Avatar billede LarsA Novice
26. januar 2022 - 09:45 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Forbinde 2 PCer

Jeg har et lille musikstudie, hvor alt mit software inkl samples (typisk WAW-filer) kører på 1 PC, hvilket er lidt sårbart.
Jeg har set anbefalet at bruge en separat PC til at trække noget af det nødvendige data (samples) fra og lade hoved PCen stå for OS og programmer.

Skal de forbindes med netværkskabel og i så fald hvordan sættes det op?
Samtidig vil jeg også gerne have kablet internet adgang - vil det kræve  et ekstra netværkskort?

På forhånd tak.

/Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2022 - 09:50 #1
Hvis de begge er kablet til router for internet-adgang, så kan de også se hinanden, og dele filer (hvis du tillader det i windows)
Jeg ville nok bare arbejde på den nuværende, og så lade pc2 kopiere filer fra den styrende ved opstart (du kan lave et lille script som kopierer filerne). Hvis #1 dør, så kan du kører videre på #2.
Avatar billede perwolf Forsker
26. januar 2022 - 10:09 #2
Den separate PC som du nævner, kaldes en NAS. De kan købes i variende prisklasser, alt efter behov og driftsikkerhed for dine filer.
1. Du kan forbinde din PC og din NAS via din internetrouter, hvor der som regel er indbygget en switch, hvor du kan tilslutte flere enheder i dit netværk.
2. Eller du kan føre et enkelt kabel hen til dit kontor fra routeren. På kontoret stiller du en switch, som kan købes for billige penge. Til switchen forbindes din PC og din NAS, som hermed er på samme netværk.
Vælg som switch mindst en gigaswitch for at få acceptable hastigheder.
Ved løsning 2 kan du stille din NAS langt fra din PC, så der er chance for, at mindst en af enhederne overlever ved en evt. brand.
Avatar billede perwolf Forsker
26. januar 2022 - 10:10 #3
Og det er naturligvis ved løsning 1, at der er mulighed for at placere enhederne langt fra hinanden :-)
Avatar billede LarsA Novice
26. januar 2022 - 10:36 #4
Tak Claes57 og PerWolf det lyder som noget jeg kan finde ud af :-)

/Lars