Avatar billede Jacob00 Mester
19. november 2021 - 09:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sammenlægning af rækker

Jeg skal have sammenlagt nogle rækker som har et varenr tilfælles men forskellige antal.
Der er flere rækker med samme varenr men forskellige antal.

Det jeg ønsker er at få lagt antallet sammen så i stedet for at have samme varenr på 4 linjer, så kun have det på 1 og så også at få lagt antallet sammen.

Eksempel:
Vare 1            Kasket                    20
Vare 1            Kasket                    15
Vare 1            Kasket                    4

Skal ligges sammen til:
Vare 1            Kasket                    39

https://www.dropbox.com/scl/fi/pfo1zk30fee08ujct57oj/Data-sammenl-gning.xlsx?dl=0&rlkey=urk9yjzamx7mlz275px3ej7y2

Et lille uddrag af hvad det drejer sig om.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. november 2021 - 10:08 #1
Hvad med at få afsluttet tidligere tråd før du starter en ny?

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1038494
Avatar billede Jacob00 Mester
19. november 2021 - 10:21 #2
Den er stadig igang.
Jeg er ved at lave et eksempel i dropbox som der bliver efterspurgt, men det tager en del tid at rydde ud i så den ikke fylder for meget. Der er rigtig meget data.

Derfor kan jeg jo godt stille et andet spørgsmål som jeg havde liggende i mellemtiden.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. november 2021 - 10:42 #3
Har du rent faktisk prøvet, om det der er blevet foreslået, virker?
Avatar billede Jacob00 Mester
19. november 2021 - 10:46 #4
Ja selvfølgelig har jeg det.

Skal vi ikke holde tråden til spørgsmål og svar og ikke diskutere en anden tråd?
Avatar billede ebea Ekspert
19. november 2021 - 11:35 #5
Der findes en funktion i Excel, som kan gøre det du ønsker, ganske enkelt.

Klik på den celle hvor du ønsker dine data indsat (F.eks. E2).
Under "Data" i menulinjen, finder du "Konsolider".
Under denne menu, vælger du "Sum" som funktion, og derefter som "Reference", markerer du hele dit eksisterende område, og under "Benyt navne" sætter du flueben i "Øverste række" og i "Venstre kolonne".

Og ellers som der skrives i #1, færdiggør dine spørgsmål.
Avatar billede Jacob00 Mester
23. november 2021 - 09:07 #6
Det var da godt nok simpelt. Tak skal du have.
Sparede mig lige for en masse arbejde
Avatar billede ebea Ekspert
23. november 2021 - 09:24 #7
#5 - Ja, lidt nemmere end lange formler ;-)