Avatar billede Jacob00 Mester
01. november 2021 - 14:34 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Betinget formatering

Hej

Jeg har et lille problem som driller mig meget.

Jeg har et ordre indtastningsark som bruges til sælgere. De varer vi sælger ligger ofte i pakninger af x antal stk. men det hænder at der bliver tastet x antal af en varer som ikke passer på med pakningsstr.
eks. 1
Vare 1 ligger i pakninger af 5 stik
Der bestilles 7 stk af vare 1.
Her er problemet at vi ikke levere 7 stk, fordi de er pakket i 5.

eks. 2
Vare 1 ligger i pakninger af 5 stk
Der bestilles 15 stk af vare 1
Her kan vi jo så godt levere, da vi så levere 3 pakker.

Så jeg tænkte at man måtte kunne lave en slags "alarm" som fortæller når man er ved at bestille antal som ikke går op pakningens str.
Jeg tænkte på noget i stilen af at bruge funktionen betinget formatering.
Jeg taster antal i B13 og har varens pakningstr. i J13.

Det er cellen b13 jeg gerne vil have bliver markeret hvis den indtastede værdi ikke går op i J13 (pakningsstr.)

Er det muligt eller er den en anden måde som man kan gøre det på?

Håber i kan hjælpe.
Mvh Jacob
Avatar billede jens48 Ekspert
01. november 2021 - 15:01 #1
Det må kunne klares med datavalidering. Hvis du går ind i Data validation vælger Custom og indsætter denne formel:
=MOD(A1;5)=0
vil du kun kunne indsætte tal der er delelige med 5.
Det kan rafineres lidt, hvis du har en kolonne, hvor pakketallet står.

Dansk oversættelse:
=REST(A1;5)=0
Avatar billede jens48 Ekspert
01. november 2021 - 15:10 #2
Hvis jeg nu havde læst opgaven ordentligt havde jeg selvfølgelig straks skrevet
=REST(B13;J13)=0
Avatar billede Jacob00 Mester
01. november 2021 - 15:12 #3
Hej Jens

Tak for hjælpen, der var lige det jeg havde brug for.
Er der en måde hvorpå jeg kan "kopierer" formlen ned ad i mit ark.
har +200 rækker jeg skal have sat det ind på og det tager lidt tid hvis jeg skal gøre det række for række
Avatar billede jens48 Ekspert
01. november 2021 - 15:14 #4
Ja, du skal blot kopiere specielt og vælge datavalidering
Avatar billede Jacob00 Mester
01. november 2021 - 15:29 #5
Måske spørger jeg dumt, men hvad vil det sige at kopierer specielt?
Avatar billede jens48 Ekspert
01. november 2021 - 16:31 #6
Nu skal jeg passe på med at svare korrekt. For det første kører jeg med en engelsk version, og for det andet bruger jeg næsten kun shortcuts. Så det korte svar er Crrl + C for at kopiere og Ctrl + E+S+N for at paste validation - hvis du har en engelsk version. Men det svar kan du sikkert ikke bruge med en dansk version. Og jeg har ofte problemer med at finde funktionerne, hvis jeg ikke må bruge shortcuts. Og de er ikke altid ens på engelsk og dansk. Ctrl + C er det samme på engelsk og dansk. Når du har valgt det område du vil indsætte det kopierede i, kan du højreklikke på det og vælge Paste Special - jeg tror det hedder Indsæt speciel på dansk. Der finder du validering.
Avatar billede Jacob00 Mester
02. november 2021 - 08:06 #7
Okay ja. Det giver mening og virker. Jeg har fået kopieret det hele vejen ned.
Tusinde tak for hjælpen. Du sparede mig for en masse besvær, både med løsningen og kopiering. :)