Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
11. januar 2022 - 16:49 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvor er programmet?

Kan nogen fortælle mig et generelt path til mine office-filer, f.eks. msaccess.exe? Ét sted kan den være
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\MSACCESS.EXE
et andet sted noget andet.

Jeg vil jo gerne kunne køre den som så:

Call %Access_Exe% MyDataBase.accdb /x MyAutoExec

Jeg ved, at jeg kunne køre den uden, dvs sådan:
Call MyDataBase.accdb /x MyAutoExec
Det virker dog lidt porøst til min smag.
Avatar billede ebea Ekspert
11. januar 2022 - 17:15 #1
Du burde kunne se placeringen, ved at kigge i programoversigten i startmenuen (Windows vindue), og find programmet i listen, højreklik når du har fundet det, og klik på "mere" i det nye vindue, og så klik på "Åbn filplacering".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2022 - 17:23 #2
Stien afhænger af den office-version du har installeret. Derfor kan der ikke gives et generelt svar...

Jeg tror dog efterhånden det vil være rimelig statisk, da både 2016 og 2019 lægger sig i "Office16" mappen.

Se evt. listen på https://www.ryadel.com/en/microsoft-office-default-installation-folders-versions/

Afhængig af hvordan du skal kalde stien, kan du jo vælge flere metoder:
Call "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\MSACCESS.EXE" MyDataBase.accdb /x MyAutoExec

eller

set %Access_Exe%="C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\MSACCESS.EXE"
Call %Access_Exe% MyDataBase.accdb /x MyAutoExec

eller du kan føje "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16" til Path environment - så kan du nøjes med

Call msaccess.exe MyDataBase.accdb /x MyAutoExec

Jeg ville nok foretrække den første, så du er 100% sikker på hvilken "Access" du eksekverer.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2022 - 17:33 #3
leg lidt i en kommandobox med
echo %homepath%
echo %path%
echo %programfiles%
echo %temp%
echo %systemroot%
der er flere bruger og systemdata at hente
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
11. januar 2022 - 17:35 #4
"...et generelt path..."
Jeg skal køre databasen i forskellige miljøer og havde håbet på, at der fandtes en global variabel i stil med Path, som jeg altid kunne bruge uden at kende den aktuelle placering.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
11. januar 2022 - 17:51 #5
#3 nåede lige ind foran. Ja, nu er vi ved at være der :-)
%programfiles% var præcis den, jeg sukkede efter :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2022 - 17:57 #6
Det vil så i dit tilfælde være %ProgramFiles(x86)% :-)

Hvis det er den slags du vil se, så skriv:

SET

i en kommandoprompt - så vil du se de "globale" variabler