Avatar billede K6950 Juniormester
17. oktober 2021 - 13:19 Der er 5 kommentarer

Loop-funktion i VBA Excel

Jeg er ved at lave en macro.
Hoved-makroen er ved at være i hus.

En afsluttende udfordringer er følgende:

Den samme macro skal køres igennem for f.eks. 100 medlemsnr.
Medlemsnr. står i felt B4 i mit hovedark, hvorfra makroen skal køre.

I mit inddata ark "Ark1" har jeg samlet medlemsnr i kolonne A.

Jeg vil gerne have tilføjet til min makro, at den efter hver kørsel, køre samme kørsel for det næste medlemsnr i "Ark1" indtil det første celle i kolonne A er tom. (Altså at den køre en Loop, ved at tage næste medlemsnr (Række) i kolonne A, indtil der kommer et tomt felt. )
Avatar billede igoogle Forsker
18. oktober 2021 - 10:32 #1
Først skal du have en slutrække

Dim lastrow As Long
Dim i as Long
    lastrow = Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row

Så kan du lave et loop

For i = 1 To lastrow

[din macro]

next i
Avatar billede igoogle Forsker
18. oktober 2021 - 10:33 #2
Det skulle selfølgelig have været lastrow = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row da den giver A i stedet for B
Avatar billede K6950 Juniormester
18. oktober 2021 - 13:27 #3
Tak for forslag:

Hvordan får jeg forslaget til at:

Indsætte celler værdien i Ark1  (Kolonne A)

I celle B4 i mit hovedark, så makroen automatisk køre kørslen for den aktuelle værdi i Ark1, som bliver ny for hver "loop" ?
Avatar billede igoogle Forsker
18. oktober 2021 - 14:04 #4
I dit loop kan du opdatere medlemsnummer cellen

sheets(2).cells("B4") = sheets(1).Cells(i,1)

sheets(2).Activate
Avatar billede K6950 Juniormester
18. oktober 2021 - 20:27 #5
Loopet fungere fint, men funktionen med at

Celle B4, i ark 2, løbende ændre i overensstemmelse med værdien i celler i kollonne A, i Ark 1, får macroen til at Crashe

"Invalid procedure call or argument"
Argument "sheets(2).cells("B4") = sheets(1).Cells(i,1)" er markeret gul