Avatar billede mort1 Ekspert
24. oktober 2021 - 15:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor ligger jeres biblioteker.

Jeg er ved at blive lidt rundtosset af at prøve at finde ud af, hvor mine biblioteksmapper (Billeder, Dokumenter, Musik, Video, Overførsel og Skrivebord) skal ligge.
Nogle af mine ligger under brugere, andre direkte i roden, altså direkte i drevet (I mit tilfælde D)
Hvilken placering giver bedst mening?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2021 - 16:05 #1
Overførsel har jeg på C drevet.
Private filer jeg vil passe på har jeg altid haft udenfor system drevet C
Avatar billede falster Ekspert
24. oktober 2021 - 16:24 #2
Enig med #1. Har (også) altid kopier/eksemplarer på NAS.

Bruger ikke aktivt biblioteksbegrebet i Windows, men her er lidt "kloge ord", som du måske allerede kender:

https://www.thewindowsclub.com/windows-libraries-windows-10
24. oktober 2021 - 18:18 #3
Jeg lader noget ligge i Windows standard.

Musik, billeder og gammel data har jeg flyttet til en anden disk.
Avatar billede frem-ad Professor
24. oktober 2021 - 19:01 #4
C-drev: Windows - programmer
D-drev: Billeder - Dokumenter - Favoritter - Overførsler - Skrivebord
E-drev: Musik - Video

D og E drev har jeg backup på en eksterne harddisk jeg opdatere efter behov eller hver 14 dag ved hjælp af SyncToy
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2021 - 20:32 #5
#4 Sådan der 🖒
Avatar billede visto Professor
28. oktober 2021 - 18:03 #6
C-drev: Windows + installerede programmer
D-drev: Alt andet. Men jeg bruger ikke Microsofts standard-mappeopdeling, har oprettet mapper, der passer til mit brugsmønster og mine systematiserings-præferencer.

Som backup, der hele tiden synkroniseres, bruger jeg Sync, så de filer, som jeg bruger jævnligt, og hvor jeg ville være ked af at miste de hyppige filændring, gemmes i Sync-mappen, der også ligger på D-drevet. I Sync-mappen er der også en passende mappestruktur.
Det er vel nogenlunde samme princip som OneDrive, men jeg foretrækker en fuldstændig adskillelse af Windows/installerede programmer og så alt andet.

En gang om måneden tager jeg backup af D-drevet samt mine mails (Thunderbird, der desværre ligger på C-drevet) på en ekstern hardisk, som opbevares udenfor min bolig.

Når der er sket tilstrækkelig mængde softwareopdateringer og -ændringer (ca. hver 3.-5. måned), laver jeg image-backup af C-drevet på D-drevet med Paragon Backup & Recovery (v. 2014; den nyeste version blev jeg ikke gode venner med). Det har reddet mig mange gange. Og det har den fordel, at hvis jeg vil tilbage til en tidligere software-tilstand, kan det gøres 100% og uden at røre ved alt andet.
Avatar billede mort1 Ekspert
15. november 2023 - 15:41 #7
Husker ikke løsningen, men problemet er løst - Beklager den alt for lange responstid