Avatar billede MSR Juniormester
02. november 2021 - 13:01 Der er 3 kommentarer

Hvis celle er farvet, returner "Farvet, IKKE-FARVET"

Kan man lave et Vopslag (eller lign) der ikke henter værdien, men cellefarven?
Jeg har en kolonne (A) der indholde data.
Kolonne C-BH indholde farver eller er blanke med første Række som datoer (jan-21, Feb-21 osv).
Jeg kan godt lave et træk der finder dataen i indværende måned (nov-21) og putter den i kolonne B, men jeg har mere brug for at vide om cellen er farvet?
Det kan bare ende i "FARVET" / "IKKE FARVET" istedet for værdien.
Jeg håbede jeg kunne gøre det så simpelt som BLANK_ men den ser kun på indhold i cellen, ikke cellefarve.
Avatar billede MSR Juniormester
02. november 2021 - 13:54 #1
Jeg har fundet en funktion jeg bruger et andet sted:
Function AntalFarvet(rRange As Range) As Double
    Dim rCell As Range
    Dim dCount As Integer
    dCount = 0
    Application.Volatile
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex <> xlNone Then
            dCount = dCount + 1
        End If
    Next rCell
  AntalFarvet = dCount
End Function
Den virker fint til formålet, for det er en hel kolonne den kigger på.

Her har jeg dog kun behov for et se en enkelt række i kolonnen så jeg har lavet:
=ADRESSE(RÆKKE(K23);SAMMENLIGN(F2;A6:BH6);1) der finder Cellen (i dette tilfælde i række 23 men det naturligvis variabelt)
Jeg ønsker nu en: =HVIS(AntalFarvet(W23:W23)=1;"Besat";"Ledig")
Men det virker kun hvis jeg taster værdierne W23 ind. Jeg kan ikke bruge ADRESSE formlen der ellers ville løse det hele.
Jeg tænker det er fordi ADRESSE returnerer et format AntalFarvet ikke genkender?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. november 2021 - 14:08 #2
Hvis det er så simpelt som 'Farvet' eller 'Ikke-Farvet', kan du så ikke bare lave en hjælpekolonne, med nuller og 1-taller i stedet?
Avatar billede MSR Juniormester
02. november 2021 - 14:42 #3
Det tror jeg ikke? Det handler ikke kun om W23 men om hele tabellen B-BH og 7-300
Det er derfor Vopslaget er der. Den finder d.d. som kolonne og RÆKKE som (ja række) og de er begge variable.
Hvordan ville man kunne lave det som en hjælpekolonne tænker du?