Avatar billede micwar Mester
20. januar 2022 - 12:27 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke skrive grøn

Hej.
Jeg har en opgave hvor jeg skal ændre cellen fra 1 eller -1 til en mere spislig look.
Jeg har markeret cellerne med 1 og -1 med formater celle og lavet en brugerdefineret type:
[grøn]✔ "ok";[rød]❌ "ikke ok"
men den virker ikke, før jeg ændre [grøn] til f.eks. [blå], [gul] osv. men så snart jeg skriver grøn, eller green virker den ikke.
Det er en dansk version jeg har af excel.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. januar 2022 - 15:53 #1
Avatar billede micwar Mester
20. januar 2022 - 22:37 #3
Ser godt ud, men hvordan får jeg tekst ind?
Tanken var at cellen D1 har denne formel =hvis(b1<>c1;-1;1)
Derfor skulle jeg så lægge denne brugerdefineret formel ind så det så godt ud.

https://www.dropbox.com/s/roo9tau8p3llgxz/ok%20eller%20ikke%20ok.JPG?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2022 - 08:10 #4
Jeg er ikke med på, hvad du mener.
Avatar billede micwar Mester
21. januar 2022 - 09:10 #5
Det jeg mener er at cellen jeg vil have et "OK" eller "Ikke OK" skal se på to celler om værdien er ens.
For ikke at skulle se på et 1 eller -1 eller SAND eller FALSK ville jeg lave et fin tegn med en tekst.
Jeg har set denne mulighed : https://www.instagram.com/p/CXv1fsaJ84Q/
men mit problem er at den ikke virker med farven grøn i tekst.

Dine muligheder er finde, men kan ikke dreje hvordan den skal lave tegn og tekst med et =hvis eller en anden mulighed.
Er åben for andre muligheder, hvis man ikke kan skrive med grøn (lyder bare underlig, da andre farver virker)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2022 - 10:17 #6
Hvad det er for en mulighed du henviser til i linket står mig ikke klar. Beklager, men jeg har fortsat svært ved at begribe, hvad du mener, så jeg stopper her.
Avatar billede micwar Mester
21. januar 2022 - 10:35 #7
Jeg beklager jeg ikke kan forklare det ordenlig. Og hvis man ikke kan se videoen kan man nok ikke forstå det.
Tak for dit svar tideliger.
Avatar billede micwar Mester
21. januar 2022 - 12:15 #9
Ja det er.
Har ikke prøvet at skrive [lysegrøn] men for at jeg ikke er hel gal på den, kan du skrive [grøn] eller har du samme problem at den ikke vil/kan?
Tak for dine indput.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2022 - 12:37 #10
Jeg synes det er svært at forstå, hvad du mener!

Jeg har kun indtastet henholdsvis 1 og -1 i området B8:B18 og så har jeg i A8:A18 lavet et brugerdefineret format der giver det resultat du ser.
Avatar billede micwar Mester
21. januar 2022 - 13:26 #11
Jeg skulle bare have holdt mig til spørgsmålet om man kunne skrive tekst i grøn i brugerdefineret type:
[grøn]✔ "ok";[rød]❌ "ikke ok"
og ikke begynde at blande ind med hvordan jeg får et 1 tal eller -1.
Jeg må skrive [lysegrøn] i feltet, og måske en dag kan man skrive grøn.
ps. har har prøvet en anden version af Excel uden held.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2022 - 13:46 #12
?
Er der stadigvæk noget du mangler svar på?
Jeg ved ikke hvad du mener med, at du må skrive [lysegrøn]? Hvor skriver du [lysegrøn] - i en celle, i Format dialogboksen eller ??
Avatar billede micwar Mester
21. januar 2022 - 14:05 #13
Kan du se dette billedet?
https://www.dropbox.com/s/roo9tau8p3llgxz/ok%20eller%20ikke%20ok.JPG?dl=0
Det skulle svare på dit spørgsmål
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2022 - 14:12 #14
Virker det oikke i den fil jeg uploadede?

I den uploadede fil har jeg brugt følgende brugerdefinerede format:

[Green]✅ "OK";[Red]✖ "Ikke OK"

Jeg bruger Engelsk version.
Avatar billede micwar Mester
21. januar 2022 - 15:20 #15
Nej.
Den sidste du sendte står der lysegrøn.
Jeg har dansk version
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2022 - 15:30 #16
Er det et propblem?
Avatar billede micwar Mester
21. januar 2022 - 15:53 #17
Nej ikke noget problem hvis hvis man kan lide lysegrøn.
Men mener der er en fejl i Excel eller jeg skriver grøn på en forkert måde i dk version.
Men tænker jeg lukker den da det jeg fik godt kan bruges.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2022 - 16:50 #18
OK.
Jeg har skrevet til Microsoft om problemet.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. januar 2022 - 08:53 #19
Hermed kopi af korrespondance med Microsoft:

Thank you for sending Microsoft feedback. Your input is valuable to us and helps improve our products.

Hello,
Try [Lysegrøn] #.#00,00
I'm assuming that's "light green", right? I'm not sure why it was localized this way, but it's probably been like this forever.

For your reference, you submitted the following feedback on January 21, 2022:
Error in user defined number format in Danish version of Excel When I press Ctrl+1, Custom and insert the following in the fiels Type: (Language Danish) [Grøn] #.##0,00_ ;[Rød]-#.##0,00 I get an error message saying: Microsoft Excel casnnot use the number format you typed. Grøn is Danish for Green. If enter the code [Gul] #.##0,00_ ;[Rød]-#.##0,00 where Gul is Danish for Yellow it works fine. This error has been there for many years if not always

If you have any questions, please reply back to this email.

Thank you,
Chris
The Microsoft Excel Team

Efter dette svar fra Microsoft skrev jeg:

Thank you for your answer.
Yes I had found out that myself, but how should a normal Danish Excel user know that he has to write “Lysegrøn” instead of just Grøn?

Det svarede de ikke på, og jeg tror desværre ikke vi skal forvente, at Microsoft gør noget ved problemet.
Avatar billede Jan K Ekspert
22. januar 2022 - 15:21 #20
#19
Næppe. Jeg var en gang medlem af en officiel MS Brugergruppe, og med mindre et problem, som ikke var en fatal fejl, blev rejste af tusindvis af brugere, skete der ingenting.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. januar 2022 - 15:36 #21
#19 - Jeg undrer mig over hvorfor der bliver skrevet på engelsk fra MS´ side. Jeg har tidligere været i kontakt med MS, ifm tekniske problemer, hvor korrespodancen var på dansk.
Avatar billede Jan K Ekspert
22. januar 2022 - 23:02 #22
#21 Mon ikke det afhænger af , om man skriver til MS Danmark, eller MS i USA?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. januar 2022 - 23:32 #23
Det vil da være det mest naturlige at kontakte MS Danmark, synes jeg.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. januar 2022 - 07:06 #24
Jeg bruger en engelsk sprogversion af Excel, trykkede på Help på Båndet og derefter på Feedback og skrev spørgsmålet på engelsk i det felt der hedder "! don't like something", så jeg overvejede slet ikke at skrive på dansk..