Avatar billede visto Professor
30. oktober 2021 - 17:46 Der er 15 kommentarer

Hvordan fjernes skrivebeskyttelse fra USB stick?

Min USB stick blev pludselig midt i en kopiering skrivebeskyttet. Hvordan fjerner jeg skrivebeskyttelsen?

Jeg har prøvet at formatere, men her får jeg også blot besked om at disken er skrivebeskyttet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. oktober 2021 - 18:11 #1
Jeg har fundet en video på YouTube der forhåbentlig kan hjælpe:

https://www.youtube.com/watch?v=Sy-5OdaxNuc
Avatar billede visto Professor
30. oktober 2021 - 20:29 #2
Tak.
Jeg fulgte videoen. Det har ikke hjulpet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. oktober 2021 - 21:27 #3
Jeg har fundet noget her der måske kan bruges:

https://2f-cms.com/sadan-fjernes-skrivebeskyttelse-fra-usb-eller-sd-kort/

Lad dig ikke forvirre af alle de fladpandede tilbud der er på siden......!
Avatar billede visto Professor
30. oktober 2021 - 22:24 #4
Så er alle bud der også prøvet. Stadig intet resultat.
31. oktober 2021 - 09:40 #5
Du har Status Seniormester, jo jeg antager du har rimeligt styr på tingene.

1. Køb en ny, eller nogle flere.

2. Kopier alt data væk fra den, så du er sikker på at du ikke mister noget.

3. Kontrollere igen at der ikke er en write protection knap, du har fået skubbet til.

4. Dette er data destruktivt!
Og Diskpart er et "Powerfull and Unforgiving tool" Hvis du giver den en kommando, spørger den ikke om du er sikker, den gør det bare.
I diskpart kan du prøve at bruge clean kommandoen, den kommando sletter partition m.v. på "disken"
Hvis den kan slette partitionen, skal du derefter oprette en ny med diskpart.

Du skal være 112% sikker på at du vælger den rigtige disk, når du laver en clean.
åben diskpart uden USB sticket isat

Nu laver jeg list klippe/klister fra min Kommando prompt.
På en fungerende USB stick.
-----------Uden USB stick -----------------------
Microsoft DiskPart version 10.0.19041.964

Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: XW6000

DISKPART> list disk

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          476 GB      0 B
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
  Disk 2    Online          238 GB      0 B        *

DISKPART>

Microsoft DiskPart version 10.0.19041.964

Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: XW6000

DISKPART> list disk

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          476 GB      0 B
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
  Disk 2    Online          238 GB      0 B        *
------------ USB stick isat--------------------------------
DISKPART> list disk

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          476 GB      0 B
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
  Disk 2    Online          238 GB      0 B        *
  Disk 3    Online          14 GB      0 B

DISKPART>
--------------------------------------------------

DISKPART> select disk 3

Disk 3 is now the selected disk.

DISKPART> clean

DiskPart succeeded in cleaning the disk.

DISKPART>
------------------------------------------------------------------------------------------------
Disken er nu slettet, og du kan ikke gøre noget ved den i disk manager.
Så nu skal du oprette en ny partition  i diskpart.
------------------------------------------------------------------------------------------------
DISKPART> create partition primary

DiskPart succeeded in creating the specified partition.

DISKPART>
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu kan du formatere din USB i stifinder, eller diskmanager.

Det data der var på den er væk!
31. oktober 2021 - 09:58 #6
Lige en tilføjelse.

har du prøvet at genstarte maskinen?

Hvis du kører en Clean på den forkerte disk, sletter du den forkerte.
Du kan evt. prøve med killdisk i stedet for diskpart.
Avatar billede visto Professor
31. oktober 2021 - 10:14 #7
Først lige ang. clean:
Den har jeg også prøvet. Her får jeg beskeden
"DisPart has encountered an error: Anmodningen kunne ikke udføres, da der opstod en I/O-enhedsfejl.
See the System Event log for more information." (det ved jeg ikke hvor man gør)

Mht. genstart: hvornår mener du genstart skulle gøre en forskel? Jeg har prøvet de forskellige ting på forskellige tidspunkter, hvor maskinen har været slukket ind imellem. Men jeg har ikke systematisk brugt genstart på noget tidspunkt.

Jeg har flere andre USB-sticks, jeg kunne bruge i stedet. Jeg er blot nysgerrig efter, om jeg kan lære noget nyt ved at tjekke, om jeg kan løse problemet.

Jeg prøver killdisk lidt senere.
Avatar billede visto Professor
31. oktober 2021 - 11:57 #8
Jeg troede egentlig, du mente, at killdisk var noget der kunne foretages på samme måde som diskpart, men det ser ikke sådan ud. Så er det softwaren Active Killdisk, du tænker på?
Avatar billede visto Professor
31. oktober 2021 - 12:45 #9
Prøvede med Active Killdisk programmet. Det kan heller ikke slette USB'en. Det melder om errors: "Detected 10 errors writing disk sectors".

Da jeg ikke kan reparere med Windows grundet den sejlivede skrivebeskyttelse, ved jeg ikke om tiden er inde til at give op og kassere USB sticken?
31. oktober 2021 - 13:06 #10
Ja genstart, ikke sluk/tænd.

Windows 10 cacher sin tilstand ved sluk/tænd, så genstart kan måske få den til at slette.

Det er længe siden jeg har brugt killdisk, så du skal måske brug active, som du skriver.

Hvis ikke du kan "låse den op" efter en genstart, er det nok ved at være slut.
Avatar billede visto Professor
31. oktober 2021 - 13:44 #11
Ja, der er intet der kan gøres med den stick, så det er nok en hammer på den, da jeg jo ikke kan slette indholdet...

Tak for alle forsøg på hjælp.
31. oktober 2021 - 14:24 #12
Velbekomme
Avatar billede visto Professor
31. oktober 2021 - 22:14 #13
Tilføjelse: Da jeg senere ville prøve at tage en ny USB-stick i brug, meddelte min computer, at denne også var skrivebeskyttet. 3 USB-sticks gav samme resultat. Det kunne ikke passe, så jeg testede både problem-sticken + de 3 andre sticks på min anden computer. De 3 andre var her ikke skrivebeskyttede, mens den første (den der var til behandling i nærværende tråd) stadig var skrivebeskyttet. Så den er defekt.

Spørgsmålet var så, om der nu var opstået en fejl i Windows eller en hardwarefejl (de to eneste muligheder jeg kunne komme på, da både problem-stick og computer var virus-scannet). Jeg havde et image af min opsætning fra lige før alle problemerne opstod. Det genetablerede jeg. Og så kunne jeg igen bruge de 3 sticks, som computeren tidligere havde rubriceret som skrivebeskyttede. (Mens problem-sticken stadig var låst = defekt.) Så et eller andet er - efter mit skøn - gået galt i Windows, da fejlen med den første USB-stick opstod.
Denne fejl kunne muligvis være indkredset med hjælp fra jer gode Eksperten-folk, men jeg valgte forsøget med at restore min software-konstellation vha. imaget, for at se om jeg kunne frigøre noget tid til andre aktiviteter :-)
01. november 2021 - 19:12 #14
Tak for opdatering.

Ja, det kunne tyde på at "noget" har haft fat i USB'en.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
15. februar 2023 - 10:47 #15
Jeg har haft samme problem, forsøgte at formatere og fik sædvanlige windowsagtige svar "formateringen mislykkedes"
Men så fandt jeg et fantastisk gratis program
http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
som formaterede usbnøglen lynhurtigt og den var som ny.