Avatar billede gylling Juniormester
19. december 2021 - 14:59 Der er 5 kommentarer

Makro

Jeg har en Word fil med en makro som skal på et fælles drev så alle bruge kan til gå filen.
Hvordan kan jeg få makroen til at være en del af Word filen. Har gemt file som en skabelon med aktive makro men den virke kun på den bruger der har lavet makroen.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. december 2021 - 20:47 #1
Er du sikker på, at dem som styrer Jeres fællesdrev ikke har deaktiveret brug af makroer? Det er ikke usædvanligt, at man gør det af sikkerhedsmæssige grunde.
Det skal du nok lige have undersøgt først.
Avatar billede Jan K Ekspert
19. december 2021 - 23:15 #2
Det kan skyldes at makroen er gemt i den pågældende normal skabelon, ikke i den skabelon, der lægges på fælledsdrevet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. december 2021 - 23:40 #3
Ud over, at der kan være blokeret for makroer:

Du skriver ”Har gemt file som en skabelon med aktive makro”. Jeg går ud fra, at det betyder, at du har gemt filen i dotm-format.

Du skriver ikke, hvad makroen udfører, eller hvordan den er lavet. Hvis den er lavet ved blot at optage noget, som er foretaget i Word, er der stor sandsynlighed for, at den umiddelbart egner sig til generelt brug.

Er du helt sikker på, at du har gemt makroen i din skabelon og ikke i din egen Normal.dotm? (Jan K har også spurgt om dette, mens jeg skrev)

Hvordan er det planen, at brugerne skal bruge makroen?

En makro er kun tilgængelig for et dokument i Word, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:
Makroen er gemt i brugerens Normal.dotm (som IKKE er til fælles brug)
ELLER
Makroen er gemt i den skabelon, som er tilknyttet det dokument, brugeren arbejder med
ELLER
Makroen findes i en Word-fil, der er installeret som tilføjelsesprogram i Word (normalt placeret i Words START-mappe lokalt hos den enkelte bruger).

VIGTIGT: En makro, som blot findes i en skabelon på et fælles drev, kan ikke af sig selv udføre noget. Den vil kun være tilgængelig for dokumenter, som er baseret på den skabelon og stadig knyttet til skabelonen.
Avatar billede gylling Juniormester
22. december 2021 - 13:25 #4
Makro er indspillet og Word filen er gemt som dotm-format

Og filen lægge på fælles drev og kan åbnes af alle bruger .
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. december 2021 - 14:20 #5
Har du ved indspilling sørget for at gemme makroen i din dotm-fil og ikke i din egen Normal.dotm?

Du har ikke forklaret noget om, hvad makroen skal udrette. Hvis du viser koden fra makroen, er der bedre mulighed for at hjælpe.

Som jeg har forklaret i mit tidligere svar, vil en makro i en skabelon på et fælles drev ikke umiddelbart i sig selv kunne udrette noget. Hvad mener du præcis med "den virke kun på den bruger der har lavet makroen" (fra din oprindelige poost)? Åbner brugerne skabelonen fra det fælles drev og kører makroen eller noget andet? Hvad sker der i givet fald - melder makroen fejl eller andet?