Avatar billede Andershoegh Seniormester
09. januar 2022 - 15:48 Der er 5 kommentarer

alternativer til Time Capsule

Jeg bruger Time Capsule både til trådløst net, Apple tv, backup på Time Machine til en trådløs printer og til en gammel pc med et lan kabel

Når jeg Googler efter Time Capsule ser det ud som om Apple stoppede med at lave Time Capsule for måske 3 år siden.

Hvilke alternativer mener I fungerer bedst ?
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2022 - 16:39 #1
Time Capsule er vel i bund og grund en router med indbygget harddisk.

En ny router, hvor der kan tilsluttes en harddisk via usb eller som netværksdrev, kan erstatte denne.
Min Time Capsule kører stadigvæk med kablede og wifi-forbindelser, og virker stadig som TimeMachine for min gamle iMac 27 fra 2010. Min MacBook Pro har sin egen usb-disk for TimeMachine. I en periode kørte begge Macs på den samme Time Capsule som TimeMachine, men hvis begge backede-up samtidigt kunne der være problemer med at skabe plads.

Hvis/når min Time Capsule ikke kan mere, så bliver det bare en ny/moderne wifi-Router og tilhørende harddisk.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
09. januar 2022 - 17:14 #2
For at forstå det og forebygge det:

Min iMac er sjovt nok også en iMac 27 2010. Og det kører også endnu

Går ud fra at det også er en router, installatøren til fibernettet har plantet på væggen.

Den er Time Capsule forbundet til med et lan kabel.
Der er begyndt at komme problemer med apple-tv så jeg mange gange skal enten skal vente eller genstarte både router og Time Capsule og diverse opdateringer på min Imac

skal en ny trådløs router også forbindes med et lan kabel eller kan det hele køre trådløst ?

Men også apple tv-et er 10 år gammelt.

Måske det ikke er en router installatøren  sat op. ?  Der kommer ingen nye net op hvis jeg frakobler Time Capsule
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2022 - 21:46 #3
Det er formentlig en router, der er sat op, men det kan principielt også blot være "modem". Hvem er leverandøren og hvad hedder boksen?

Hvis det er en router, kan wifi-delen være slået fra, og den kan også være sat i bridge mode, afhængig af hvad du har aftalt med leverandøren.

En ny router med wifi skal forbindes med kabel til din boks. Derefter kan dine enheder være forbundet med kabel eller alene wifi. Det afhænger selvfølgelig af dine enheder. iMac, printer, AppleTV m.m. kan være trådløst tilsluttet. Nogle routere giver mulighed for tilslutning af usb harddisk eller netværksharddisk på almindeligt netværkskabel.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
09. januar 2022 - 22:16 #4
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/lagring/netvarkslagring-nas/zyxel-nas326-2-bay-netvarkstilsluttet-lagring/21716?gclid=CjwKCAiArOqOBhBmEiwAsgeLmdgvg8dxn9vvvIyPxJV7SvLA3NPL83nOrFRUI-LpA9IfjvE0-SRNphoCOKgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ved Denne 2 drev nas står at den understøtter Time Machine

Hvis den kan bruges mangler jeg stadig svar på hvilken router det vil være en god ide at købe

Men som nævnt virker det stadig med Time Capsule, så jeg skal nok bare vente til det ikke virker mere, Har bare været glad ved f.eks Time Machine og understøttelse til trådløs printer,
Mine problemer kan jo også ligge i mit gamle apple-tv eller mit gamle fjernsyn, der også er over 10 år  gammelt
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
10. januar 2022 - 10:43 #5
Har man sine data kære, er en enhelt harddisk backup ikke nok - og jeg taler af erfaring! :´(  En Apple Time Capsule = 1 HDD ... og den er lige så sårbar som andre (enlige) harddiske.

Et NAS (Network Attached Storage) med RAID1 eller over (kræver flere diske) er løsningen. De fleste NAS'er har mulighed for at lavet en TimeCapsule service, men ellers kan den slags altså konfigureres manuelt. Time Capsule skal i princippet bare have adgang til en Harddisk et sted, og finder selv ud af resten.

Hvad en mærke du vælger, skal du bare sikre dig at det bruger RAID1 (altså kopi ("mirror" eller "spejling") af data på de 2 harddiske) og at de harddiske du sætter i, er af go' kvalitet og dækker fremtidigt brug. 2x 1TB 5400RPM af samme type/fabrikat er OK, hvis din Mac kun har 250GB HD, og pengene er små. Ellers må man jo altid kaste flere penge mere tech.

Ud over et NAS, anbefaler jeg altid Online backups - måske ikke for hele ens TimeCapsule backup, men (som jeg) kan man f.eks. bruge iCloud, Google Drive, One Drive, DropBox, Mega, Jotta eller lign. til (udvalgt) backup af f.eks. fotos, personlige dokumenter, software licenser og anden slags unikke data. Det er efter min erfaring det vigtigste data. Resten kan som regel genskabes.

https://da.wikipedia.org/wiki/RAID