Avatar billede SKJ Juniormester
11. februar 2022 - 09:27 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Afstand i km mellem 2 adresser

Halløjsa

Hvordan får jeg excel til at returnere km afstand ud fra 2 adresser
Har en fast adresse (adresse - postnr - by) i 3 celler som samles i 1 celle
Derudover indtastes projekt adresse som ligeledes står i 3 celler og samles i 1 celle.
Har prøvet med Bing men kan ikke få den til at returnerer koordinater, da Bing åbenbart kun fungerer med koordinater (eller misser jeg noget her?)
Har også prøvet med google maps og kan heller ikke få det til at fungerer.
Nu er jeg nået der til hvor jeg stirrer mig blind, og har brug for hjælp.
Er der nogen som har forklaring og koden til at få det til at fungerer???
Måske jeg skal have det skåret ud i pap. For er totalt låst fast i mit hovede.

Mvh Søren
Avatar billede claes57 Ekspert
11. februar 2022 - 09:40 #1
der er fx https://pulseinfomatics.com/new-use-vba-to-retrieve-distances-between-multiple-addresses-in-excel/
men - alle dem, jeg har set, bruger Google api - dvs opret konto, og betal.
Avatar billede ebea Ekspert
11. februar 2022 - 09:54 #2
For at få Excel til at kalkulere afstande, er du nødt til at anvende et API, fra enten Google, eller fra Bing.
Google, tager som Claes57 skrev, penge for deres. Bing har et gratis, som fungerer udmærket.

Spørgsmålet har været vendt før, i denne tråd:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1036992
Avatar billede ebea Ekspert
11. februar 2022 - 10:27 #3
I forbindelse med tidligere spørgsmål, nævnt i #2, lavede jeg en kalkulator, baseret på Bings API. Den har jeg lige opdateret, så den kan du prøve med.

https://www.dropbox.com/scl/fi/qap0ky2r5dxy3ndg7urvp/distance-calculator.xlsx?dl=0&rlkey=89g9i1w0kr9r8uagkk23hfoh7
Avatar billede SKJ Juniormester
11. februar 2022 - 13:51 #4
@ebea tak for hjælpen. Det hjalp mig med min Bing løsning
Avatar billede ebea Ekspert
11. februar 2022 - 14:04 #5
#3 - Du er velkommen ;-)
Avatar billede SKJ Juniormester
12. februar 2022 - 09:22 #6
@ebea Har nu testet det lidt.. Og eksempelvis hvis man taster disse 2 adresser ind for kontrol afstand.:
Fra.: FriesLandsvej 45 - 2791 Dragør
Til.: H C Ørsteds vej 13 - 6000 Kolding
Afstand den kommer med er 6402 km (og der er 236 km iflg. Bing maps)
Kan ikke lige finde fejlen og må sgu nok indrømme at jeg nok ikke var/er så stærk i det som jeg troede (eller måske min ramte corona hjerne ikke kan følge med)
Avatar billede SKJ Juniormester
12. februar 2022 - 09:33 #7
@ebea Det går skævt lige så snart der er bro involveret i ruten
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2022 - 09:36 #8
tjek lige, om det er ved betalingsbroer/veje/færger, eller generelt ved bro (så er det dumt fra Amager)
Avatar billede SKJ Juniormester
12. februar 2022 - 09:47 #9
Det går også mellem to adresse mellem jylland og fyn
Endda også mellem 2 adresser i jylland
Avatar billede ebea Ekspert
12. februar 2022 - 10:58 #10
#6 - Ja, det er ved broforbindelser det går galt, kan jeg se. Men jeg har her og nu, ikke et bud på løsningen, da jeg ikke har gravet dybere ned i, hvad API'en giver af muligheder. Men når jeg får lidt mere tid, vil jeg prøve at se.
Ellers er muligheden at du selv erhverver en API fra f.eks. Google, og prøver med den.
Avatar billede SKJ Juniormester
12. februar 2022 - 11:09 #11
@ebea Har også kæmpe km afstand mellem 2 vilkårlige adresser (Aalborg / Kolding)
Google API vil jeg helt undgå pga betaling (tror chefen vil sætte pris på det)
Avatar billede SKJ Juniormester
23. februar 2022 - 02:55 #12
Nogen der har en ide på at løse problemet (Bing Maps) med KM afstand bliver beregnet forkert Har en fast udkørelses adr. på sjælland. Lige så snart jeg taster TIL adresse uden for sjælland så bliver det til sindssyge km afstande.
Har prøvet forskellige små ting uden held, og her næsten kl 3 om natten, så tror jeg, at jeg igen begynder at se mig blind på problemet.
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2022 - 07:34 #13
#12 - Bing Map's API, kan ikke håndtere forbindelser, når der krydses vand, her i Danmark. Eneste løsning jeg ser, er at du betaler dig til Google's API, som egentlig ikke er så dyr.
Avatar billede SKJ Juniormester
23. februar 2022 - 09:10 #14
#13 - Har du en "færdig" løsning på Google (self uden API.Kode)
Google's hjemmeside/søgen på opsætning er noget forvirrende.
(Og en fortalte mig, at x antal adr. søgning pr. mdr. er gratis. Er der hold i det?)
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2022 - 09:33 #15
I filen, i linket herunder, skal du blot indsætte API nøglen i Arket "config", og så er den klar til at køre.
https://www.dropbox.com/scl/fi/8hz416oepe5d2driw8sbe/Google-Distance-Calculator.xlsm?dl=0&rlkey=1dl9x7t5gmt3tleyhofxnlt7m
Avatar billede SKJ Juniormester
23. februar 2022 - 11:46 #16
#15 - Så må det blive løsningen.