Avatar billede pepsiman Juniormester
21. januar 2022 - 07:17 Der er 3 kommentarer

nvlddmkm.sys problem

hej
I kender godt til irriterende blå skærm når system går ned. Nu går computeren tit ned på grunden af nvlddmkm.sys.
Jeg har prøvet at opdateret drive fra Nvidia. Det hjalp ikke...

Jeg bruger Windows 10 og grafikkort - Nvidia  Geforce 8400gs.
Og kan ikke upgrade til Windows 11 for computeren er for gammel , over 5-6 år.

Hvordan kan jeg løse med nvlddmkm.sys? nogen råd? tak :)
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2022 - 07:50 #1
Hvis man søger "nvlddmkm.sys" så forklares der ofte om at afinstallere og installere om med nyere driver/software fra Nvidia.

Dette skyldes nok, BSOD forårsager blå skærm.

Og der findes forklaring hvordan man kan angive den gamle grafik kort driver som gamle og genstarte pc'en og installere om.

Grafik kort fra 2014. Måske vil en lidt nyere end den model bedre kunne klare sig?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2022 - 08:02 #2
En blå skærm fortæller hvad der var aktivt/arbejdede, i det øjeblik maskinen gik ned. Men det er ikke 100% ensbetydende med at det er det samme der har forårsaget nedbruddet.
Det er dog den rigtige vej at kigge til at starte med. Har du sørget for at afinstallere alt gammelt software fra nVidia, og tjekket at der ikke ligger rester tilbage? - du kan evt. bruge IOBit uninstaller til det - den forsøger også at rydde restfiler, som afinstallationen ikke havde styr på.

Først når alt gammelt er afinstalleret, OG du har genstartet, bør du installere den ny driver.

Fejler den stadigvæk, kan du overveje om du kan rulle windows tilbage (gendanne) til et tidspunkt, før den begyndte at lave brok.

Men det kan også godt være selve grafikkortet der forårsager fejlen, hvis der er fejl på det. Det skal man have i baghovedet.

Har man styr på det, kan man også kaste sig ud i at debugge dumpfilerne - men det er noget de færreste gider at kaste sig ud i... - er man der, vælger de fleste at få reinstalleret Windows.
Avatar billede pepsiman Juniormester
21. januar 2022 - 09:32 #3
Hej.
Jeg har afinstallere grafikkort- Nvidia.
Hent ny og installeret. Og ser om hvordan går med tiden uden computeren går ned..🙂