Avatar billede BacceDK Juniormester
28. oktober 2021 - 22:33 Der er 3 kommentarer

Synology nas og certifikat.

hej i forummet....

jeg har en synology nas stående som jeg bla. benytter som mail server.
jeg har dog fået et dumt problem med denne.

Den kørte fint i starten, men så udløb certifikatet, og derfra har jeg ikke rigtig kunne få den til at fungere, via min iPhone.
jeg har også fornyet certifikatet, men det virker stadig ik på iPhone.

jeg kan godt læse mine mails via imap, men ikke sende via smtp.

min telefon skriver noget med at server identiteten (certifikatet) ikke er gyldigt...

nogle der har en ide til at løse dette problem ?
Avatar billede supportsiden Professor
29. oktober 2021 - 22:39 #1
Rod certifikatet på Synology NAS er nok udløbet
Du kan installere et gyldigt offentligt certifikat med dertilhørende rodcert.
Kan anbefale at kigge på LetsEncrypt gratis løsning.
Men allerbedst flyt mail til Exchange Online løsning. Det er meget sikrere end at host mail selv.
Avatar billede BacceDK Juniormester
30. oktober 2021 - 09:38 #2
Hej og tak for svar.

problemet er netop kommet efter udløb. Alt virkede som det skulle til at starte med, men så udløb certifikatet. jeg har også opdateret dette og netop via LetsEncrypt men i iphone siger at det ikke er gyldigt og derfor skaber det problemer.

lige nu tester jeg på et domain jeg ikke bruger alligevel, men planen er at flytte mit brugbare domain over som nu er hostet ude. grunden til at jeg vil have det på egne servere er at jeg er træt af de begrænsninger der er ude, eller også bliver det simpelthend for dyrt en løsning. jeg bruger kun domainet til mig selv. og kun fordi jeg har min primære mail adresse på det domain og ønsker ikke at lave alt om til eks gmail eller lig.n.
det er en mail adresse jeg har benyttet i noget alla 20 år, så jeg har tilsluttet det meste til den, men det medfører desværre også meget spam.
Avatar billede supportsiden Professor
31. oktober 2021 - 22:51 #3
Husk at du skal have installeret både mellemliggende certifikater og rodcertifikatet både på serveren og på iPhone.
Med mindre at det er en gammel iPhone, burde de være på den men jeg ved ikke med iPhone og Letsencrypt.
Hvordan med din SPF og MX record, er de i orden ?
Test på MXToolbox.com.
Det kan også anbefales at have DKIM på
Kan anbefale https://web.gratisdns.dk/hosting/hosted-virus-og-spamfilter/
Du kan muligvis overtage mit abb. som jeg ikke benytter mere.