Avatar billede Mikael Ekspert
15. december 2021 - 18:43 Der er 1 kommentar og
4 løsninger

Strømforsyning stationær computer og Laptop

Af ren og skær nysgerrighed ;)

Hvorfor "kræver" en stationær computer en langt større strømforsyning, end en bærbar ?

De fleste bærbare kan klare sig med 65 til 90 Watt.

En stationær mindst 300 Watt og højere.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. december 2021 - 19:56 #1
Jeg tør ikke rigtigt spille klog på dette emne og så alligevel.

Den stationære er jo tit lavet til at yde MAX, så her tænkes der ikke på at begrænse strømforbruget osv...

Den bærbare er lavet til at yde max, men med det laveste strømforbrug, da man jo også ønsker en lang batteri-tid.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. december 2021 - 20:36 #2
Der er ofte flere enheder der er mere strømkrævende - 3,5" harddisk fremfor 2,5"  og flere af dem - Grafikkort.  der er flere udbygningsmuligheder - herunder flere USB-stik der kan være strømkrævende.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2021 - 22:34 #3
Nvidia laver f.eks. en RTX2060 GPU til bærbare, som også hedder RTX2060 i  PC-versionen. Foskellen er bare, at versionen til bærbare har en lavere clockfrekvens end den til indsætning i en PC => Lavere strømforbrug. Du kan f.eks. læse dette:

"However the laptop RTX 2060 isn’t clocked anywhere near what the desktop card can achieve. The desktop card has a base clock of 1365 MHz and a boost of 1680 MHz, with GPU Boost taking the GPU even higher. The laptop variant is clocked at just 960 MHz with a boost of 1200 MHz -- the boost clock is lower than the desktop's base clock -- Nvidia was forced to do this to shave the TDP down from 160W, to 80-90W which is more suitable for laptop designs."

https://www.techspot.com/review/1804-geforce-rtx-2060-laptop/

Det samme gælder generelt for CPU'er, dvs. en bestemt CPU-model til bærbare kører med en lavere frekvens end den til en PC.

https://techwithtech.com/processors-laptop-vs-desktop/
17. december 2021 - 17:24 #4
Enig med #2 0g #3.

Kort sagt bruger man komponenter, som bruger mindre strøm.
F.eks. I I hvert tilfælde tidligere, brugte man mobile versioner af CPU'er.
Eks. Pentium 3 mobile, det er CPU'er som bruger mindre strøm end Desktop versionerne.
Mindre RAM bruger mindre strøm.
2½" diske bruger mindre strøm end 3½",
Kapaciten på en disk kan have indflydelse på strøm forbruget.

Når det er sagt.
Bare fordi en strøm forsyning kan lever mere, betyder det ikke man bruger det :)
En Komputer bruger kun det strøm den har brug for.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. december 2021 - 13:23 #5
Tak for svar.. Jeg blev lidt klogere ;)

Og da det snart er jul, så er alle ovenstående markeret som løsninger.