Avatar billede lurup Ekspert
29. december 2021 - 18:18 Der er 4 kommentarer

Bedst måde at lave backup

Jeg har lige været angrebet af Mars Ransomware som har krypteret mine filer på min nas server som blev kopiet over på min google drev kontor som så også er krypteret..
Rigtig noget lort
Hvordan vil det være bedst for mig at have sikkerhed for mine data ?
Tænker det drejer sig om 3 tb data
Jeg har har Synology DS 415+ NAS og ubegrænset plads på Google drev.
Kan jeg lave noget smart der eller skal jeg også have en ekstern HD ?
PT har jeg en masse date jeg gerne vil tjekke for Mars Ransomware, hvordan gør jeg det uden at lave lort igen ?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2021 - 18:55 #1
AOMEI på en ekstra HDD er nok værd at se på: https://www.aomeitech.com/ab/standard.html
Det kan i alt fald ikke skade at køre en tur med Malwarebyte:
https://www.malwarebytes.com/mwb-download
Avatar billede wjens Guru
30. december 2021 - 14:25 #2
Håber du får ryddet op og kommer i land igen. Fremover? - et af de klassiske råd til backup er at have noget online og noget offline. Plus noget inden for huset og uden for huset. Det sikrer mod ret mange trusler. I din situation ville noget offline have været rart.

Mit setup med lignende mængde: online er NAS og cloud. Offline backup køres på netværksdisk(s) af MyCloud typen, plus USB-sticks af de vigtigste data. Offline enhederne tilsluttes kun mens der køres backup. En offline er uden for huset.
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. december 2021 - 14:51 #3
Hvis du skriver, at du har ubegrænset plads på Google, så har du nok en betalt løsning. Har du så prøvet at tjekke op på, om de har nogle gamle versioner liggende af dine filer. Altså fra før de blev krypterede?

Det mest sikre i forhold til fremtidig backup i forhold til denne infektionsform ville jo være, at have et antal eksterne harddiske, som man kun tilslutter for at lave en backup af netværket. Og at man så ikke rører ved disse indenfor et par år. Men med 3Tb, kan det jo godt blive en lidt dyr løsning.

Personligt har jeg selv indrettet det således, at jeg splitter mit netværk op i segmenter, hvor visse dele ændres meget sjældent, og derfor laver jeg ikke ny backup derfra hver gang. Og så udfører jeg backupen fra et styresystem, der kun bruges til dette.

Hvis dette er for bøvlet, tænker jeg også der må findes nogle cloudløsninger (betalings), der kan tilbyde en sikkerhed langt tilbage i tiden. Men det kender jeg ikke personligt til.
Avatar billede nemlig Professor
30. december 2021 - 20:39 #4
Jeg har også en Synology Nas.
Jeg benytter den indbyggede Hyper Backup, hvor backup’en sker hos en ven, som også har en Synology Nas. Setup’et er, at der gemmes 256 versioner. Jeg kan til enhver tid restore med en af de 256 versioner.
Backupen kører hver nat.
Det er en billig løsning og setup’et giver en rimelig god sikkerhed.