Avatar billede hoejgaard Juniormester
01. januar 2022 - 09:27 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Overføre data fra Json til Excel2016

Hej,
Ja jeg kan ikke overføre data fra Json til Excel2016.
Har læst diverse steder at man i Excel kan gå ind under "Data" og så "Hent" og "fra fil"
Jeg har ikke nogen "Hent" eller "fra fil" i mit excel..såehh har i nogle tips til dette ?
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2022 - 10:01 #1
Det er da en noget tyndbenet forklaring på problemet. Er det fra et websted du ikke kan overføre data, eller er det fra en fil, eller ?
Jeg har ikke selv Excel 2016. Men under "data", er der i alle Excel versioner, muligheder for "hent", enten fra internet, eller mange andre kilder.

Er det en fil du har, så kan du bruge en online konverter, fra JSON til Excel. https://conversiontools.io/convert/json-to-excel

En JSON fil er stort set ikke andet end en tekst fil, som du også kan (med lidt snilde) importere ved hjælp af CSV.
Avatar billede Jan K Ekspert
01. januar 2022 - 15:14 #2
Gå ind under Data. Klik på Ny forespørgsel og vælg Fra fil.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
02. januar 2022 - 11:54 #3
Hej Jan,
Så er det "fra fil" og så "fra mappe"
Ikke ?
Avatar billede hoejgaard Juniormester
02. januar 2022 - 11:57 #4
Ebea,
Jeg har det fra developer under Facebook. Nogle gruppe navne jeg har udtrukket og som nu ligger som Json kode.
Tænker jeg kan copy paste koden over i et dokument og så overfører det til Excel.. hvordan jeg får det renset så jeg kun har gruppenavne tilbage ved jeg ikke...
Avatar billede ebea Ekspert
02. januar 2022 - 12:35 #5
#4 - Du kan som jeg skrev, åbne en JSON fil, som en CSV/TXT fil, da stort set al tekst i filen, er separeret med " " tegn, og som du kan fjerne ved importen, så du kun har ren tekst tilbage, som du kan opstille i kolonner/rækker i Excel.
Excel vil spørge når du åbner filen, hvad der skal bruges til at adskille teksten, og der vælger du "
Avatar billede Jan K Ekspert
02. januar 2022 - 12:54 #6
#3  ja
Avatar billede hoejgaard Juniormester
02. januar 2022 - 19:10 #7
#5ebea
Ved du øvrigt hvordan man på Facebook developer kan kopiere alle sider med data på en gang ?
Jeg har en del grupper så det er pagineret, fylder flere sider.
Hvis ikke så er det allerede en fin hjælp du givet mig, Mange tak
Avatar billede ebea Ekspert
02. januar 2022 - 19:38 #8
#7 - Jeg er ikke på Facebook, så der må jeg blive dig svar skyldig.
Ellers velkommen ;-)