Avatar billede fpen2015 Juniormester
19. november 2021 - 06:56 Der er 16 kommentarer

Køleskabs problem

Hejsa jeg håber det er okay jeg spørger i dette forum under fri debat. Jeg har dette whirlpool køleskab som er ca. 7 år gammelt. Det har fungeret uden fejl men får ca. 2 dage siden holder det op med, at køle som i det er næsten ikke koldt derinde. Det lyser derinde men selvom vi skruer helt op på temperaturen køler det næsten ikke?

Nogle gode råd udover, at købe et nyt?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. november 2021 - 07:00 #1
Prøv at banke på termostaten. Der sidder så vidt jeg husker, en tråd inde i, som udvider sig efter temperatursvingningerne. Måske har den sat sig fast. Sådan virkede termostaterne ihvertfald tidligere. Værd at forsøge.
Avatar billede fpen2015 Juniormester
19. november 2021 - 07:42 #2
Tak for svar det vil jeg prøve og efter give en tilbagemelding.
Jeg spørger måske dumt - den sidder inde i køleskabet ikke ? Og hvordan ser den ud ?
Avatar billede Preben Munter Novice
19. november 2021 - 09:41 #3
Sluk for køleskabet.
Giv som nævnt termostaten lidt gymnastik, hvis der skulle være en dårlig forbindelse (men uden at stresse motoren med start/stop).
Sæt termostat i normal position og tænd skabet.
Nu burde kompressoren køre.
Hvis den ikke køler, mangler den kølemiddel.
Hvis den ikke kører, kan motorviklingerne være overophedet, så vent om overhedningstermostat slår den til igen.
Avatar billede madklub Guru
19. november 2021 - 10:04 #4
Du skriver: "men selvom vi skruer helt OP på temperaturen køler det næsten ikke".

Du mener vel at I skruer NED - ikke ??
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. november 2021 - 10:28 #5
#4 - Det er en lidt relativ størrelse......😉🥶🥵
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2021 - 12:22 #6
Mit bud er slidt kompressor. Jeg havde også et wirlpool i samme alder. Der sagde min genbo der er elektriker at kompressor ikke kunne yde det tryk der skal til for at det køler.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. november 2021 - 12:52 #7
Jeg synes, at det virker underligt at en kompressor skulle blive slidt efter kun fire år.
Men det siger lidt om kvaliteten.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2021 - 12:56 #8
#7 Jeg læser det er 7 år.
Avatar billede Preben Munter Novice
19. november 2021 - 13:30 #9
Trådstarter har ikke oplyst om kompressoren kører, så der kan gættes på kryds og tværs.
Er den pludselig holdt op med at køre, tyder det på en elfejl i termostat eller kompressor.
Kører den (men uden at køle) er første tanke tab af kølemiddel. Alternativt kan fx bladventilerne være knækket, og så er kompressoren kaput.
Automatisk at dømme kompressoren 'slidt' er en lidt upræcis diagnose.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. november 2021 - 13:31 #10
Hvilken model er det et køle fryseskab ?

Dannes der rim på kølefladen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. november 2021 - 13:46 #11
#8 Undskyld - det var en "fejl 40" fra min side.
Avatar billede fpen2015 Juniormester
20. november 2021 - 08:15 #12
Hej alle

Nu har jeg prøvet, at give termostaten lidt “gymnastik”. Og har også tændt og slukket det inde i køleskabet nogle gange. Det er forsat status app. Det lyser men det køler næsten ikke 😞
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2021 - 08:21 #13
#12 Det kan ikke lave det tryk der er fornødent til at køle. Om det så er mangel på væske eller en defekt i selve kompressoren gør at det ikke kan betale sig at pille ved. Det er for mange penge at smide efter et 7 år gammelt skab.
Avatar billede fpen2015 Juniormester
20. november 2021 - 08:40 #14
Okay så forslaget et et nyt køleskab ?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2021 - 08:46 #15
Mit forslag er nyt ja. Men jeg kan jo ikke kende de andres forslag.

Jeg formoder når du skriver, at du kan høre at kompressoren kører, men der sker ikke noget inde i køleskabet?

Derfor er det enten din termostat eller kølemiddel eller slidt kompressor der er skyld i det.
Og ud fra den betragtning mener jeg ikke det kan betale sig at rode med. Et termostat koster måske ikke så meget, men når timerne for at tjekke fejl og udskifte de dårlige komponenter bliver langt sammen skal du måske slippe 1500 til 2000 kr for en reparation. og det er skabet ikke værd.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
20. november 2021 - 14:54 #16
En anden tanke... Måske er der ikke meget plads rundt om køleskabet, så varmen fra kompressor ikke kan komme væk. Når køleskabet har stået længe og samlet støv forværres situationen.
Prøv evt. rykke det længere ud og fjerne evt. snavs fra bagsiden og se om det hjælper.