Avatar billede huddie Professor
28. december 2021 - 13:43 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Beregning af tid

Hej Eksperter,

Tidligere skulle jeg beregne min tid således:
15 minutter med 8:23 km = 32,92 km/t (=4*F394)

Nu er det kilometerne der er faste og tiden der kan variere, hvordan laver jeg en formel på det? Den formel jeg fandt på Nettet giver et helt mærkeligt resultat. Her fik jeg f.eks. 0,57 og det er ikke engang i nærheden af det andet tal.
De faste kilometer er 8,3, mens tiden variere fra 14 - 15:30 minutter.

Håber det giver mening ellers må jeg vedlægge et screenshot af hvad jeg er på jagt efter.

Med venlig hilsen
Jesper K.
Avatar billede kim1a Ekspert
28. december 2021 - 14:05 #1
Længde i km / tid i minutter giver altid km/minut, så kan du bare gange med 60 for at få km i timen. Eller overser jeg noget?
Avatar billede ebea Ekspert
28. december 2021 - 14:38 #2
Til din første beregning, km/t:  Tiden i B3, og distance i C3:  =C3*60/B3
Til tiden for distancen, med x km/t:    Distance i C3, og km/t i E3:  =C3*60/E3
Avatar billede huddie Professor
28. december 2021 - 16:54 #3
Nu driller det fordi jeg kun kan få den til at stå på 14 timer og 31 minutter og ikke på 14 minutter og 31 sekunder.
Selv om jeg under formater celle  under brugerdefineret  vælger mm:ss .
Avatar billede ebea Ekspert
28. december 2021 - 17:48 #4
#3 - Jeg har ingen anelse om, hvad det er for tal, du har regnet dig frem til. Men hvis du har et kommatal, stående som tiden du har beregnet, så skal du ændre det til en time/minut visning i Excel.
Det kan du gøre, ved at bruge tiden/24/60
F.eks. 151,3 minutter, vil hedde;  =A1/24/60  og formateret som  tt:mm:ss
Avatar billede huddie Professor
28. december 2021 - 18:35 #5
Om det er nogen hjælp, så har jeg lagt et link der viser hvad jeg har indtil videre: https://ibb.co/q9R8Q7H
De grønne tal er fra den gamle beregning som virker fint. De røde tal er så hvor den nye beregning skal komme ind i billedet. Det skal være i rubrikken hvor der p.t. står 33,20 at den nye formel skal stå.
Samt de fast 15 minutter er blevet til en variable tid.

Håber det hjalp lidt mere.
Avatar billede ebea Ekspert
28. december 2021 - 18:58 #6
#5 - Billeder giver jo ingen formler.
Men jeg går ud fra, at det er ca. sådan med formler i f.eks. kolonne i:
=F389/24/60  som giver 00:08:11
=F390/24/60  som giver 00:08:15

Og formateret som tt:mm:ss

Men ellers så brug  www.dropbox.com  til at uploade dit ark
Avatar billede huddie Professor
28. december 2021 - 22:19 #7
Grunden til jeg ikke har formler med er at de ikke virker. I hvert fald ikke fra linje 399 og fremefter.
Det er i G399 og G400 de skal bruges, så de kan udregne km/t.

Som udgangspunkt i mit vedlagte billede i #5, så hedder C399: Brugerdefineret mm:ss (00:14:31)
Samt i skrivende stund hedder G399: =C399/(F399*24) som giver resultatet 0.00.

Når den har regnet km/t ud, så skal talrubrikken ligne dem med de røde tal. (G kolonnen)
Avatar billede ebea Ekspert
28. december 2021 - 22:38 #8
#7 - Jeg kan ikke se, at du overhovedet har brugt det jeg har vist, i både #2, #4, og #6.
Hvis jeg sætter det ind som du har vist i #7, så får jeg de korrekte tider, ud fra det jeg viste.
Avatar billede huddie Professor
29. december 2021 - 12:16 #9
Nu har kigget på de andre # sektioner igen, men der er et eller andet der mangler eller er forkert. Jeg ender med disse resultater:

#4
C399 | 00:14:31 (Bruger defineret: tt:mm:ss)
G399 | =F399/24/60 (resultat = 0,01)

#2
C399 | 00:14:31 (Bruger defineret: tt:mm:ss)
G399 | F399*60/C399 (resultat = ###### (49399,77))

Lige inden jeg ville sende ovenstående prøvede jeg lige denne formel igen:
=F399/(C399*24) og nu virkede den åbenbart, så noget må have fikset sig efter at have rodet rundt med de forskellige formler. Jeg fik nu tallet 34,31 og det ser meget rigtigt ud. Nu må jeg se om jeg kan gentage/kopiere det ned fremadrettet.
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2021 - 12:47 #10
#9 - Det du skriver om din formel i #9, er jo 3 forskellige formler, som du viser, og forventer det korrekte resultat fra.
Din tid (34,31) er jo tiden som komma delt, og ikke som tt:mm:ss, hvilket var det du også efterspurgte.

