Avatar billede soenderskov Seniormester
14. december 2021 - 23:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny gamer stationær pc, hjælp til valg

Hej

Jeg står i den situation at min 9 årige ønsker sig en stationær gamer pc. men hold da op udvalget er stort og meget dyrt og uigennemskueligt for mig :-)

Er der nogle der har et forslag til hvor og hvad jeg får mest for pengene. Føler det meget nemt at skyde højt over målet når man skal vælge pc.

jeg havde en 5-6000kr maks i tankerne, men aner ikke hvad man kan få eller om det overhovedet kan lade sig gøre at få noget nogenlunde ordentligt.
Forslaget må gerne være byg selv med materiale liste eller en færdig en, skal være inklusiv skærm..

Ttastatur og mus har han.
gyldig win10 licens har jeg også.

men ja hvad spiller han, på nuværende tidspunkt mest roblox og et bil spil jeg ikke kan huske navnet på. (de spiller det i skolen). han snakker også om fortnite.

håber der er nogen der har lyst til at hjælpe med nogle bud.
Avatar billede Erik R Mester
15. december 2021 - 20:31 #1
Tanken om at bygge den selv synes jeg godt om. Man sparer vist ikke penge, men det kan være et godt fælles projekt. Jeg prøvede med et barnebarn på 9, men måtte dog have assistance af et ungt menneske med mere forstand på hardware, end jeg har.
Gaming er noget som virkelig stiller krav til en computer, så jeg tror ikke, man når langt med 5-6.000. Vi brugte ca. det dobbelte for et år siden; i dag ville jeg nok have budgetteret med 12-15.000.
Mvh Erik
Avatar billede kurtba Ekspert
15. december 2021 - 22:38 #2
Ordene Gaming computer er en meget farlig konstellation, da det ofte betyder tom peng pung. P.t. er det ikke tiden til det ultimative, da bl.a. grafikkort er oppe i helt uhørlige priser.
Så til det positive - gaming computer dækker over mange ting, og når man nærlæser, hvad det er, som de unge vil spille, så skyder de ofte langt over målet, idet de slet ikke har brug for det ultimative.
De spil du nævner kræver ingenting - kan faktisk spilles på næsten alle computere.
Bilspillet kan jeg ikke udtale mig om, men kan de spille det i skolen, tyder det også på, at det ikke er specielt krævende.
Mit ene barnebarn spiller de nævnte spil + en del andre som er populære blandt aldersgruppen 9-14 år  på et par gamle computere, som slet ikke har sammen kræfter, som dem man laver i dag, og hun har ingen problemer.
Glem alt om at bygge selv. I det prisleje du snakker om skal du købe noget som virker når det kommer inden for døren. Bygge selv kræver viden og med mindre man har specielle krav, kan det ikke betale sig i dag.
Jeg har selv bygget utallige pc.er til venner og bekendte, men de sidste 7-8 år har jeg ikke gjort det. Det kan simpelthen ikke betale sig.
Tilbage til dit spørgsmål og prisleje.
Umiddelbart ser denne her helt fint ud, og jeg ville ikke et øjeblik være betænkelig, hvis jeg skulle ud og købe den med de krav, som du har. Den kan faktisk rigtig meget til prisen.
https://www.elgiganten.dk/product/gaming/gaming-pc/stationar-gaming-computer/lenovo-ideacentre-gaming-5-14iob6-gaming-computer-i585121650s/308864

Derefter går du en tur i Power og køber
https://www.power.dk/computere-og-tablets/monitorer-og-skaerme/pc-skaerme/samsung-s24t356-235-skaerm/p-1134799/

Så har du pc og skærm i absolut rimelig kvalitet for 5.898 kr.

Jeg garanterer dig for, at han vil blive glad for den.

Skulle han på et tidspunkt blive en rigtig spillenørd med interesse for meget krævende spil, så tager i den derfra på det tidspunkt.
Men det er slet ikke aktuelt lige nu.

Men tænk ikke for længe. Det er tilbudsvarer lige her og nu.
Avatar billede soenderskov Seniormester
19. december 2021 - 22:23 #3
hmm lyder meget rigtigt, men ja er forvirret. der er så meget på markedet.

ringede til shark gaming og i følge dem skulle jeg have en af deres pcer til 8000 og så en 244hz skærm til 2000 :-s
Avatar billede kurtba Ekspert
19. december 2021 - 23:54 #4
Ja, det er helt ude i hampen i forhold til det du skrev, at den skulle bruges til.
Det er til nørder - ej til nogen som bare vil spille  i god kvalitet.
Avatar billede soenderskov Seniormester
20. december 2021 - 00:03 #5
det vigtigste pt er roblox og at det ikke " lagger "
Avatar billede kurtba Ekspert
20. december 2021 - 00:49 #6
Roblox kan spilles på alle pc.er. Også selv om det ikke er gaming.
Generelt siger man, at de  kan spilles på alle pc.er som er lavet efter 2005. Kræver absolut stort set ingenting.
Når spil lagger er det ofte netværksforbindelsen, som det halter med.
Når man spiller er det bedst at være på en kablet forbindelse, men har man en god wifi forbindelse er det også ok. Men igen er Roblox ikke et spil som kræver meget.
Det største problem er mange gange, at de unge har lært nogle udtryk, hvor de ikke altid har styr på, hvad de egentlig dækker over. Men når de snakker indbyrdes er man jo "klog" når man kan slynge om sig med disse udtryk.
Fordi Roblox er så lidt krævende, kan det også spilles på ipad og android tablet.
Mine børnebørn spiller det på alle 3 slags enheder, og den android tablet de bruger er af den billige slags, som kostede ca. 1000 kr. Spilles der uden problemer.
Hverken ipad eller tablet har kræfter  som er bare i nærheden af det en computer har.
Avatar billede soenderskov Seniormester
20. december 2021 - 01:07 #7
har ikke en pind forstand på de forskellige dele idag og hvad de kan, ved godt det er lidt over budget. Men er denne pc 's pris ikke stort set den samme som bare grafik kortet alene ?

https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/stationaer-pc/hp-pavilion-gaming-tg01-2420no-stationaer-pc/p-1174262/
Avatar billede kurtba Ekspert
20. december 2021 - 20:25 #8
Jo, det er nok i nærheden af 5000 kr. for dette grafikkort, men de er på grund af leveringsproblemer også oppe i lidt uhyrlige priser.
Det er umiddelbart en super pc, men i mine øjne helt skudt over målet i forhold til det din søn umiddelbart har brug for.
Men det er dit valg.
Jeg står af her, da jeg mener, at jeg har bidraget med det jeg kunne i forhold til dit oprindelige spørgsmål.
Avatar billede soenderskov Seniormester
20. december 2021 - 23:39 #9
Nej du har fuldstændig ret og tusinde tak for hjælpen.

Det bare så let at blive fristen og blive fattig :-) jeg holder mig til den oprindelige anbefalet plan
Avatar billede khaid531 Praktikant
05. januar 2022 - 17:31 #10
Now a days gaming PC's in well demand. you can build a complete system with low budget. but one draw back of low budget builds are they can not play heavy games with high resolution. if you need more info about system builds, processors, motherboards etc. you can check this website https://demotherboards.com/