Avatar billede Nils Torben Juniormester
24. januar 2022 - 19:43 Der er 4 kommentarer

Afbrudt installation af xp, forhindrer start

Jeg har bl. a. 2 install. af xp. Den ene svigtede, og jeg ville geninstallere, men processen brød sammen undervejs.
Nu kan jeg hverken bruge programmet eller færdiggøre  installationen.
Hver gang jeg prøver at åbne, fortsætter installationen og crasher så.
Mit spørgsmål er: hvor på computeren ligger grunden til denne opførsel gemt?
Det må jo være noget med MBR.
Ydermere er den anden xp -udgave begyndt på det samme: jeg prøver at starte, og en installation går i gang.
Det er ærgerligt, at systemerne er skruet så indviklet sammen, at man skal være ekspert for at bruge dem..
Avatar billede Nils Torben Juniormester
24. januar 2022 - 19:46 #1
Øh jeg mente vist BCD..
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2022 - 19:55 #2
Jeg har fundet en vejledning her, der forhåbentlig kan være en hjælp:

http://mmcmodinagar.ac.in/econtent/computer/Installation-of-Windows-XP-operating-System.pdf

Har ikke selv anvendt Win XP siden 2007-2008.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
24. januar 2022 - 20:48 #3
Jeg bruger stadig  xp, da det 1 er det bedste  system, enkelt og overskueligt, 2 visse af mine programmer kan ikke køre  i nyere systemer, men omvendt er der jo mange programmer, der ikke virker i xp.
Dit link viser en gennemgang af installationen, og den har jeg jp set "100vis  af gange" men så  sker da det, når jeg når til Installationen fuldføres om 39 minutter, at pcen  lukker ned og fortsætter samme sted , og det gentager sig i  et loop. Jeg er fastlåst i installationen.
Slvfølgelig  kan man formatere disken, og det hjælper nok, men jeg vil  hellere slippe ud af den installation  i stedet for at skulle backe alle de bevaringsværdige filer op.
Så det er det. Tak for forslaget.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2022 - 21:44 #4
Man kan i mange til fælde godt få et gammel program til at køre på en nyere maskine - der skal bare nogle "små cowboytricks" til. Det er straks værre med nyere programmer på en ældre Windows version. Der er også både 32 og 64 bit versioner skal man huske på.
Jeg har købt en ældre bærbar født med Win 10. Denne er fra 2015, men efter lidt søgen på nettet fik jeg den til at køre med Win 11. Efter installationen installerede jeg et program til fremstilling af CD/DVD etiketter og omslag. Dette er fra 1999 (23 år gammelt) og det kører under Windows 11. Også den nyere version fra 2005 kan Windows 11 håndtere.