Avatar billede Y0ung K1ng Novice
01. december 2021 - 22:14 Der er 7 kommentarer

Hjælp til opgradering af computer

Hej CW.

BUDGET idé ca. 2000-2500kr? (Dog er alle forslag velkomne!)
Tænker det på tide at opgradere min PC fra 2014.
Streamer lidt for sjov, så oplever ofte lav FPS og lag.
Spiller for det meste League of Legends, CounterStrike:GO og Minecraft.

--------------- SPECS ---------
Intel Core i5 4590 @ 3.30GHz
8GB Ram
(Motherboard) ASUSTeK Z97-A socket 1150
NVIDIA GeForce GTX 780 3071MB
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-22BN5A0 (SATA)
232GB Samsung SSD 860 EVO (SATA)

Case: Zalman z11
-----------------------------------

( Internet speed ) Download: 211Mbps / Upload 207Mbps
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. december 2021 - 00:07 #1
Jeg tror ærlig talt ikke at 2500-3000 kr, forslår ret meget i dette tilfælde.🙁
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. december 2021 - 01:41 #2
Du kan lave nogle små forbedringer - men nok ikke noget der giver meget. Dit motherboard understøtter hurtigere SSD end Sata ( m.2 ) PCIe - M.2 er disabled by default. Du kan sætte mere memory i.  Sikker dig at styresystem og prorammer er på SSD og der er nok fri palads på SSD. EVt nyinstaller.

Men ErikHG har nok ret.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
02. december 2021 - 11:16 #3
Din CPU er i5 og er derfor ikke den hurtigste (trods sine 3.3GHz). Dit motherboard understøtter hurtigere CPU, men så skal du måske også have ny/større PSU (strømforsyning). En hurtigere CPU er godt til spil, som bruger meget CPU - De fleste 3D-spil bruger GPU (grafikkortet) til det meste.

Mere RAM som regel altid bedre (som skrevet af kurt54), men det skal også helst være samme type/fabrikant og skal installeres i par. Har du f.eks. 2x 4GB RAM blokke, kan du ikke bare smække en anden 8GB blok mere i. Din maskine kan i så fald lave sjove ting, og måske slet ikke starte. Har du 1x 8GB, kan du sætte 1x 8GB yderligere i, men på den rette plads (læs mere om det i den motherboard-manual). Ellers er en helt ny 1x 16+ GB løsningen. RAM skal helst installeres i "par" eller 1 stor (par anbefales, hvis de installeres korrekt).
Mere RAM gør dog ikke noget ved dit "grafik-problem" ! Der gør kun Windows hurtigere - hurtigere Windows er altid bedre, også når du spiller.

En M.2 SSD ville gøre din load-tider og system generelt hurtigere, men ikke vildt nødvendig. Dette gør íntet mod lag! Din EVO 860 er ok. Din WD er egentlig også ok til lager og spil, da det er en 7200-rpm. En SSD ville være bedre.

Dit lag skyldes dit gamle grafikkort, og evnt. dårlig internet forbindelse :
a) Dit grafikkort har ikke hastighed til at køre nyere spil i høj opløsning + med høj opdatering. Du kunne indsætte et nyere kort, men dette skal muligvis også bruge mere strøm = (måske)Ny PSU. b) Selv om dit internet er 256/256, så kan din "ping" være lav pga din udbyder sender dit trafik igennem mange routere, eller din type af forbindelse bare er langsom (DSL/Coax). Ultra lav ping-tid opnås kun med Fiber-forbindelser (som er ret dyre at installere!) Lav ping kan også skyldes, at du forbinder dig til server i udlandet - længere væk = højere ping = større chance for lag.

Min anbefaling (til dit begrænset budget) :
1) Mere RAM! Evnt. 2x 8GB helt ny 3200GHz (installeret korrekt) eller 2x 4GB magen til de 2x 4GB du allerede har installeret (hvis det er din konfiguration).
2) Andet (evnt. brugt) grafik kort. GTX 1060, 1070 eller 1080, 2060 (hvis du kan finde). Pas dog på med bruge grafikkort - du ved ikke hvor "brugt" de er, og om de derfor står af i næste uge !!
3) En i7 og M.2 er måske ude af budget, men er jo en opgraderingsmulighed.

Og selvom en ny installation af Windows ville gøre dit system lidt hurtigere, ville en "Debloat" og "Custom installation af Nvidia drivers" måske være en bedre idé - så din Windows ikke bruger unødvendig  CPU på ting du ikke bruger.
Søg f.eks. google eller youtube efter "Chris Titus". Han kan forklare dig mere om Debloat, og om at kun at installere driveres til grafikkort, som er absolut nødvendigt.
Avatar billede Y0ung K1ng Novice
02. december 2021 - 15:13 #4
Mange tak for svarene, overvejer at opgradere grafikkort og ram.

Ville det være bedre at spare sammen lidt endnu og kigge efter en ny maskine, eller kan det godt betale sig bare at opgradere min pc over tid?
Avatar billede Y0ung K1ng Novice
02. december 2021 - 15:19 #5
RAM
    8,00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. december 2021 - 15:54 #6
Jeg kan se at kabinettet er cirka 49 h x 26 b x 50 d, og betegnes som "midi tower"
Der er jo intet i vejen for at "genbruge kabinettet". Zallman Z11 kan jeg se er udgået.
Jeg mener at det er godt med en relativt stort kabinet, da man senere har mulighed for evt. at installere en større bundkort, grafikkort samt en større CPU-køber. Yderligere giver et større kabinet også bedre mulighed for, at holde temperaturen på komponenterne nede. Jeg har selv en hjemmebygget stationær med et Corsair Obsidian 750D Full Tower. Dette giver mulighed for fysisk større komponenter.

Se linket:

https://www.proshop.dk/Kabinet/Corsair-Obsidian-750D-Kabinet-Full-tower-Sort/2422974

CPU-køleren er af mærket Noctua, og fylder "pænt meget"
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2021 - 20:04 #7
Efter min mening vil du ikke kunne få en mærkbar forbedring med det bundkort på anden måde end ved at udskifte grafikkortet.

Udskiftning af harddisk til SSD vil give dig en bedre opstartstid, men når du er inde i selve spillet, vil du ikke kunne mærke nogen forbedring. Flere RAM vil heller ikke kunne mærkes. For langt de flest vil opgradering fra 8 til 16GB kun kunne måles ved en benchmark, ikke i virkeligheden. Udskiftning af CPU er spild af penge med den alder, computeren har.

Som sagt, den eneste måde, du vil kunne få en mærkbar forbedring, er ved at udskifte grafikkortet. Problemet er så bare, at du nok skal op i f.eks. et RTX2060-kort for at det giver nogen fornuft mht. forbedring. Og, det RTX2060-kort, du for ca. 18 måneder siden kunne købe til omkring 3000 kroner, det skal du i dag betale mellem 4500 og 7000 kroner for. Selv et ældre GTX1660-kort koster fra 3500 kroner og opefter, hvis du overhovedet kan finde en forhandler, som kan skaffe dig et.

Så kort sagt, efter min mening kan du ikke for øjeblikket få bedre spil ud af din computer for mindre end 4500 og opefter.