Hvorfor uploader du ikke dit ark, som jeg skrev i #6. Så fik du sat de rigtige formler ind, med de korrekte resultater.
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2021 - 13:05 #11
Nu har jeg lavet dig et lille eksempel, på de forskellige måder at lave det du efterspørger, på. Det kan være det hjælper på det du "cykler rundt i"  ;-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/jov1ieniaf9r6k5dmiqz2/tid-distance.xlsx?dl=0&rlkey=5re91ktso985ttstii69m52n5
Avatar billede huddie Professor
29. december 2021 - 20:01 #12
Ang. #9, så ved jeg godt der er 3 forskellige formler og det er ikke sådan at jeg har brugt dem alle på en gang, men jeg prøvede de tidligere tilsendte forslag af, men af en eller anden grund virkede de ikke efter hensigten.
Så hvorfor er det underligt jeg afprøver disse tilsendte formler for at se om de vil give det ønskede resultat? Og hvorfor skulle jeg ikke forvente det rigtige resultat, det er vel det der er planen med det. Ellers forstår jeg bare ikke din besked.

Jeg havde bare lige skrevet om de 2 andre formler der ikke virkede og prøvede så bare lige en sidste gang inden jeg ville uploade beskeden og så pludselig så faldt det åbenbart i hak, det er så der jeg nævner den 3. formel igen.

Det var lige indtil jeg prøvede den formel jeg havde prøvet først igen at det pludselig så ud til at virke. Primært tror jeg det var fordi jeg fandt ud af at jeg manuelt måtte flytte tallet fra timer ned til minutter og tallet fra minutter ned til sekunder i C399, så virkede formlen =F399/(C399*24) i rubrikken G399 og her fik jeg de 34,31 i km/t.

Umiddelbart ved jeg ikke p.t. hvad jeg cykler rundt i, for jeg skriver jo til slut i min besked at det pludselig var løst. Det var bare en ekstra info inden jeg ville vende tilbage og finde de beskeder jeg ville mærke med "Marker som løsning". (#9)
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2021 - 20:37 #13
#12 - Jeg kigger kun på dit åbnings spørgsmål. Og til det, gav jeg dig i #2, 2 formler du kunne bruge.
Nu er indlæggene nået til #9, hvor du stadig ikke var sikker på, hvorfor at det pludselig virkede.

Og at du finder #9 som en løsning, er da fint, men så forstår jeg sådan set ikke, dine andre indlæg!
Avatar billede huddie Professor
29. december 2021 - 21:00 #14
Jeg prøvede også de formler fra #2 som jeg også fortæller i #9, men de virkede af en eller anden grund ikke lige.
#9 troede jeg var sidste indlæg hvor jeg nederst fortæller at jeg ramte løsningen ved at have prøvet mig frem og tilbage. At jeg ikke lige forstod hvorfor det kom til at virke er jo ikke det samme som jeg nu ikke kan komme videre. Nogen gange kommer løsningen bare uden man i første omgang ved hvordan, det kan man så finde ud af bagefter og ellers bruge det fremadrettet.
At de nåede til #9 (eller rettere sagt #8, da #9 skulle være mit sidste svar på alle de forgående indlæg) er vel ikke mange hvis de løsninger ikke lige virker efter hensigten.

Så hvis du læser det sidste afsnit i #9 så skriver jeg jo at jeg rent faktisk ramte min løsning, så derfor kom dine 2 næste indlæg #10 og #11 lidt bag på mig. I så fald kan vi nemt komme op på mange indlæg.
Jeg har heller udelukket at jeg havde gjort noget galt siden de 2 andre formler ikke virkede. Hvis der er fejl i en rubrik kan det få gøre at formlen i en anden rubrik ikke virker korrekt. Det er jo så lige om at finde hvilket "tandhjul" der spærrer for alle de andre. Derfor synes jeg også jeg har forsøgt at fremlægge alt den info jeg havde undervejs for at se om det var et af de andre "tandhjul" som gjorde at de tilsendte formler ikke virkede som håbet.
Giver det mening?