05. januar 2022 - 17:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Server kode mv.

Hej,

Ældre HP Laptop med opdateret Windows 10 og Office 2016 Pro.

Jeg har tidligere uden problemer fået min g.mailkonto til at videresende mails videre til min Office outlook.dk konto, men nu får jeg med sekunders mellemrum beskeder op på skærmen om, at jeg skal angive brugernavn og adgangskode til Server smtp.gmail.com, men jeg kan ingen steder finde rette navn eller koder. Jeg har prøvet med cirka 20 forskellige koder, jeg havde liggende til forskellige ting Jeg har også spurgt min internetudbyder Hiper, men de kan ikke hjælpe. Genstart hjælper ikke.
Nogen her, der  kender en løsning ?
Avatar billede INK Ekspert
05. januar 2022 - 17:36 #1
Formoder det er din G-mail adresse og tilhørende kodeord.
05. januar 2022 - 19:11 #2
Desværre nej. Har prøvet såvel nuværende som 4 ældre tidligere gældende.
Avatar billede zagger Juniormester
05. januar 2022 - 19:52 #3
Undersøg først om du kan logge ind på gmail via din browser. Hvis du kan det, så ved du at brugernavn og kode er korrekte.

Hvis de er det, og outlook stadig ikke ikke vil logge ind på kontoen, så er det sikkert fordi den forsøger at logge på med en forældet og dermed usikker protokol. Det kan du dog tvinge den til hvis du logger ind på din gmail -> Administrer din google-konto -> Sikkerhed -> Adgang for mindre sikre apps -> Aktiver adgang.
Avatar billede zagger Juniormester
05. januar 2022 - 19:55 #4
Eller endnu bedre selvfølgelig, opdater outlook til at logge på med en sikker protokol.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2022 - 20:02 #5
En søgning på  https://downforeveryoneorjustme.com/  på  Smtp.gmail.com giver følgende resultat:

"Smtp.gmail.com Status
Is smtp.gmail.com down right now?
It's not just you! smtp.gmail.com is down."
Avatar billede zagger Juniormester
05. januar 2022 - 20:16 #6
@milter: Du kan ikke teste smtp status på den måde. Jeg har lige testet med telnet og der er fint hul igennem.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2022 - 20:25 #7
#6.

Hvorfor ikke? Jeg betvivler ikke din viden, jeg vil bare gerne vide hvorfor.
Avatar billede zagger Juniormester
05. januar 2022 - 20:35 #8
#7

Downforeveryoneorjustme lytter på http og https porte, altså port 80 og 443. Smtp bruger port 25 (forældet), 465 og 587.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2022 - 20:38 #9
#8.

Tak! Så lærte jeg det :-)
Avatar billede zagger Juniormester
05. januar 2022 - 20:43 #10
#9

;-)
05. januar 2022 - 20:48 #11
Den øverste løsning fra Zagger kan desværre ikke bruges, fordi jeg har totrins indlogning på crome og gmail. Der forlanges i stedet en aap-kode, som jeg ikke ved hvordan jeg skal finde og bruge. Ej heller ved jeg, hvordan jeg skal opdatere outlook til at logge på med en sikker protokol - og om dette vil hjælpe, når jeg nu skal logge på med totrins bekræftelse.
05. januar 2022 - 20:51 #12
App kode skulle der stå
Avatar billede zagger Juniormester
05. januar 2022 - 20:58 #14
Hvis du har angivet telefonnummer i din gmail-konto, så tror jeg egentlig bare at du får en sms.
Avatar billede zagger Juniormester
05. januar 2022 - 21:15 #15
Har lige nærlæst det du skrev. Jeg troede det var for at logge ind på gmail i browseren du skulle bruge en app kode, men når jeg læser ordentlig efter, så er app koden til outlook du mener. Er det rigtigt forstået?

For den app kode "genererer du selv", som vist nederst i den guide jeg linker til i #13.
06. januar 2022 - 18:17 #16
Til Zagger vedr. #13
Det øverste link virker sikkert til Office 365 Outlook, men desværre ikke Office 2016 PRO, som jeg bruger.
Jeg har nu opgivet at få Gmail til at videresende til min udgave af Outlook og har slettet forsøget.
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2022 - 20:49 #17
Lidt trist du opgiver. Efter min bedste overbevisning kan det bringes til at virke.

Jeg forstår det sådan, at du har et mailprogram: Outlook 2016, der kører som client på din PC.
Dette program kan pt modtage mails fra en anden mailkonto, som tilsyneladende hedder xxx@outlook.dk og som er fra Microsoft.

I dit mailprogram vil du nu oprette en G-mail konto, som kan hente dine mails fra Google. Du skal nu afgøre, om du vil hente disse mails som IMAP eller POP3. Her er det vigtigt at sikre sig, at den/de pågældende funktioner er slået til i indstillinger på din G-Mail konto. Hvis du eksempelvis ønsker POP3 skal du sikre dig, det er slået til. (Gå i google webmail og check dine indstillinger)
Se dette link:
https://support.google.com/mail/answer/7126229?visit_id=637770949815800361-610514273&hl=da&rd=1

Check også dine serverindstillinger, der findes i samme link.

Hvis du ønsker POP3 mail anvendes disse serverindstillinger:
https://support.google.com/mail/answer/7104828

Når du bruger 2-trins godkendelse, skal du muligvis anvende dette link:
https://support.google.com/accounts/answer/185833

Held og lykke!
07. januar 2022 - 20:12 #18
til ink
Mange tak, det lykkedes ved at lave en app til at logge ind på gmail med.
Da jeg snart fylder 84, tog det godt nok lidt tid !
MVH Kjeld Aage
Avatar billede INK Ekspert
07. januar 2022 - 23:18 #19
Godt gået, jeg var sikker på du kunne!