Avatar billede Tinna Mester
20. januar 2022 - 09:56 Der er 6 kommentarer

Bedste dele-router 1000/1000

Jeg bor i en lille lejlighed, og har bredbånd 1000/1000 mbit.
Min router er dog ikke stærk nok til at udnytte dette, men det har hidtil ikke gjort mig noget, da mit behov ikke er så stort.

Nu flytter min søn ind i lejligheden ovenpå, og jeg vil gerne dele forbindelsen med ham.
Han er gamer, og har derfor brug for en rigtig god forbindelse.

Jeg tænkte i første omgang, at vi kunne købe to nye routere, hvor den ene er koblet til min modtager, og den anden til den første router med kabel. Den kunne så komme op til ham, så han kan have en kablet forbindelse til nettet. Jeg har det fint med trådløst, og har ikke brug for kabel.

Det er dog lidt besværligt med kabel fra den ene lejlighed til den anden, men kan ikke rigtig komme på andre ideer.

Er der nogen der har en god ide til, hvordan man ellers bedst muligt deler min forbindelse?
Og måske ved hvilke routere der er bedst til formålet? Helst uden at man skal kaste mange tusind efter dem.. :)

Jeg ved ikke om spørgsmålet er formuleret så godt, håber man kan forstå det.
Avatar billede kulawig Professor
20. januar 2022 - 10:52 #1
Det nemmeste ville være at han fik internet  ... og så kan du leeche på det trådløse netværk fra hans lejlighed.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2022 - 12:23 #2
Jeg ville nok bare sætte en mesh-wifi op hos ham. Det giver rigeligt signal. Det giver en  lille forsinkelse i forhold til kabel, men det må være prisen for gratis internet.
Hvis din forbindelse (1000/1000) er via dit kabel-tv net, så er den reelle hastighed maks det halve, da 1000 er det teoretiske maksimum (uden andre lejligheder på samme kabel).
Avatar billede Tinna Mester
20. januar 2022 - 16:00 #3
Det er fibernet, og ikke via kabel-tv. Hvad er en mesh-wifi?
Avatar billede Tinna Mester
20. januar 2022 - 16:09 #4
Ok, har fundet ud af det.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2022 - 17:46 #5
men du vil så godt have en router, der kan levere wifi til overboen.
Avatar billede jk45 Forsker
07. februar 2022 - 16:48 #6
Teoretisk max på coax er på download 10 Gb og upload 1Gb