18:04 #8
Windows 10 licensering foregår ikke som i Windows 7 dagene, hvor der florerede piratkopier. Hvis din ven har haft Windows på en USB-stick, har det givetvis været den originale installation.

Hvis din Windows er aktiveret i dag, er der 95% sandsynlighed for at en nyinstalleret windows vil auto-aktivere, fordi den har været aktiveret tidligere.

Du skal blot danne et installations medie med værktøjet på https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 ("download værktøjet nu"). Mediet kan eks. være en USB-stick.

Denne bruger du til at installere Windows 10, oven på din eksisterende installation - slet helst hardiskens partitioner, for at være helt sikker på at få en frisk installation.
Bliver du spurgt om en produktnøgle, vælger du det lille link der siger noget i stil med "Jeg har ikke en nøgle" - så vil Windows installationen fortsætte, og når den er oppe at køre, vil den med al sandsynligvis autoaktivere, fordi Microsoft kan genkende din PC som en tidligere aktiveret maskine.

Og det er da i hvert fald billigst at prøve, før du køber en eller anden licens, der ikke er nødvendig.