Avatar billede Smithereen Juniormester
26. november 2021 - 13:00 Der er 2 kommentarer

Justeriung af maximum processor state

Hej alle,

jeg har en Lenovo Yoga 14 som virker ganske fint. Meget pålidelig arbejdshest.
Jeg har i lang tid kørt med maximum processor state på 95% bl.a. for at undgå t-boost, kølerlyd og for at undgå popping når CPU'en kører op og ned i frekvens.
Men har pludselig opdaget at denne setting ikke har effekt mere. Uanset om jeg har sætter den til 90%, 95% eller 100% eller hvad som helst så kører laptoppen gladeligt med turboboosts og klokken cykler op og ned.
Problemer med popping er derfor igen udtalte selv under let surfing.
Jeg understreger: De sædvanlige tricks med opdatering af drivere, latency checks etc behøver vi slet, slet ikke diskutere.

Derfor: Hvad kan jeg gøre for at min setting af Maximum Processor State igen får effekt?

1000 tak. VH Smithereen.
Avatar billede INK Ekspert
26. november 2021 - 13:29 #1
Har ikke en pind forstand på emnet, men en simpel Googling fandt følgende:
https://www.tenforums.com/drivers-hardware/160254-windows-10-maximum-processor-state-isnt-working.html

Specielt nævnes Xbox gamemode?
Avatar billede Smithereen Juniormester
26. november 2021 - 18:02 #2
Tak for forslaget, som desværre ikke rammer rigtigt. Har også googlet rigtig, rigtig meget og søgt råd rundt omkring.
Fx er der heller ikke noget at hente i disse i øvrigt rigtig gode forslag:
https://www.minitool.com/news/windows-10-audio-crackling.html
https://helpdeskgeek.com/help-desk/windows-10-audio-crackling-10-ways-to-fix-the-problem/
Der er masser af hjemmesider der omhandler problematikken med crackling/popping sound. Ingen af dem jeg har besøgt kan afhjælpe problemet.
Hvis jeg åbner fx dmi.dk mens jeg har en youtube stream kørende på firefox så er lyden meget ujævn og processoren cykler meget op og ned i nogle sekunder mens siden loader. Disable add-ons, æmdret lydformat osv er ikke vejen.