Avatar billede Emma Seniormester
25. november 2021 - 14:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Indsæt output i en formulars nummerboks.

Jeg er i gang med at lave et formular til beregning af en gulvpris.
Jeg skal lave det automatisk ved brug af oplysninger i andre nummerbokse.
Jeg har fundet systemet til beregning af det men mangler overførelsen til nummer boks til videre beregning.
Da jeg skal bruge send/beregningsknappen senere skal det være automatisk. som de 2 formular også er
Jeg håber på at nogle vil hjælpe mig.og at det kan lade sig gøre
Koden er her:
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">

</head>
<body>

<form oninput="result.value=parseInt(a.value)+parseInt(b.value)">
  <input type="number" id="b" name="b" value="50" /> +
  <input type="number" id="a" name="a" value="30" /> =
  <output name="result" for="a b">80</output>
// Denne metode kan let ændres til alle 4 regnearter som: + - * /;
</form>

<form oninput="result.value=parseInt(kvm.value)*1.1">

  <input type="number" id="kvm" name="kvm" value="" /> =
  <output type="number" id="result" name="result" for="kvm ">0</output>
// Her kan man lægge 10% til

</form>

//Ovenstående viser metoden til at beregne direkte på formularen

<form>
<label for="Kvm">Antal kvm:</label>
  <input type="number" id="kvm" name="kvm" value="30">
  //Her indtastes størrelsen af gulvet
  <br><br>
  <label for="Kvm Ialt">+ 10% tillæg. Kvm Ialt:</label>
  <input type="number" id="kvm Ialt" name="kvm Ialt" value="">
  //Her beregnes og tillægges 10% spild (gulvets størrelse * 1,1)
  <br><br>
  <label for="kvmPk">kvm pr pakke:</label>
  <input type="number" id="kvmPk" name="kvmPk" value="">
  //Her indtastes indholdet pr pakke
  <br><br>
  <label for="PkAntal">Antal pakke:</label>
  <input type="number" id="pkAntal" name="pkAntal" value="">
  //Her beregnes antalet af pakker (kvm Ialt / kvmPk)
  <br><br>
  <label for="Prispk">Pris pr pakke:</label>
  <input type="number" id="prispk" name="prispk" value="">
// Her indtastes pris pr pakke
  <br><br>
  <label for="Gulvpris">Pris for gulvet:</label>
  <input type="number" id="Gulvpris" name="Gulvpris" value="">
  // Her beregnes prisen for gulvet (pkAntal * prispk)

</form>

//Jeg skal indsætte resultaterne i input nummer bokse
//Da jeg til sidst skal lave en sammentælling af andre vare
//Her bruger jeg dog sammentælling ved brug af klik metoden.
//Jeg kan bare ikke få mellem resultaterne læst ind i input boksene

</body>
</html>
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
26. november 2021 - 14:12 #1
1) Dine ID'er må ikke indeholder mellemrum. Brug _ i stedet.
2) Et ID-navn må kun bruges 1 gang (på hele siden)
3) ID-navne skal starte med bogstav (blanding af a-z og A-Z er ok)

... det er ikke kønt... men det virker:
Du kan bruge
<form oninput="document.querySelector('#ANDET_MODTAGERFELTS_ID').value = result.value=parseInt(a.value)+parseInt(b.value)">
på et output-felt, hvis værdi skal sendes til et andet felt.

Altså du tilføjer document.querySelector('#ANDET_MODTAGERFELTS_ID').value = før udregningen i oninput. Den udregnede værdi bliver sendt til result.value (i output-feltet), men også til det andet felt (hvis ID du indsætter)
Avatar billede Emma Seniormester
27. november 2021 - 23:16 #2
Jeg vil sige mange tak. Jeg er i gang med at finde en anden metode og lave opdateringen på ved brug af PHP. Hvor jeg kan opdatere feltet som jeg tidligere overflyttede resultatet til. Jeg håber at dette gør programmet mindre.
Jeg syntes dog at jeg har fået glæde ud af din hjælp, ved at læse din læsning.