Avatar billede Lars Andersen Novice
30. november 2021 - 16:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opslag i database

Jeg har fra en hjemmeside downloaded data over hvor jeg har set forskellige fugle rundt om i verden.
/Users/lars1/Desktop/Skærmbillede 2021-11-30 kl. 16.03.32.png
Hvordan slår jeg op i denne liste på ca 9000 poster, således at jeg får en liste af fugle og i hvilke lande jeg har set dem. Nogle arter er jo kun set i et land - andre i flere lande.
vh Lars
Avatar billede ebea Ekspert
30. november 2021 - 17:59 #1
Du skriver "slå op i liste...." og samtidig henviser du til et filnavn!

Hvis du skal have en database, eller noget i Excel, som er der spørgsmålet er stillet, er du nødt til at have listet alle dine navne på dine fugle, og med de tilhørende lande, i en samlet opstilling.
Så kan man derfra, lave en søgning på forskellig kriterier.

Så hvis du har en sådan liste, så prøv at uploade et eksempel på den liste, eller et fiktivt eks.  brug evt.  www.dropbox.com  til at uploade dit eksempel.
Avatar billede Lars Andersen Novice
30. november 2021 - 18:07 #2
Hvordan vedlægger jeg et screenshot af excel arket her. Bruger ikke dropbox
Avatar billede ebea Ekspert
30. november 2021 - 18:37 #3
#2 - Et screenshot vil ikke hjælpe meget. Men du kan oprette en gratis brugerkonto hos dropbox, og uploade din fil der, og så henvise til linket hos dropbox, herinde.
Avatar billede Lars Andersen Novice
30. november 2021 - 19:11 #4
https://www.dropbox.com/scl/fi/k7tae8j60dhrj4m2sufmp/fugleliste.xlsx?dl=0&rlkey=ayj3804s89ik9hrmd7wddduxi

Kolonne A: fuglenavne jeg har set et eller andet sted D.
Kolonne G: godt 3000 forskellige fuglenavne i den rigtige rækkefølge.
Jeg ønsker at søge på hver af de over 3000 navne i kolonne G hvor jeg har set fuglen. Nogle er set i et land nogle i flere.
feks har jeg set greylag goose g23 i Spain, India, Sweden, Denmark og Switzerland.
har prøvet med lopslag men uden held
Avatar billede ebea Ekspert
30. november 2021 - 20:28 #5
Jeg ved ikke om det er noget i den her retning du tænkte. Ellers må du vende tilbage.

https://www.dropbox.com/scl/fi/9v4jksg4np4cptu0ps15u/fugleliste.xlsx?dl=0&rlkey=qucbmnca7dbr1ri8drclhi4oh
Avatar billede Lars Andersen Novice
30. november 2021 - 22:20 #6
Det virker jo fint men jeg havde nu tænkt mig at der ud for hvert fuglenavn i kolonne G skulle stå alle de lande fuglen er set i. feks i kolonne k til w - altså uden at skulle indtaste fuglens navn. Håber det er muligt
Har prøvet at kopiere din løsning uden held.
Jeg er meget taknemmelig for hjælpen
Avatar billede ebea Ekspert
30. november 2021 - 22:46 #7
#6 - Jeg kigger på det i morgen.
Avatar billede ebea Ekspert
01. december 2021 - 12:02 #8
Jeg har lavet en ny version, hvor de er placeret kolonnevis. Se om det er i den retning ;-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/awcr3kim15oxeuez1ar3s/fugleliste-2.xlsx?dl=0&rlkey=3fxahhs7cp15zt08kmetajmn8