Avatar billede reKARM Novice
07. februar 2022 - 12:24 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

HDD eller SSD til backup?

Jeg har tænkt mig at lave en manuel backup af alle vores billeder, dokumenter mm. på en ekstern harddisk, som skal ligge i vores bankboks.
Udelukkende til brug hvis alt andet fejler (lokal backup i hjemmet, og Cloud løsning), eller en vores børn kan finde, når den tid kommer at vi ikke er her længere.

Jeg kommer til at slette alt på harddisken hver 3. måned ca. - for at lave en fuld manuel backup, og ellers bliver den ikke brugt overhovedet. Dvs. den bliver kun startet op hver 3. måned ca.

Skal jeg vælge en HDD eller en SSD harddisk, for at have størst chance for at den også vil virke om 10, 15, 20 år?

Det skal ikke være grundet prisen, jeg tager valget. Jeg ved at SSD er en del dyrere, men hvis den vil være bedste valg til sådan en backup løsning, køber jeg gerne den.
Jeg tænker at uanset hvilket valg det bliver, starter jeg med at formatere disken til ExFat, så jeg ved at den både vil virke til Mac, og Windows.
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. februar 2022 - 12:32 #1
Jeg ville nu bruge almindelig harddisk og gerne flere generationer på hvert sit drev - Jeg ved ikke med SSD men har set usb-key - SD kort ikke anbefales til backup.
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2022 - 12:41 #2
Hvis du virkelig vil gå med livrem og seler, bør du nok have mindst 2 harddiske, så du på skift tager en kopi til den ene og den næste.
Almindelig HDD må være fuldt tilstrækkelig, da det jo ikke spiller nogen rolle med tiden for at overføre/kopiere.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2022 - 12:47 #3
Det er uden betydning, om du bruger en mekanisk disk eller SSD, til backup.
Men to ting, En SSD fylder og vejer ikke ret meget, og hvis man taber den, så går den sandsynligvis ikke ikke i stykker, det gør en mekaninisk disk nemt.
Så når prisen er underordnet, ville jeg vælge en SSD, eller to, for intet er ufejlbarligt
i denne verden, heller ikke diske.
Avatar billede thov Forsker
07. februar 2022 - 14:20 #4
Engang, da lagring i 'skyen' havde nogle år på bagen, kom et datacenter
med en harddisk statistik.
Levetiden for deres tusindvis af diske, var i gennemsnit 18 mdr.
Det var selvfølgelig ved 24/7 drift, så frem med 'lammeregneren',
som fåreavleren sagde, for at se hvad det svarer til, med 1 time
hver tredie måned.
Avatar billede reKARM Novice
07. februar 2022 - 14:55 #5
Mange tak for alle jeres seriøse svar.
Det jeg havde hørt var, at en udover at en SSD disk er hurtigere, er fordelen at den er rigtig god, hvis man skal arbejde fra den. F.eks. hvis man installerer et spil direkte på SSD disken, og spiller derfra, eller redigerer store videofiler direkte fra disken.
Samtidig har jeg hørt at i en SSD disk er der en masse celler, som har et vis antal gange de kan overskrives, altså en levetid, som godt nok er vanvittig lang tid, men at de også kræver at blive "holdt i gang" - så hvis man, som jeg kun skal bruge disken én gang hver 3. måned, vil en SSD disk blive "doven" og disse celler vil blive nedbrudt, og ikke have så lang en levetid. Så skulle man egentlig forvente at en mekanisk HDD harddisk, vil holde i længere tid - altså i mange flere år end en SSD.

Jeg har dog intet at have det i, kun det jeg er stødt på i min søgen - derfor oprettede jeg denne tråd, da det må være her eksperterne er. Og i mener ikke at ovenstående kan have noget på sig?
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2022 - 15:11 #6
#4
Tænker du på denne artikel? https://www.recordere.dk/2015/03/vild-ssd-holdbarhedstest-nu-er-de-alle-doede/ Den er fra 2015, og SSD er blevet bedre.
Især er det vigtigt, at købe en stor disk, fordi SSD slides, når der skrives på dem.
Og man skal købe et anerkendt mærke, som f.eks Samsung.
24/7 jo men så kører de jo også varme, og det nedsætter levetiden.
Men du er inde på noget vigtigt. Der er en begrænset levetid, og data kan forsvinde, selvom disken stadig fungerer. Og man kan ikke regne med, at data, som lægges på i dag, kan læses når børnene bliver store. Efter nogle år, må man lave backup på nye diske.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2022 - 15:23 #7
Avatar billede thov Forsker
07. februar 2022 - 16:02 #8
Bortset fra varme og slag, tåler kuglelejer en hel del.
Racercyklers bagskiftere er udstyret med 2 pulleyhjul, og her tror cykelryttere
at de lidt dyrere kuglelejer er bedre end en stålpind i en sintret bøsning.
Med et SKF katalog og ukvalificerede gæt, viser en levetidsberegning, at det lille kugleleje nemt klarer 8 timers daglige cykelture ved 60 RPM kadence i 100 år.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2022 - 16:43 #9
Jeg har 3 almindelige HDD som backup. De bruges kun når jeg skal lægge backup. Og det sker meget sjældent.
Skal en ekstern være monteret hele tiden og man skal arbejde ud fra den skal interface være usb3 da den ellers vil køre for langsomt.
Avatar billede reKARM Novice
07. februar 2022 - 16:49 #10
#6 Valby
Nej de har faktisk ikke den artikel jeg var stødt på. Det var mere rundt omkring i min søgen, forskellige YouTubere, artikler jeg ikke længere kan huske hvor de lå mm. så derfor har jeg heller ikke rigtig noget at have det i.

