Avatar billede Emma Seniormester
26. november 2021 - 08:48 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Beregn ny værdi i eb htnl formular

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig.
Jeg viser herunder  2 nummer bokse i en alm HTML formular.
Hvor den ene skal ganges med 1,1

<form>
<label for="Kvm">Antal kvm:</label>
  <input type="number" id="kvm" name="kvm" value="30">
  <label for="kvmIalt">+ 10% tillæg. Kvm Ialt:</label>
  <input type="number" id="kvmIalt" name="kvmIalt. value="kvmIalt.value=parseInt(kvm.value)*1.1">
</form>

Jeg håber at man kan gøre nogenlunde sådan når den manglende kode kommer ind og forventer, at når jeg ser fremgangsmåden kan jeg selv løse resten
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
26. november 2021 - 13:40 #1
Den "korte måde" er at tilføje et onKeyUp-event på det første felt, som så udgregner værdier hver gang man taster noget nyt i feltet. onKeyUp kan også udskiftes med onChange, men så bliver værdierne først udregnet når cursor forlader feltet. Læs mere her: https://www.w3schools.com/jsref/dom_obj_event.asp

<form>
    <label for="Kvm">Antal kvm:</label>
    <input type="number" id="kvm" name="kvm" value="30" onKeyup="document.querySelector('#kvmIalt').value = parseInt(this.value) * 1.1">
    <label for="kvmIalt">+ 10% tillæg. Kvm Ialt:</label>
    <input type="number" id="kvmIalt" name="kvmIalt" value="-">
</form>

En anden måde er med en knap du skal trykke for at udregne:
<form>
    <label for="Kvm">Antal kvm:</label>
    <input type="number" id="kvm" name="kvm" value="30">
    <label for="kvmIalt">+ 10% tillæg. Kvm Ialt:</label>
    <input type="number" id="kvmIalt" name="kvmIalt" value="-">
    <button id="udregn">Udregn</button>
</form>

<script>
document.querySelector('#udregn').addEventListener('click', function(e){
    e.preventDefault();
    document.querySelector('#kvmIalt').value = (parseInt(document.querySelector('#kvm').value) * 1.1).toFixed(2); // Afrundet
});
</script>
Avatar billede Emma Seniormester
02. december 2021 - 18:47 #2
Jeg har benyttet mig af din løsning og den virker perfekt.