Avatar billede nu_igen Professor
29. januar 2022 - 10:22 Der er 6 kommentarer

Magneter og elektronik?

Hej. Jeg har tænkt på, hvor tæt man må placere forskelligt elektronik på hinanden. P.t. har jeg to IPads, begge i omslag, hvor der er magneter, som sørger for at IPads slukker/åbner.
Hvor tæt på hinanden må man i grunden placere den slags elektronik? Må jeg lægge mine IPads med omslag oven på hinanden?
Ingeborg
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2022 - 11:39 #1
"En magnet bliver afmagnetiseret, hvis en gruppe af atomer kommer i uorden. Dette sker, hvis magneten kommer for tæt på andre magneter, bliver for varm eller får et meget hårdt slag, eller hvis man fører den gennem en spole med vekselstrøm."
jf https://astra.dk/tildinundervisning/bliver-magnetisme-brugt-op
så hold lidt afstand mellem enhederne.
Avatar billede nu_igen Professor
29. januar 2022 - 12:20 #2
Tak for svaret. Jeg havde en begrundet mistanke om det. Selvom det er 70 år siden, var fysik og kemi mit yndlingsfag. Tænk, dengang fik vi lov til at trille med kviksølvkugler i undervisningen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. januar 2022 - 14:15 #3
Ta det nu roligt - alt kan ødelægges - men magneter ødelægger ikke magneter af samme type. Så ville din køleskabs magneter ikke du -de har været pakket tusindvis i samme container. Dine omslag til Ipads har været pakket tæt sammen under transport og på lager og i butik..
Avatar billede nu_igen Professor
29. januar 2022 - 14:53 #4
Mit spørgsmål går mere på om der er noget i iPad’ens elektronik /chips, der bliver påvirket af magneter, ikke dem der er i omslaget og virker parvis NORD/SYD rettede.
Avatar billede jens48 Ekspert
29. januar 2022 - 15:46 #5
Alle elektroniske apparater udsender elektroagnetisk støj, men det er naturligvis noget man forsøger at minimere, da det ellers kan få alvorlige følger for andre apparater. Forestil dig for eksempel hvad der ville ske hvis et røntgenapparats støj påvirkede andre måleinstrumenter på et hospital. Der findes derfor regler både for hvor meget støj et apparat må udstråle og for hvor følsomme apparater må være for uønsket indstråling. D. 1/1-1996 vedtog EU ret strenge regler om elektroniske apparaters "forligelighed". Så siden den dag har alle producenter skullet overholde disse krav.
I dit konkrete tilfælde tvivler jeg på at der kan ske andet end at wi-fi signalerne (som er ønsket udstråling) kan interferere med hinanden, og måske give dårlig signaloverførsel. Men IPadsene er vel ikke i brug når de er stablet?
Avatar billede nu_igen Professor
29. januar 2022 - 20:34 #6
Hej og tak for svaret. Jeg husker at man i mobiltelefonernes babyalder ikke måtte bruge mobiltelefoner på sygehusene. Nej, Ipads er ikke aktive, men heller ikke slukkede. Når jeg er lidt forsigtig skyldes det at jeg har et par elektroniske strikkemaskiner, hvor man via et kabel f. eks. kan overføre mønstre fra PC, samtidig med at et interaktivt program fortæller hvad man skal foretage sig mens man strikker. Formgive osv. Det fungerer sådan at man via et specielt kabel, som man sætter på maskinen - og en meget stærk magnet, som sættes på slæden (det apparat man kører hen over nålene for at danne masker) påvirker programmet til at arbejde synkront med slæden. Derfor mine tanker vedr Ipads.