Avatar billede f-arn Guru
05. november 2021 - 10:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Højreklik i Windows 11

Den nye højreklik menu i Windows 11 er en af flere grunde til at Windows 11 kun kører i en VM hos mig, men heldigvis kan man få den gamle tilbage...

Jeg har uploaded en Zip fil der der indeholder den nødvendige information til Windows registreringsdatabasen...
Pak den ud og importer den og den gamle Højrekliksmenu er tilbage efter en genstart...

https://ufile.io/nluq42jb
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 10:43 #1
Synes om dit forslag og har selv lavet indstillingen med det samme jeg opdagede muligheden på nettet. Opgraderede i sidste weekend til Windows 11 og fandt ud af hvor dårligt den virkede. fandt så heldigvis et link der viste hvordan man fik den gamle menu tilbage. højreklik kunne lukke ned uden man gjorde noget forkert, og indholdet i menu var mangelfuld. Nu er det heldigvis tilbage som det skal være. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 10:49 #2
Hvis du finder et tip til at undgå at Windows grupperer programmer i proceslinjen, så smid endelig  et link med det. Det er nemlig en irriterende funktion som de har udeladt i Windows 11. I Windows 10 kunne man have flere ens aktive programmer direkte synlige i proceslinjen. Nu skal man pege og vælge. Det øger ikke produktiviteten når man skal bruge computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 10:53 #3
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
05. november 2021 - 10:57 #4
Kan du henvise til hvor på nettet du så denne indstilling beskrevet.
Jeg har ingen lyst til at downloade og installere nogen som helst ukendt kode på Internettet !!!
Din kode kan være 100% clean, og gøre præcis hvad du beskriver, men jeg mener ikke det er måden at distribuere den slags kendskab. Lad folk selv lære hvordan de gør og optimerer deres system, og ikke lære dem at "man skal bare download og installere denne fil (uden at tænke over hvad den gør)".
Avatar billede f-arn Guru
05. november 2021 - 11:15 #5
@Henrik Hansen

Den har jeg set utallige steder, men hvis du tvivler på den, kan du jo downloade den og se hvad den indeholder uden at la' den påvirke dit system. Eventuelt omdøbe den til en tekst fil 😃
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 11:15 #6
#4 Indlæg #3 er løsningen hvis du ikke vil downloade. :-)
Siden her beskriver også helt det samme, og nederst kan man downloade en registry hack fil. https://www.howtogeek.com/759449/how-to-get-full-context-menus-in-windows-11s-file-explorer/
Ville du betro dig til denne fil, eller gøre det manuelt?
Avatar billede f-arn Guru
05. november 2021 - 11:24 #7
@220661

Jeg har også kendt den et stykke tid, men det var først i dag jeg fik startet Windows 11 op i min VM  så jeg kunne prøve den 😆
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 11:29 #8
@f-arn
Jeg kører ikke virtuelt.
Jeg har 2 diske i hvor jeg med boot menu vælger hvilen Windows jeg vil køre. Lavede en klon over på en gammel hdd som jeg opgraderede på til Windows 11.
Min pc her er +10 år så det er ikke den officielle måde jeg har fået den 😉
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. november 2021 - 11:51 #9
Jeg opgraderede til Windows 10 på samme måde. Jeg gad ikke åbne kabinettet i tide og utide, så jeg monterede en switch, der skiftevis kunne afbryde strømmen til en af de to diske. Jeg var bange for, hvad der ville ske med Windows 7, hvis den var synlig.
I dag ved jeg, at det var unødvendigt.
Avatar billede f-arn Guru
05. november 2021 - 12:16 #10
Avatar billede f-arn Guru
05. november 2021 - 12:17 #11
Og, ja. Jeg indrømmer gerne at jeg har set mig sur på Windows 11...
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 12:24 #12
@f-arn Jeg har bemærket din holdning til Windows 11 og er helt enig i der ikke er styr på det med de certifikater ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 16:32 #13
Jeg har faldet over flere irriterende ting ved Windows 11. Når der vises der er en system meddelelse popper kalenderen også op. Når man lukker selve meddelelsen ned forbliver kalenderen stadig åben og skal manuelt lukkes ned.
Anden ting er lydstyrke. Hvis man åbner for lydstyrke skal cursor være over baren for at scrolle volume op og ned med musen.
I Windows 10 venstreklikke du bare på ikonet og scroller op og ned UDEN at pege på baren. Jeg synes det for funktionaliteten af systemet er en forringelse. De tænker umiddelbart mere på det ydre i stedet for det praktiske.
I Linux der kan både det med det praktiske og det pæne ydre, der peger du blot på ikonet og scroller, og så skrues der op og ned.
Microsoft har stadig noget at lære.
Avatar billede f-arn Guru
06. november 2021 - 09:19 #14
@220661

Jeg vil så påstå at Microsoft, præcis som med Windows Vista og Windows 8, bare har glemt hvad de har lært tidligere... 😉
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2021 - 09:36 #15
@f-arn
Ja det har du desværre nok ret i. 😂
Avatar billede claes57 Ekspert
07. november 2021 - 07:44 #16
man burde have lært det - hver anden windows (hovednummer) er ikke god - der er deres udviklingsafd kun halvt færdig, men salgsafd synes, det skulle ud nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2021 - 07:51 #17
Synes det grænser til amatøragtige tilstande. Og specielt når de ikke har styr på certifikater på programmer de vil bruge i deres system.