Avatar billede Jacob00 Mester
17. november 2021 - 16:12 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Indeks Sammenlign fejl

Jeg har et problem med følgende formel:
=INDEKS(AktiveOrdre!D:D;ELLER(SAMMENLIGN(Ordreseddel!$B$2;AktiveOrdre!A:A;0);SAMMENLIGN(Ordreseddel!A13;AktiveOrdre!C:C;0)))

Jeg skal bruge funktionen som Indeks Sammenlign har, men med 2 kriterier - altså sammenligninger. Jeg har derfor brugt en ELLER inden.

Jeg får et resultat, men det er overskriften fra den kolonne jeg laver indeks på - og det er det uanset om jeg trækker formlen ned til andre felter også.
Den sætter overskriften (da det er første række) og ikke det indeks som passer til kriterierne.

Noget jeg overser?
Avatar billede jens48 Ekspert
17. november 2021 - 16:38 #1
SAMMENLIGN giver en talværdi, men når du lægger 2 SAMMENLIGN funktioner sammen i en ELLER funktion får du en Boolsk værdi (SAND eller FALSK).

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad du ønsker med den ELLER funktion. Forklar venligst.
Avatar billede ebea Ekspert
17. november 2021 - 17:34 #2
Det du skriver, giver ikke rigtig mening, på flere måder.
Du kan ikke bruge indeks, som du har opstillet det i din formel (ELLER hører ikke til i en indeks).
Og dine områder du angiver, giver heller ikke rigtig mening, i forhold til hvad du skriver!

Prøv enten at angive mere korrekt hvad du vil, eller bedst, prøv at uploade et eks. til f.eks. www.dropbox.com
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. november 2021 - 21:09 #3
Lad os sige, at

=ELLER(SAMMENLIGN(Ordreseddel!$B$2;AktiveOrdre!A:A;0);SAMMENLIGN(Ordreseddel!A13;AktiveOrdre!C:C;0))

returnerer for eksempel: =ELLER(5;9) som udtryk for at første SAMMENLIGN finder et match i række 5 og anden SAMMENLIGN finder et match i række 9.

ELLER(5,9) returnerer SAND og hele din formel er dermed reduceret til:
=INDEKS(AktiveOrdre!D:D;SAND) hvilket er lig med =INDEKS(AktiveOrdre!D:D;1)
Avatar billede Jacob00 Mester
18. november 2021 - 08:10 #4
Jeg har brug for at indsætte en værdi men kun hvis mine 2 kriterier matcher.

Indeks Sammenlign giver jo muligheden for at sammenligne med 1 "kriterie" altså selve sammenligningen.
Jeg har brug for at kunne lave 2 sammenligninger på min formel. Derfor tænkte jeg at man kunne bruge Eller, da den giver mulighed for flere kriterier.

Jeg er ikke nogen Excel haj, jeg prøvede mig bare frem og det fungerede ikke rigtig.

Er det er en anden metode til at indsætte min værdi hvis 2 kriterier matcher?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. november 2021 - 08:29 #5
=INDEKS(AktiveOrdre!$D$1:$D$100;SAMMENLIGN(Ordreseddel!$B$2&Ordreseddel!$A$13;INDEKS(AktiveOrdre!$A$1:$A$100&AktiveOrdre!$C$1:$C$100;)))
Avatar billede ebea Ekspert
18. november 2021 - 08:46 #6
Det vil stadig være nemmere, hvis du som skrevet, uploader et eksempel.

=INDEKS(A1:D20;SAMMENLIGN(Ordreseddel!$B$2;A1:A20;0);SAMMENLIGN(Ordreseddel!$A$13;C1:C20;0))
Avatar billede Jacob00 Mester
19. november 2021 - 11:26 #7
Tak for jeres svar
Jeg kan ikke umiddelbart få nogen af formlerne til at virke, så jeg har lavet en dropbox. Måske jeg bare har haft forklaret det skævt.

https://www.dropbox.com/scl/fi/8wc3gm56hpo35jerqp3x3/Intern-Ordreseddel-DropBox.xlsm?dl=0&rlkey=579km9u5hj8xhfh6v5zqu75a6

Med din formel xl-Enthusiast får jeg en værdi, men værdien er den sammen uanset hvilket varenr jeg bruger, ved ikke lige hvad der går galt.

og med din ebea får jeg enten I/T eller #Reference

Håber dropboxen giver lidt mere mening
Avatar billede Jacob00 Mester
19. november 2021 - 11:27 #8
Men tusinde tak for forsøget:)
Avatar billede ebea Ekspert
19. november 2021 - 11:56 #9
#7 - Årsagen til at INDEKS SAMMENLIGN ikke virker i dit eksempel, er at du har flere af samme konto nr. og med samme varenummer.

Det er måske det du har opdaget, vedr. dit nye spørgsmål, om at sammenlægge ens varenumre med et samlet antal.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. november 2021 - 21:31 #11
Avatar billede Jacob00 Mester
23. november 2021 - 08:50 #12
Den virker ikke helt efter hensigten. Det virker som om at den bare tager et tilfældigt tal - hvis det er flere tilgængelige som matcher.
Den ligger ikke tallene sammen.
Men det er nok noget af det rigtige du har fat xl-Enthusiast
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. november 2021 - 09:23 #13
Som jeg skrev i den uploadede fil så lister den all antal hvor et givent kundenummer og varenummer matccher.

Du skriver: Den lægger ikke tallene sammen.
Nej det gør den ikke - har du da før skrevet noget om, at den skal det?

Hvis det alene er et spørgsmål om at sammenlægge antal hvor kunde- og varenummer matcher, så kan du bruge for eksempel en SUMPRODUKT formel som vist i filen der er et link til herunder.

Hvis det heller ikke er sådan, du mener, må du forklare dig noget bedre.

https://www.dropbox.com/scl/fi/gl4wa3vmyd9jckulbhjch/Intern-Ordreseddel_4.xlsm?dl=0&rlkey=xi8whfd5kus9rxwv9lp7wd7w5
Avatar billede ebea Ekspert
23. november 2021 - 10:55 #14
Jeg har lavet et eksempel her, med en lille forklaring omkring summeringen.
Formlerne til at finde dubletter, kan du se både på "Ordreseddel" og "AktiveOrdre"

https://www.dropbox.com/scl/fi/rlv4azttg17elgmqqa954/Intern-Ordreseddel-DropBox-1.xlsm?dl=0&rlkey=147ak60el0xbe5vsffzfl1sms
Avatar billede ebea Ekspert
23. november 2021 - 12:28 #15
Jeg har lavet en ændring i henhold til #14, så din summering nu er baseret på en formel, i stedet for funktionen "Konsolider".
Linket til filen, er det samme.
Avatar billede Jacob00 Mester
25. november 2021 - 14:08 #16
Hej

Jeg har haft lidt problemer med at få de ellers rigtig gode forslag til at fungere, men nu har det lykkedes at få til at fungere præcis som tiltænkt ved hjælp af kommentar #14 og #15. Tusinde tak skal du have Ebea og en stor tak til Xl-Enthusiast også for hjælp.

Bliver nødt til lige at spørge - Er det helt frivilligt at i sidder og hjælper folk med excel (og andre spørgsmål) eller hvordan?
Avatar billede ebea Ekspert
25. november 2021 - 14:40 #17
#16 - Du er velkommen ;-)
Og ja, det er ganske frivilligt, at der er folk herinde, som giver hjælp, og gode råd.