Jeg overvejede også lige et tidspunkt at købe en HDD, samt en SSD , og have dem begge liggende i min bankboks. Men et eller andet sted virker det jo også fjollet, Det er udelukkende for mine efterkommers skyld, eller hvis alt andet fejler. Lige nu har jeg en Mac Time Machine Backup i hjemmet, samt alle filer ligger i en Cloud løsning. Så den, eller de harddiske i min bankboks, vil udelukkende være noget der kan blive brug for om XX antal år. Men så er jeg også meget interesseret i at det så rent faktisk virker :)
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2022 - 17:19 #11
Hvis vi taler om 10 år og to diske, tja, det er da muligt, uden garanti. Men det er næppe sådan, at begge diske er helt ryddet, snare om tilfældige datatab, som næppe bliver ens på begge diske. Med Samsung medfølger et analyse program. Magician, Hvis du bruger det hver 3die mdr, kan du få vurderet diskens tilstand, og så du kan vurdere, om du vil fortsætte med den disk, eller udskifte den.
Programmet har også Secure Erase, hvis du absolut vil slette alt.
Avatar billede reKARM Novice
07. februar 2022 - 18:20 #12
#11 Ok, tilfældigt datatab lyder jo heller ikke rart, hvis det er billeder, og vigtige dokumenter :-/

Jeg har egentlig en ny 2TB Samsung T7 SSD, men det første jeg gjorde var at formatere disken. Deres software på den er meget ringe til de nye Mac M1. Dvs. man skal ind og rode godt og grundigt i gendannelsesindstillingerne, før den vil acceptere disken. Så jeg får næppe glæde af Samsungs software på den, da det er væk :(

Men måske man kan se tilstanden på den, på en anden måde? Og måske også på en HDD, hvis jeg vælger dobbelt backup?
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2022 - 18:57 #13
Jeg kender kun Hard Disk Sentinel, men den installeres på en Windows.
Kender slet ikke Mac, men det er der andre her på Eksperten der gør.
Jeg har lige set din SSD på nettet. Nåda den ser både dyr og god ud, men den er vel så formateret med Mac. Det du har slettet er bare et krypterings program, så disken skulle uden problemer kunne køre videre. Fulgte der ikke en Mergician med? Ellers kan du måske hente den fra Samsung hjemmeside.
Avatar billede reKARM Novice
07. februar 2022 - 19:14 #14
Ingen Magician fulgte med :-)
Ja filsystemet var ExFAT som standard, og efter jeg har formateret den har jeg sat det til ExFAT igen, så den både kan læse/skrive på Windows og Mac.

Må kigge på det program, om det kan hentes.
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2022 - 19:17 #15
Samsung Magician skal blot downloades, men findes kun til Windows ikke MasOS.
Avatar billede reKARM Novice
07. februar 2022 - 20:46 #16
#15 Så det skal bare installeres på Windows PC’en, og ikke på harddisken? For så kan jeg nok låne sønnens Gamer PC :) Så længe det ikke er noget der skal installeres på Backup harddisken.

Og vil det program kunne aflæse levetiden på en LaCie harddisk også? Eller kun Samsung?
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2022 - 21:26 #17
Forstår det er backup fra en Mac ? I så fald kan du anvende Disk Sensei til at kontrollere din SSD disk.
https://macdownload.informer.com/disk-sensei/1.4/
10. februar 2022 - 21:53 #18
Jeg ville købe en extern harddisk og bruge den. Den er mekanisk man ser også mange oldgamle biler som stadig virker idag fordi der er blevet passet godt på dem. Når det bare er til opbevaring. Gør det jo ingen rolle om den er lyn hurtig eller ej. Du burde nok kunne flytte billeder osv lyn hurtigt alligevel.
Avatar billede fase Professor
07. marts 2022 - 08:33 #19
Har du overvejet at brænde en eller flere CD med dine billeder. Jeg har hjemmebrændte CD, som fint kan læses efter 10 år. Du kunne så for en sikkerheds skyld kopiere dem hvert 5. år. Ja, jeg er klar over at CD'en efterhånden ikke er det mest moderne medie, med det virker stadig.