Avatar billede kim1a Ekspert
17. december 2021 - 16:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

VBA skjule rækker driller

Jeg forsøger at have et ark til at definere hvilke andre ark og rækker er synlige, således at projektmappen ikke bliver for uoverskuelig.

Første del virker fint (at skjule ark), men det næste volder mig problemer.
Jeg har i kolonne F indtastet arknavne så de skjules, i kolonne G forsøger jeg så at taste "array" eller de rækker som skal skjules. Som I ser har jeg begivet mig ud af en vej hvor jeg forsøger at lave værdien i cellen om til string for så at bruge denne til makroen.

Jeg synes at lure at hvis jeg skulle markere/vælge række  1,2,4 og 6 så bruger jeg denne:
Range("1:2,4:4,6:6").select

Men hvordan skjuler jeg dem så (uden at aktivere dem først)?
Range("1:2,4:4,6:6").hidden = true og
Range("1:2,4:4,6:6").visible = false hjælper ikke.

I bund og grund er det issuet - jeg ved ikke hvordan jeg på en simpel måde skriver flere rækker som skal skjules, men I får lige hele makroen her:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
'hides/shows sheets needed in the workbook

Dim intRowStart As Integer
Dim intRowNum As Integer
Dim strRaekkerSkjules As String

intRowStart = 2 'first row with sheets visible

For intRowNum = intRowStart To 9

    strRaekkerSkjules = Range("G" & intRowNum).Value

    If Range("E" & intRowNum).Value = "Yes" Then
        ActiveWorkbook.Sheets(Range("F" & intRowNum).Value).Visible = True
        ActiveWorkbook.Sheets("Finance overview").Range(strRaekkerSkjules).Hidden = False
        Else: ActiveWorkbook.Sheets(Range("F" & intRowNum).Value).Visible = False
        ActiveWorkbook.Sheets("Finance overview").Range(strRaekkerSkjules).Hidden = True
    End If

Next intRowNum
Avatar billede jens48 Ekspert
19. december 2021 - 20:40 #1
Måske skulle du prøve med
Range("1:2,4:4,6:6").EntireRow.Hidden = True
og
Range("1:2,4:4,6:6").EntireRow.Hidden = False
Avatar billede kim1a Ekspert
21. december 2021 - 09:14 #2
Hold da op hvor er jeg en bøv - så simpelt, noget med skoven og træerne :-)
Tak for hjælpen.